Iq-testa barn?
Vi har IQ testat två av våra tre barn (väntar lite med minstingen, hon har inte fyllt tre än).
Sonen har det väldigt lätt för sig i skolan och behöver generellt inte läsa på läxor utan kan det mesta på en gång. Däremot har det väldigt knepigt med relationer till andra elever och lärare. Han säger att han har tråkigt i skolan, kan inte riktigt sitta still, vill inte jobba i grupp, hittar på nya saker hela tiden - det kan vara bus som uppfinningar, laga mat eller komposera musik.
Psykologen gjorde ett WISC-IV och det visade sig att han han är ett särbegåvat barn. Innan var jag tveksam till IQ test men nu känner jag att det är ganska skönt att veta varför han är så och vad han är bra/dålig på. (Han har det mycket svårt med skriftlig information och lättare med muntlig) Det kommer också bli lättare för lärarna att "nå" honom och de kommer att kunna ge han andra uppgifter och utmaningar.
Dottern dagdrömmer och sitter och tittar ut genom fönstret mesta delen av dagen. Okontaktbar. Intresserad av endast matte. Vi tog henne till en annan psykolog (de gillar inte att testa/träffa barn i samma syskon skara) som testade WISC-IV & andra tester. Hon är också ett särbegåvat barn med ungefär samma slutpoäng som storebror men med andra svårig/lättheter. Hon behöver se informationen och har det jättesvårt med muntlig information. Hon har också ADD vilket gör det knepigt för henne att koncentrera sig.
Jag har försökt att hitta lite info om särbegåvade barn på svenska websidor men inte lyckats så bra. I Sverige verkar det som om det är tabu med IQ tester eller högt IQ i huvud taget . Vi är jätteduktiga på att hjälpa handikappade och barn med andra hinder (Asperger, autism etc) men inte särbegåvade barn, alla ska vara medelmåttiga, ingen får vara duktigare än en annan.
Studier visar att 66% särbegåvade barn som inte får hjälp är antingen medelmåttiga elever eller helt ur systemet när de är 14 år gamla (!!!). Det är inte för att de har ett högt IQ som de kommer att lyckas i skolan.
Har inte testat mig själv men känner igen mig i beskrivningen och hade gärna velat få lite hjälp med studie teknik som yngre. Hur ställer man upp ett problem när svaret kommer upp i huvudet av sig själv? Hur ska man vara fokuserad och lyssna på lektionerna i skolan när man fattar allt på en gång eller om man redan kan?
Har man ingen vuxen/lärare som hjälper en att lära sig att organisera sitt arbete, hitta andra uppgifter eller läsa i en snabbare takt så blir det svårt. Jag hoppade av gymnasiet vilket jag bittert ångrar idag. Jag kunde läsa, skriva och räkna (+, -, x) när jag började ettan. Men stackars mamma fick alltid höra på kvartsamtalen - "Hon kan om hon vill", "Hon bara leker med sina pennor" etc.
Jag vill inte att mina barn ska gå samma väg. Vi kommer att testa minstingen om några år. För tillfället går hon på förskola men kommer att se till att hon börjar skolan tidigare eller hoppar en klass om det behövs (skulle ha gjort det med sonen när han gick i ettan om vi vetat).
Till er som tror att ni har särbegåvade barn - gå och testa dem! De kommer att behöva mera hjälp än ett "normal begåvat" barn, ju tidigare ni vet, desto bättre. WISC testet kan göras från 3 års ålder.
Kan ni Franska så googla på "enfant intellectuellement précoce" eller "EIP" - det finns mycket information att hitta.
Ha det bra