• Mellanbarn

Varmrökt lax

Jag är gravid och idag åt jag varmrökt lax till lunch på ett lunchställe. Jag trodde att det endast var kallrökt och gravad lax som man skulle undvika, men sen när jag läste runt lite verkade det även som att man ska undvika varmrökt lax? Jag vet inte om laxen var nyrökt eller varit vacumförpackad. Nu är jag orolig för att det kan finnas en risk för listeria. Någon som vet hur illa det är att äta varmrökt lax?

Har försökt att inte noja så mycket, men det är så lätt att göra det ändå...

• Svar på tråden Varmrökt lax
  • Mellanbarn

Tack för svaret!

Lunchrestaurangen drivs i samarbete med Coop Konsum så jag tänkte att de kanske passar på att ha varmrökt lax som dagens lunch när utgångsdatumet börjar närma sig... Kanske lite långsökt, jag hoppas förstås att det var riktigt färsk och fräsch lax de serverade. Den var god i alla fall Glad

Jag har försökt att vara noga med kosten för att slippa noja, så det känns förstås inte så kul när man gör tveksamma val. Men jag tror nog att oron lägger sig snart så jag kan fortsätta att njuta av graviditeten fullt ut Glad

• Signelanta

Det måste ju vara skillnad på gravad och kallrökt gentemot varmrökt lax. Varmrökt lax har ju varit upphettad. Om man inte kan äta varmrökt borde man ju inte heller kunna äta kokt eller stekt/grillad.

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-08-04 17:44:31 följande:

Det måste ju vara skillnad på gravad och kallrökt gentemot varmrökt lax. Varmrökt lax har ju varit upphettad. Om man inte kan äta varmrökt borde man ju inte heller kunna äta kokt eller stekt/grillad.

Svaret finns om du klickar på länken....

"Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Signelanta

Jo jag har sett den där länken. Men det står inget om VARMrökt resp. KALLrökt. Kan du förklara hur det är skillnad på varmrökt och kokt?

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-08-04 20:11:09 följande:
    Jo jag har sett den där länken. Men det står inget om VARMrökt resp. KALLrökt. Kan du förklara hur det är skillnad på varmrökt och kokt?
    Det är ju ingen skillnad.
    Rökt fisk ska ätas så färskt som möjligt helt enkelt.

Det går inte att jämföras med varm o kallrökt kött eftersom det då handlar om toxoplasma.
  • Signelanta

Men nu frågade TS om det var farligt att äta varmrökt lax. Hade hon frågat om kokt lax hade ingen sagt nåt om att det KAN vara farligt. All mat ska ätas färsk. Och kött har jag inte pratat om alls.

Varmrökt lax hettas upp till 80 - 120 grader och det är som att koka.

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-08-04 22:06:53 följande:
    Men nu frågade TS om det var farligt att äta varmrökt lax. Hade hon frågat om kokt lax hade ingen sagt nåt om att det KAN vara farligt. All mat ska ätas färsk. Och kött har jag inte pratat om alls.

Varmrökt lax hettas upp till 80 - 120 grader och det är som att koka.
    Jepp o jag svarade.
    Hon undrade ju om den kan ha varit vaccumförpackad.
  • Signelanta

Men varför kan ingen svara på vad det är för skillnad på upphettad rökt lax och upphettad kokt?

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-08-04 23:05:59 följande:

Men varför kan ingen svara på vad det är för skillnad på upphettad rökt lax och upphettad kokt?

Ingen skillnad alls.
    Men i vaccumförpackad rökt lax kan listeria uppstå.
  • Mirella85

man kan också äta kallrökt lax om du haft den fryst i 4dygn innan för det dödar bakterier men man ska helst undvika varmrökt lax för den kan innehålla listeria vilket kan göra barnet sjukt. men någon gång kan väl vara ok att äta men man ska försöka undvika det anser jag själv

• La Lola
    Mirella85 skrev 2011-08-11 10:45:51 följande:
    man kan också äta kallrökt lax om du haft den fryst i 4dygn innan för det dödar bakterier men man ska helst undvika varmrökt lax för den kan innehålla listeria vilket kan göra barnet sjukt. men någon gång kan väl vara ok att äta men man ska försöka undvika det anser jag själv
    Listeria överlever frysning för det första.
    Så det är inte därför fisken ska frysas. Det är för att ta död på ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eler inte.

Det spelar ingen som helst roll om det är kall eller varmrökt fisk!

Lägger in detta igen:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
Svar på tråden Varmrökt lax