• Xadime

Behöver man amningströjor?

Behöver man verkligen köpa amningströjor? Jag tycker det mesta ser bedrövliga ut. Ska man sluta bry sig om vad man har på sig bara för att man är nybliven mamma.

Funkar det lika bra med vanliga tröjor etc som är lätta att dra ner/knäppa upp etc? Är det verkligen så krånligt att det behövs speciella kläder...?

• Svar på tråden Behöver man amningströjor?
  • utlandssvenskan

Hade inte velat vara utan ammningströja. Diskret och smidigt att ha. De från BOOB är toppen, sköna, snygga för att vara t-shirts med amningsfunktion och håller många tvättar utan att tappa formen. Jag tycker personligen att HMs amningströjor är botten, tappar formen, sömmar som går upp efter bara några tvättar och svårt att få fram bröstet på ett bra sätt om man har stora bröst.

• augustisten
    Aardy skrev 2011-05-08 22:27:20 följande:
    ... kan även tillägga att det är supersmidigt med amningströja när jag ammar lillen medan han hänger i bärselen. Det hade varit betydligt krångligare att behöva dra upp hela tröjan.
    Jag håller med. Jag hade oftast min bebis i sjal och han ville amma i stort sett all vaken tid - så jag tyckte amningströja var jättebra. Då blev det inte en massa extra knöligt tyg någonstans utan allt "satt som det skulle" sas.

...men å andra sidan är man inte så noga med hur det ser ut när man har sjal heller
  • veh

Jag tyckte amningströjor var bedrövliga. Däremot gillade jag amningslinnen (hade ett gäng från Lindex). Nu hade jag inte ens under amningen så jättestora bröst, så jag hade linnen istället för amnings-BH för det mesta.

Och sedan någon kofta eller blus som går att knäppa upp en bit ner.

Jag föredrog amningslinne framför andra linnen, för att jag inte behövde krångla upp linnet och visa hela degiga magen, och inte heller krångla ner axelbanden. Kände mig inte avklädd, även när jag ammade på t.ex. öppna förskolan, eller i något annat litet mer "offentligt" sammanhang.

En blus eller kofta som kan knäppas upp helt kunde också användas för att insynsskydda litet från sidan.

• Mina 78

Jag tycker att det är sjukt fult med amningstoppar så jag har inte skaffat några. Köpte en stor mängd trikålinnen från HM att ha under vanliga kläder. De är lätta att dra ner över bröstet. Sen drar jag upp den andra tröjan. Det döljer dessutom bröstet betydligt bättre än amningstoppar tycker jag. Ibland har jag klänningar eller toppar som går att dra ner och då brukar jag se till att ha en stor kofta på mig som jag kan lägga över bebisen(så blir hon inte störd av alla intryck heller. Sen har jag alltid en sjal i väskan för detta ändamål.

• Bollen2

Amningsbh tycker jag är jättebra. Har inte hittat några snygga amningströjor till rikmligt pris.. Har handlat aminingslinne på hm som fungerar utmärtkt att ha under vanliga tröjor och skjortor. Har även ibland haft vanligt linne och troja över. Som någon annan skrev drar upp tröjan och drar ner linnet under bröstet. Brukar dock bli lite jobbigt men det funkar det med. Att dra upp och visa hela magen skulle jag inte få för mig som min mage ser ut just nu ;)

• Aniko

Nej det behöver man inte. Går lika bra med blus eller skjorta som man knäpper upp, sen kan man täcka med en bebisfilt om man vill!

• Veladis

Nej det behövs inte. men det kan vara smidigt i vissa situationer. Jag körde mycket med linne+kofta. Man bara öppnade koftan och drog ner axelbandet på linnet. Syns inte mycket bröst då heller.

• nygammal

Tycker att det är mycket lättare att vara diskret när man har en amningströja som är av typen att man får tyg kvar ovanför bröstet. Då behöver man bara öppna en "glipa" när man ska amma. 

• vivianne

Ammat två barn.

