• Anonym (hur e hon?)

VILLEMO - hur är hon i böckerna?

Hej!

Har en tös som heter Villemo. har förstått att det finns en kvinna i sagan om isfolket som heter det.
    Har ej läst böckerna så undrar, hur är böckens Villemo till sättet? karaktäristiskt för henne? hur beskrivs hon?

Ngn som vet??

• Svar på tråden VILLEMO - hur är hon i böckerna?
  • Anonym (!)

strindberg skrev också om en Villemo (fast en manlig) men i någon kärleksdikt tror jag det var

• Dimitra
    Anonym (!) skrev 2011-05-07 17:28:28 följande:
    strindberg skrev också om en Villemo (fast en manlig) men i någon kärleksdikt tror jag det var
    Ja precis. Killen Villemo var tragiskt förälskad i tjejen Villevi.
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    lövet2 skrev 2011-05-07 17:31:00 följande:
    Vild, impulsiv, hängiven, het på karlar ...
    De tre första stämmer då på min dotter, än så länge
    The Dimitra universe.
  • Anonym (hur e hon?)
    lövet2 skrev 2011-05-07 17:31:00 följande:
    Vild, impulsiv, hängiven, het på karlar ...
    haha på min med... :) hmm det där med karlar får jag allt ta o snacka med om henne senare i livet..

Ngn mer som vet ngt om henne?? har förstått att det finns många böcker i serien. vilka/vilken är hon med i?
  • Anonym (hur e hon?)

puffar

• MorsningKorsning

Hon är färgstark, stolt och ger sig inte. Hon är också mycket lojal, god och trofast! Om jag mins siffrorna rätt är hon med i 10-12 (handlar om henne) samt att hon är med i flera böcker efteråt.

• MorsningKorsning

Får även tillägga att även om hon är god och snäll har hon en mörkare sida som hon brottas med. Hon är en av Isfolkets utvalda som har en övernaturlig gåva

• MammaJohanna1

Jag ser Villemo i Isfolket som självständig och envis. Hon är väldigt passionerad gällande allt hon tar sig för! Ger 110% i allt hon tar sig för.

• skogstjärna

Hej! Jag lånar tråden för en liknande fråga. Hur är Lillith i böckerna? Det verkar vara isfolket-lillith som de flesta kopplar till namnet!

• Mamsis
    skogstjärna skrev 2011-05-07 19:01:00 följande:
    Hej! Jag lånar tråden för en liknande fråga. Hur är Lillith i böckerna? Det verkar vara isfolket-lillith som de flesta kopplar till namnet!
    Isfolkets Lilith är samma som Bibelns Lilith.  Hon har en stor tilltro till sin egen betydelse skulel jag vilja säga, inte helt god, bara om hon tjänar på det.

Villemo kan jag tycka i mångt och mycket är korkad, tyvärr, Ger blanka fan i allt för att det pirrar i bäret. Men när hon växer upp får hon en man som kan tygla henne (en rätt nära släkt som de inte vill ska gifta sig  pga det onda arvet) men Villemo förföljer mannen som försöker göra det rätta och till slut kan han inte stå emot. Slutet blir dock gott och hon gör mycket gott när hon väl fått som hon vill.
  • Lady Namárië
    Dimitra skrev 2011-05-07 19:11:23 följande:
    I dikten jag läste var det Villevi men jag kan inte svära på att det var original.
    Hm, jag har den i en gammal sångbok nånstans, men jag vet ju inte om det är original heller.
    skogstjärna skrev 2011-05-07 19:01:00 följande:
    Lilith i Isfolket-böckerna skall ju föreställa den "riktiga" Lilith, med Sandemos tantsnusktwist. Typ, demonernas urmoder och inte särskilt snäll.
    So say we all
  • Carro W
    MammaJohanna1 skrev 2011-05-07 18:55:33 följande:
    Jag ser Villemo i Isfolket som självständig och envis. Hon är väldigt passionerad gällande allt hon tar sig för! Ger 110% i allt hon tar sig för.
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Anonym (hur e hon?)

puffar

• MikuAndSaraLi

Otroligt envis, älskar sina nära, virrpanna, lite omogen ända in i det sista men det är ett charmigt drag för henne, naiv och bara fullkomligt underbar som person.
    Men hon kan lätt kväsa de som står i hennes väg eller försöker göra hennes kära ont.
    Då menar jag inte med mord - men med en vass tunga.

Svar på tråden VILLEMO - hur är hon i böckerna?