Inlägg från: Ninni68 |Visa alla inlägg
  • Ninni68

Varför döper du ditt barn?

Eftersom vi inte är troende ville vi inte döpa barnen. Jag är tveksam till om jag hade döpt vem även om jag hade varit troende eftersom jag är en stark anhängare av demokratiska rättigheter och tycker att även barn ska få åtnjuta religionsfrihet. Jag hade nog resonerat som Laura 03 i så fall.

Vi hade namngivnings/välkomstceremonier för våra barn istället. På så vis fick släkten samlas och fira det nya barnet, barnen fick faddrar, vi var i synnerligen fina lokaler, vi åt god mat och vi fick bilder på barnen i finkläder. Så vi fick allt det där folk vill ha när de har dop fast de inte är troende, men vi fick dessutom ceremonier som kändes helt sanna och som fokuserade på barnen - dopet handlar ju om Jesus, när vi var på dop efter att ha haft vår första namngivning slogs både jag och min man av hur lite dopet handlade om barnet, det var bara Jesus hela tiden.

Eftersom du känner att det inte känns rätt med dop kan jag varmt rekommendera er att ha en borgerlig ceremoni istället, TS. Det är lite jobbigare eftersom man måste fixa allt själv, om man vill ha en särskild lokal och officiant till exempel, och man får själv utforma ceremonin. Men alla våra gäster har varit hänförda över hur fina våra ceremonier har varit och jag tror att det har varit för att de har känt att det har varit från hjärtat. Strunta i att tillfredsställa släktens behov av traditioner, vi är de enda som haft borgerliga ceremonier i våra släkter, men släktingarna inte bara överlevde, de blev tårögda .

Svar på tråden Varför döper du ditt barn?