• Anonym (Undrar)

Byta jobb före eller efter man skaffar barn?

Hej,

Jag och min sambo planerar att börja med bebisverkstan snart, kanske till hösten. Nu är det så här att jag trivs inte alls på mitt nuvarande jobb. Planen var att jag förhoppningsvis skulle bli mammaledig nån gång under nästa år och därför hade jag tänkt hänga kvar på jobbet och sedan byta efter mammaledigheten. Men nu när vi var på middag hos några kompisar och snackade om det hela så hade deras erfarenheter varit att det är mycket svårare att byta jobb när man är småbarnsförälder. Kanske tänker arbetsgivaren att man kommer att vabba en massa osv. Detta hade jag inte ens tänkt på att det kunde vara så! Förvånad

Borde jag byta till något annat jobb där jag trivs innan vi börjar försöka, eller ska jag chansa på att det går bra att hitta något sen? Vad har era erfarenheter varit kring detta?

Problemet är ju också att man borde vara anställd kanske 1 år innan man berättar att man är gravid, så då måste vi ju lägga bebisverksan på is ett litet tag... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Byta jobb före eller efter man skaffar barn?
  • Anonym

Jag tycker du ska byta innan. Jag delar dina vänners erfarenheter.

• Anonym (Undrar)

usch då, det verkar stämma alltså!!! problemet är dessutom att jag bara har varit på detta jobbet i 1 år så det är ju lite tidigt att sluta. Men jag är totalt grundlurad på vad tjänsten innebar tyvärr. Sista gången jag tar ett jobb på ett företag som inte har kollektivavtal....

hade du sökt många tjänster? vad var det som hände, fick du inte komma på intervju alls eller kom du dit och sedan blev det frågor kring familjesituationen?

• Anonym

Byt jobb!
    Jag tänkte också så där. För tre år sedan och är fortfarande inte gravid.
    Nu hoppas jag att ni slipper samma vänta så långe på att lyckas i bebisverkstan, men man VET aldrig och då är det surt att ha avstått något annat.
    Det kan också bli så att du avstår barn just nu och så hittar du ändå inte rätt jobb och då är det risk att du ångrar det också.

Dessutom håller jag inte riktigt med om att man borde vara anställd 1 år innan man berättar om graviditeten. Det kanske känns bäst så nu, men ja, när allt kommer omkring är det kanske inte det viktigaste. Så jag skulle inte heller lägga verkstan på is. Låt det som händer först få hände och ta resten som det kommer.

Lycka till med både jobb och barn.

• Butterscotch

Jag hade valt att byta innan. Ofta vill man ju visa framfötterna ordentligt i början och det blir ju inte lättare när man har småbarn hemma. Just nu tycker jag själv att det är sjukt skönt att jobba på samma företag sedan flera år tillbaka, alla vet vad jag går för och det känns inte alls fel att t ex gå hem vid kl 14 och hämta tidigt på dagis för att sedan jobba några timmar på kvällen. Ingen tvivlar på att jag levererar som jag ska.

Däremot tror jag inte att större, seriösa företag ser det som särskilt negativt att du har småbarn. En anställning är nästan alltid ur ett långsiktigt perspektiv och är du rätt person för jobbet så är du, med eller utan småbarn.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-05-09 15:55:54 följande:
    Låt det som händer först få hände och ta resten som det kommer.

Lycka till med både jobb och barn.
    Tack Glad JA det lutar nästan mot att ta det som det kommer istället. Det är ju helt hopplöst att planera sånt här för som du säger man vet ju inte hur lång tid det kommer att ta... Det är bara så svårt för jag längtar så mycket tills vi ska börja försöka så jag känner mig inte alls sugen på att byta jobb först... men verkar ju som att man kanske måste göra det ...
  • Anonym (Undrar)
    Butterscotch - tack för tipset! Det här med att visa framfötterna, det är därför jag tänker att jag behöver lite tid på det nya jobbet innan , så att man hinner visa vad man går för. det är bara så himla TRÅKIGT att vänta.... hm surfar in på monster för att se om det finns några lämpliga annonser...
  • Lanie

jag har planer på att byta jobb efter min föräldraledighet. är just nu gravid o jag visste redan innan jag blev gravid att jag skulle få en komplicerad graviditet med en massa sjukskrivning, därför valde jag o avvakta med att söka nytt jobb. på mitt jobb jobbar väldigt många kvinnor o de flesta av dem har bytt jobb ganska snart efter att de kommit tillbaka från föräldraledigheten, ingen av dem har haft särskilt svårt o få nya jobb, vissa har inte ens hunnit och komma tillbaka för de har redan fått annat jobb medan de gått hemma.

