• Lee78

Katrinplommonpuré till 3 månaders?

Om en 3 månaders bebis nästan aldrig bajsar själv (endast 3 ggr på 6 veckor, de andra gångerna har vi fått hjälpa till med termometer efter råd från BVC) är det ok att testa att ge pyyyyyyyyttelite katrinplommonpuré då?

Jag gav en halv tsk fördelat på 2 måltider idag.

Han blir 3 månader om en vecka.

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?
  • Lee78

Jo men jag är lite osäker....

Han tyckte om det mycket men efter ett par timmar hade han en skrikattack. Och jag kände inte igen skriket. Så frågan är om det lilla kan ha gjort att han fick ont i magen...

• Lee78
    vittra skrev 2011-05-06 10:41:21 följande:
    Eh nej... det är inte det enda som är problemet. Spädbarns tarmar och mage är inte skapta för fast föda. De kan inte ens processa den ännu! Och det är därför som så många spädbarn får ont i magen, får långvariga skador och problem med tarm och mage osv. Bebisar är skapta för att äta bröstmjölk inget annat. Har inte ett dugg med allergier att göra. Lite väl ensidigt att tro att enda anledningen till att man inte ger mat till en nyfödd är pga allergirisken... eh?

Fast nu slapp ju inte detta barn ont i magen utan den nyfödda bebisen fick magont efter att ha fått katrinplommon.
    Vem har sagt att han fick magont,???
    Jag skrev att han efter 2 h fick en skrikattack och var osäker om det var pga av den fjärdels teskeden jag gav...

Jag har hur som helst pratat med BVC idag och de tyckte jag sköter detta utmärkt!! jag gav en gång till idag (*pekfingernagel i storlek) och då bajsade han och han har ite skrikit på hela dagen.

Så skrikattacken igår var förmodligen bara att han var trött....(10 min)men klart man nojar lite.

Bvc tipsade om Dofidus-nånting på apoteket men jag kunde fortsätta med katrinplommon eftersom hon tyckte jag visste vad jag gjorde - dvs följde min mammainstinkt och även tänkte på hans mage...
  • Lee78
    vittra skrev 2011-05-06 10:56:08 följande:
    Nej det behöver inte vara skadligt och som jag sa, men TS skriver ju rakt ut att bebisen fick ont i magen! Dessutom är det väldigt naivt att tro att "erfarna" bvc-sköterskor har kunskap om sånt här, öht är det naivt att tro att allt det bvc säger är sant och rätt.

Vad ser du tex för logisk koppling att smakisar av mat plötsligt skulle vara mer mättande än mjölk (bröstmjölk eller ersättning) vilket är vad spädbarn är skapta för att äta i huvudsak under minst hela deras första år?? En smakis är bara någon tesked, tror du verkligen det mättar mer än en hel flaska mjölk? 
    Och det är inte mer naivt att tro på dig än landets BVC-sköterskor???

Särskilt när du gång på gång skriver att "TS skriver rakt ut att bebisen fick ont i magen"?

Nä, du är rökt i mina ögon!
    När jag skrev att jag gett han enn teskedsspets katrinplommonpuré så ser du (o förmedlar även vidare i tråden) att jag gett han som 4 burkar puré på en gång! Tagga ner!
Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?