• Mamma till Olle

Varför döper du ditt barn?

Som rubriken lyder. Jag och min man har bokat tid för dop av vår son, men nu när jag sitter och googlar på dopet och trosbekännelse så känner jag att det inte känns helt rätt. Dels för att jag inte ställer upp på allt som står i trosbekännelsen (och det är ju denna man lovar att fostra sitt barn enligt om man döper barnet) och dels för att jag känner att min son själv borde få välja religiös tillhörighet (eller välja bort).

Så, hur resonerar ni andra småbarnsföräldrar kring detta? *nyfiken*

• Svar på tråden Varför döper du ditt barn?
  • Alvi

Religion suger hästpung och vår kristna tro är inte ett dugg bättre än någon annan. Jag kräks på tanken att gud ska ta hand om vårt barn, att faddrarna ska se till att vårt barn lär sig om kristendomen och att vi ska frälsa oss ifrån ondo - men de andra 2 är döpta, då måste den här tredje stackaren också bli döpt.

Varför jag döpte från första början när jag känner såhär? Första gången kände jag inte såhär starkt emot det, plus att jag blev nerröstad av makens släkt som tjoade "DEt är ju traditioooooooooooon!!!!!!"...........

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Mamma till Olle

Hehe..ja det är lite så jag känner också: Det är ju tradition! Flört Man får liksom höra det från flera håll, känner lite press på mig just därför. Och jag har norsk påbrå och i Norge är dopet jättestort så min farmor och farfar t.ex., skulle tycka det var jättekonstigt om vi inte döpte Olle.

Fler?

• lövet2

Trevlig och i mina ögon helt oskadlig tradition. Bra tillfälle att få släkten att kolla in det nya barnet, vackra foton när babyn har dopklänning och en vacker lokal. Gott med allt fika också!

• Mamma till Olle

Jo precis lövet2, det håller jag med om. Men egentligen kan man ju "bara" ha en fest för barnet då, utan dop. Men då finns det människor som motsätter sig en sån fest också, som tycker att man bara gör det för presenterna och det känns ju inte heller bra.

• Alvi

Oh - en sak til - det är praktiskt. Allt är liksom redan bestämt - man går in i kyrkan, prästen pratar, man sjunger (inte) några sånger, och sen fikar man.

Ska man hålla i festiviteterna själv blir det mer jobb...

• Angelicann
    lövet2 skrev 2011-05-05 22:44:47 följande:
    Trevlig och i mina ögon helt oskadlig tradition. Bra tillfälle att få släkten att kolla in det nya barnet, vackra foton när babyn har dopklänning och en vacker lokal. Gott med allt fika också!
    säger likadant.. tkr att hela grejen me dop är så mysigt, så är nog mkt därför jag kommer döpa barnet. Glad
  • lövet2
    Mamma till Olle skrev 2011-05-05 22:47:46 följande:
    Jo precis lövet2, det håller jag med om. Men egentligen kan man ju "bara" ha en fest för barnet då, utan dop. Men då finns det människor som motsätter sig en sån fest också, som tycker att man bara gör det för presenterna och det känns ju inte heller bra.
    Ja, visst kan man, men det skulle för min del bara bli ett fejk-dop. Mina släktingar skulle inte heller åka 100 mil för att komma på en simpel liten fest ...
  • emmap88

Kan inte annat än och hålla med. Det är som julafton, det har blivit som en mysig tradition. Samma med dop. Min dotter ska döpas i august, och tycker det ska bli jättekul att planera. Blir som en familjefest, och det är väl aldrig fel?

• Alvi
    emmap88 skrev 2011-05-05 22:52:55 följande:
    Kan inte annat än och hålla med. Det är som julafton, det har blivit som en mysig tradition. Samma med dop. Min dotter ska döpas i august, och tycker det ska bli jättekul att planera. Blir som en familjefest, och det är väl aldrig fel?
    Men du medger ju att ditt barn tillhör gud och att ni ska lära barnet den kristna tron, typ. Känns det inte fel, ända ut i fingertopparna...??
Svar på tråden Varför döper du ditt barn?