Amningsbh hade jag inte klarat mig utan.

Amningströja hade jag inte viljat klara mig utan. Fantastiska plagg. Visst, barnet döljer själva bröstet men hela resten av magen... Att t.o.m. kunna amma på en jobbmiddag utan att någon märkte det var mycket värt för mig. Hade kanske tio st. Nästan bara Boob, gillade inte HMs.

Köp en och testa, gillar du den köper du fler.

• eilien

Hade ett par amningströjor med första barnet och har införskaffat ett par till nu som kommer användas flitigt när nästa bebis snart anländer.

Tycker att de är guldvärda när man är ute eller borta bland folk, hade ofta amningströja hemma med för att det är smidigt. Gillade inte att dra upp den vanliga och visa upp hela magen och så klämde det alltid åt ovanför bröstet och jag hade svårt  att får bröstet tömt ordentligt då.

• Tjatte

Behöver är väl att ta i, men jag gillar dem. Jag gillar inte att visa mina bilringar helt enkelt.

• Pillemin

Jag tycker de flesta amningströjor ser bedrövliga ut och är dessutom dyra.

Jag köpte ett vanligt basic linne med smala axelband och klippt hål för brösten. Sedan använde jag detta under mina vanliga kläder. Då kund ejag ha vilken vanlig tröja/topp/tunika som helst och ändå kunna amma obehindrat. jag drog alltså bara upp tröjan och knäppte upp min amningsBH. Eftersom jag hade linne under slapp jag visa hela ryggen och magen, utan såg ändå klädd ut, kunde amma var som helst och behöve inte showa några boobs i det offentliga. 

Typ såhär, fast jag körde på bugetvarianten och gjorde ett själv.
    http://www.tusenbla.com/anna/amningslinne-anna-svart-tencel.html

Så amningströjor - nej.
    AmningsBH däremot var ovärdeligt.

♥Estridh 071021♥ ♥Signe 100922♥
  • Novelli

Jag köpte ett par sk danströjor på HM. Det är liksom en omlottröja med ett fusklinne som är fastsydda i sidorna, man lyfter bara upp själva linnedelen som då ligger över bröstet, så att det inte syns, när man ska amma. De fanns bl.a. I vitt, grafitgrå och puderrosa. De är supersnygga och funkar jättebra. Vet inte om de har kvar dessa dock.

• Mellanmjölkens land

Har köpt 3 amningst-shirtar/linnen och tycker de funkar riktigt bra. Tror de kommer från HM från början men jag köpte dem begagnade. Speciellt en av dem är riktigt snygg, framhäver mina nya, stora bröst

Annars funkar det bra med skjortor. Jag lägger alltid dotterns snuttefilt över henne när hon ammar ute. Lugnt för henne och mitt bröst syns inte

• MHoof

Jag hade inte en enda amningströja för jag tyckte som du, att dom var så fula!
    Men jag hade amningsbh och 2 amningslinnen, som utåt sett såg ut som vanliga linnen. Ett svart och ett vitt att ha som ett vanligt linne under skjorta eller tröja. Det fungerade likadant som amningsbh, och det var ett inbyggt stöd i den. Använde dom efter jag slutat amma med bara för att dom fungerade lika bra då :)

• Bellini2

Jag tycker Paola Marias amningströjor är ännu bättre än BOOB. Dessutom har de rea på sin webshop så de är väldigt prisvärda. Amningsplagg är bättre än att dra upp tröjan tycker jag men har man knappar fram så är det ju bara att knäppa upp andra plagg också.

• Hannathu

Nej man behöver inte amningströjor - håller med om att tex Boob ser förskräckliga ut.

Jag har klippt sönder vanliga linnen (en slits - över varje bröstvårta - 8-10cm lång) och använder mina snygga kläder som går att dra upp, ner eller åt sidan över.
    Täcker väldigt mycket bättre än de allra flesta amningströjor så jag behöver aldrig oroa mig för att visa för mycket medan jag ammar.

Svar på tråden Behöver man amningströjor?