• Anonym

Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan

Igår anmälde jag en arbetskamrat för fusk med sjukpenning. Hon är 100% sjukskriven för utmattningsdepression (och jobbar egentligen på kontor) men arbetar 75% svart på ett företag som städar i trapphus och hos företag. Hon berättade för mig att hon gör det eftersom hon tycker att sjukpenningen är för lite.

Jag blir så besviken på henne, själv fick jag kämpa för att få gå hemma med sjuklön de sista 2 månaderna av min graviditet när jag knappt kom upp ur sängen pga foglossning.

Hennes man har eget företag inom databranschen och jobbar mycket hemifrån. För ett tag sedan var de 2 veckor i Florida så de har ju inte det dåligt ställt.

Idag så har jag nästan lite dåligt samvete över att jag anmälde men jag avskyr fusk med olika bidrag osv. Dessutom har detta pågått i över ett år nu och nu är hon sjukskriven till mars. Jag vet att hon vantrivs på sitt vanliga arbete och jag förstår varför. Men samtidigt tycker jag hon borde försöka skaffa sig ett annat jobb istället för att fuska..

Är jag elak som anmäler henne?

• Svar på tråden Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan
  • Smultronet12

Tycker du gjorde helt rätt, ha inte dåligt smavete! Hon fuskade ju rätt rejält också!

• Kanelflicka

Nej, jag tycker att du gör helt rätt. Hon påstår att hon inte kan jobba (är utmattad) och sen jobbar hon!
    Du ska inte ha dåligt samvete. Jag kan förstår dig att det känns otrevligt, konstigt mm att anmäla henne men det är ju hon som ska ha dåligt samvete, inte du.

• AnneSophie

Nej, du gjorde helt rätt.

• ThereseLaurin

du gjorde helt rätt ... hoppas för din skull att hon inte får reda på att det var du. men det ska du inte oroa dig över då det är du som gjorde det rätta och hon fel... så ha inte dåligt samvete

• Nennie28

Nej, jag tycker nog du gjorde rätt..

Men hade det däremot vart en av mina vänner som gjort samma sak, så hade jag nog tagit upp det med den personen först. Då kanske hon/han hade kunnat sluta fuska utan att jag behövt anmäla saken.

• Anonym

Här har vi den typiska svensken som anmäler varandra. Jag bara skakar på huvudet när jag läser ditt inlägg. Jag skiver inte om det var rätt hon gjorde, men det är så typiskt för just sådana som dig att göra så. Varför inte i stället prata med din vännina om det. Nä, här går vi bakom ryggen på henne. Skäms över att vara svensk!
    I mina öron är du den avundsjuka svensken som kan rabbla upp alla hennes tillgångar som hon har. Finns det något lägre än en förädare bland sina vänner?!
    Hade jag känt någon som din vän hade jag pratat med henne att hon gör fel. Inte tusan hade jag blivit den typiska svensken som anser att lura staten är värre än våldtäkt och mord.
    Nädu, i mina ögon ligger du inte på någon hög skala kan jag säga.

• kicke

Rätt gjort. Så tänk inte på det tjejen! Bort med fuskarna!

• ThereseLaurin

Anonym: men om hon skulle ha pratat med henne och hon inte slutade fuskat och hon sedan anmält henne tyckler du fortfarande att det skulle vara fel då??

• Umeboshi

Anonym:

Vem är egentligen förrädaren? Den som anser att man minsann har rätt att begå brott eller den med civilkurage nog att säga ifrån?

Jag ser ingen som helst skillnad på en som fuskar med statliga medel eller en som rånar Securitastransporter.

Och TS:

Bra!

• ThereseLaurin

Ts: jag tycker att du gjorde rätthelt enkelt...för alla som fuskar gör livet värre för de som verkligen behöver hjälp och inte får någon.. så du har gått ett steg i rätt tiktning=)

Svar på tråden Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan