• Lee78

Katrinplommonpuré till 3 månaders?

Om en 3 månaders bebis nästan aldrig bajsar själv (endast 3 ggr på 6 veckor, de andra gångerna har vi fått hjälpa till med termometer efter råd från BVC) är det ok att testa att ge pyyyyyyyyttelite katrinplommonpuré då?

Jag gav en halv tsk fördelat på 2 måltider idag.

Han blir 3 månader om en vecka.

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?
  • Lee78

Jo men jag är lite osäker....

Han tyckte om det mycket men efter ett par timmar hade han en skrikattack. Och jag kände inte igen skriket. Så frågan är om det lilla kan ha gjort att han fick ont i magen...

• SailorGirl

Jag hade gett vätska istället. Tarmarna är ju inte riktigt i form för mat än. När en massa hårt bajs börjar röra på sig, så kan jag dock förstå om det gör ont. Det kan det ju göra på en själv! Sen vet jag inte hur magen reagerar på vätska, jämfört med katrinplommon, men om inget annat så gav föräldragenerationen smakportioner redan vid tre månader och på 60-talet började man med "safttillägg" (dvs ren fruktjuice) redan vid 6 veckor. Att man slutade med bådadera kanske iofs innebär att det var dåligt...

• ramsylina

jag skulle nog vara lite försiktig. rekommendationerna om att börja ge mat varierar ju från 4 mån till 6 mån men aldrig under 4. Vet inte heller om just katrinplommon är lämpligt att börja med, olika mat bryts ju ner på olika sätt. Om din bebis desutom skrek efteråt fick han förmodligen ont i magen och är nog inte redo än...

• vittra

Är han förstoppad alltså hård i magen då? Eller har han bara svårt att bajsa? Vid förstoppning kan katrinplommon fungera men jag skulle inte råda att ge det så tidigt som vid två månader!! Allra helst då han tydligt fick ont i magen av det. Finns andra saker man kan ge, dvs om det nu är så att bebisen är förstoppad. Om han ammas så är det dock inte så troligt. Tempen kan vara bra om den nyfödda har svårt att få ut något.

• sanara88

Det är absolut inga problem. Har gjort det själv med råd från bvc och aven vänninor har gett. Och om han fortfarande skriker kan det kanske krävas lite till. ;)

• vittra
    sanara88 skrev 2011-05-05 23:37:51 följande:
    Det är absolut inga problem. Har gjort det själv med råd från bvc och aven vänninor har gett. Och om han fortfarande skriker kan det kanske krävas lite till. ;)
    Har bvc gett dig rådet att ge puré till en nyfödd bebis på 2 månader?!
  • E08L

Är det inte bättre att ge lite Lactulos, det hjälper bra. Bvc sa till mig att testa det iaf.

• vittra
    Jiinii skrev 2011-05-06 07:57:20 följande:
    det står ju att han är tre månader?
    Nej. Att han blir 3 månader om en vecka. Det är väldigt stor skillnad bara på en vecka när de är nyfödda. Så förstår inte varför TS skriver 3 när han är 2, om inte bara för att det ska låta lindrigare...
Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?