• Magriffe

Min erfarenhet är att småbarnsföräldrar är ganska attraktiva på arbetsmarknaden, trotts VAB. På grund av att småbarnsföräldrar är mycket effektiva när de väl är på jobbet, de har ingen möjlighet att jobba över eller stanna kvar extra (sånt är ofta dyrt för företag) de har ofta mycket bra framförhållning och skickliga på att "ha många bollar i luften" på kort tid.

• Anonym

Jag plussade när jag jobat tre dagar på mitt nya jobb, men de var väldigt imponerade att jag kunde jobba 60 timmar vecka som gravid...

• Anonym

Jag o min sambo ska oxå börja bebisverkstan snart o jag ska jobba kvar på mitt trista stressjobb o sen säga upp mej när jag fått nytt jobb efter barnledigheten hade jag tänkt.

• Anonym (Undrar)

Hej Anonym, precis vad min plan är ocskå. Stanna på stressjobbet tills man hittar nåt annat och kan säga upp sig... blev lite förskräckt bara när jag insåg att det kanske inte är så enkelt att hitta nåt sen!

• Anonym

Jag har också hört att det ska vara så svårt att byta jobb när man är småbarnsförälder.

Jag är föräldraledig för mitt andra barn, som är 1 år, jag har ett barn på 3 år också. Jag hängde kvar på mitt gamla jobb som jag iofs trivdes helt okej på, men gärna ville "vidare" ifrån.

För någon månad sedan så sökte jag nytt och fick faktiskt första jobbet jag sökt. Jag är jätteglad och de verkar ha en väldigt bra inställning (bla vad det gäller att jag är småbarnsförälder), det är tex inga problem att jag vill jobba 80%. Jag har inte börjat ännu och jobbet är på en statlig myndighet.

• Anonym (Undrar)

Vad kul att höra! Grattis till ditt nya jobb! Måste kännas jättekul, och  vad skönt att de är positiva till deltid!

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-05-09 21:35:39 följande:
    Hej Anonym, precis vad min plan är ocskå. Stanna på stressjobbet tills man hittar nåt annat och kan säga upp sig... blev lite förskräckt bara när jag insåg att det kanske inte är så enkelt att hitta nåt sen!
    Ja men jag måste tänka på att jag är över 30 o då frågar dom oftast på jobbintervjun om man planerar att skaffa barn snart o då har man mindre chans att få nått alla fall.
    Fick den frågan redan för 5 år sedan när jag sökte detta jobbet jag har nu så jag behåller mitt fasta jobb ett tag till he he lite fult men va faan nu ska jag tänka på mej själv o min familj har offrat tillräckligt för det skitjobbet.
  • Lanie
    Anonym skrev 2011-05-09 22:06:42 följande:
    Ja men jag måste tänka på att jag är över 30 o då frågar dom oftast på jobbintervjun om man planerar att skaffa barn snart o då har man mindre chans att få nått alla fall.
    Fick den frågan redan för 5 år sedan när jag sökte detta jobbet jag har nu så jag behåller mitt fasta jobb ett tag till he he lite fult men va faan nu ska jag tänka på mej själv o min familj har offrat tillräckligt för det skitjobbet.
    du är väl medveten om att en arbetsgivare inte får ställa såna frågor va?
  • Anonym
    Lanie skrev 2011-05-09 22:14:36 följande:
    du är väl medveten om att en arbetsgivare inte får ställa såna frågor va?
    Nej det visste jag inte, men vad ska man svara om dom frågar då, typ det får ni inte fråga???
    Det va faktiskt lite kränkande, gillade inte att dom frågade.
  • Lanie
    Anonym skrev 2011-05-10 09:17:22 följande:
    Nej det visste jag inte, men vad ska man svara om dom frågar då, typ det får ni inte fråga???
    Det va faktiskt lite kränkande, gillade inte att dom frågade.
    du kan svara att med en motfråga: är ni medvetna om att ni inte får ställa den typen av frågor? Det kan anses vara diskriminering om arbetsgivaren hamnar i ett sånt läge att han/hon står o ska välja mellan två st varav den ena har tänkt bilda familj, medan den andra inte tänkt det... en ev framtida graviditet ska inte ligga till grund för om du ska få jobbet eller inte. Om man mot all förmodan inte vågar säga emot, så kan man ju ljuga o säga att det inte finns några planer på barn o familj, för vad ska arbetsgivaren göra om den sen blir gravid? då är det ju samma läge där, de kan ju inte ge dig sparken för gör de det så är det återigen diskriminering..
  • Anonym (Svårt detta)

Det är svårt att veta hur man ska göra med jobb och planera barn. Vi valde att flytta till min hemstad under graviditeten och det var ett lyckosamt drag och vi båda har bra jobb idag.

Svar på tråden Byta jobb före eller efter man skaffar barn?