• Anonym

Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan

Igår anmälde jag en arbetskamrat för fusk med sjukpenning. Hon är 100% sjukskriven för utmattningsdepression (och jobbar egentligen på kontor) men arbetar 75% svart på ett företag som städar i trapphus och hos företag. Hon berättade för mig att hon gör det eftersom hon tycker att sjukpenningen är för lite.

Jag blir så besviken på henne, själv fick jag kämpa för att få gå hemma med sjuklön de sista 2 månaderna av min graviditet när jag knappt kom upp ur sängen pga foglossning.

Hennes man har eget företag inom databranschen och jobbar mycket hemifrån. För ett tag sedan var de 2 veckor i Florida så de har ju inte det dåligt ställt.

Idag så har jag nästan lite dåligt samvete över att jag anmälde men jag avskyr fusk med olika bidrag osv. Dessutom har detta pågått i över ett år nu och nu är hon sjukskriven till mars. Jag vet att hon vantrivs på sitt vanliga arbete och jag förstår varför. Men samtidigt tycker jag hon borde försöka skaffa sig ett annat jobb istället för att fuska..

Är jag elak som anmäler henne?

• Svar på tråden Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan
  • Nennie28

Precis.. och då som jag skrev har man försökt prata med henne så är det ju rätt!

• Anonym

Vad menar ni egentligen med att "varna" fuskaren först?

Ni tror på allvar att hon inte är medveten om att det är ett straffbart brott hon begår??

Och sluta gnata om "den svenska avundsjukan" - Det hör väl verkligen inte hit!!!??

Ett brott är ett brott.....

Så enkelt är det!

• ladyhawk

Lite vardagsfusk skulle jag inte anmäla... men detta var fräckt! Rätt att anmäla tycker jag.

Har flera exempel själv, men har inte anmält. Tycker det är svårt att anmäla någon jag känner. Har inte tillräckligt mod heller att säga ifrån.

Bl.a. en tjej som har färdtjänst som hon myglat till sig för att hon har whiplashskada och är kraftigt allergisk. Hon kan inte köra bil pga skadan och hon kan inte åka kommunalt pga allergin. Men... jag ser henne köra bil hela tiden och hon klappar min hund. Ja ja... och så flinar hon elakt när hon säger att hon fick färdtjänst i år igen... *arg* Sen så funderar hon på att sälja bostadsrätten, så att hon kan få bostadsbidrag för en hyresrätt. Hon har inga lån på bostadsrätten. Och så tänker hon köpa ett landställe för pengarna hon får för bostadsrätten. *ännu argare* Men då sa jag faktiskt till att jag tyckte det var korkat!

Och en gammal gubbe som är blind på ena ögat och backar på andra bilar... har inte ringt och anmält att han inte borde ha körkort... borde jag gjort... men svårt att anmäla folk som jag känner som sagt... vi är flera som sagt åt honom att inte köra bil i många år. Nu har han slutat köra äntligen tror jag. Fick gråstarr på det icke-blinda-ögat...

• Åsa

Glada Virre: "men kan ni inte hålla med om att det skulle vara jobbigt att sätta dit en vän eller anhörig?"
    Jovisst, jag håller med. Om det beror på "snällhet" eller konflikträdsla är en annnan sak.

" Hade ni verkligen satt dit er mamma bara sådär? (ett exempel) "
    Lyckligtvis är min mamma mycket rakryggad och skulle _aldrig_ bidragsfuska

• Anonym

Jillisen - Hon kommer att få reda på att det är jag som anmält henne. En annan arbetskamrat har idag lämnat in en anmälan också. Så nu är det inte bara jag som reagerat.
    vid ett besök och sagt detta.

• Jillisen

min äldsta bror ville sätta dit min mor..

Med tanken på att man inte kan ta bort barn från arv ska morsan sälja huset till äldsta dottern o "sälja" allt hon äger.. o alla sparkonton ska stå på oss andra barn... så kan det gå om man vill anmäla släkten ;P

• Jillisen

Ts, okej då tycker jag inget illa...

• Anonym

Jag förstår inte hur någon kan tycka det va fel av ts att anmäla. Människan får ju för f*n ut dubbla löner!!

• GladaVirre

TS: är du bered nu på att din vän aldrig mer vill prata med dig??

• tako

Åsa!
    Inga folkgrupper nämda men jag VET alldeles för många som utnyttjar våra svenska bidrag och på så sätt utnyttjar oss skattebetalare.
    Därför annser inte jag att svart jobb är hele världen!

Svar på tråden Anmält en arbetskamrat för fusk till Försäkringskassan