• Anonym (ångest)

Ni som levt/lever i renoveringskaos

Behöver väl egentligen bara skriva av mig och förhoppningsvis bli lite peppad.

Är gravid i v.33. Mår verkligen inte alls bra psykiskt. Beror väl på lite olika saker.
    Har i flera år lidit av depression och ångest m.m. Det har nu under ca 1 års tid varit i princip som bortblåst, men nu har det kommit tillbaka igen. Självhatet, den sociala fobin, ångesten är återigen stark.

Förra året fick vi missfall i v.13 och det har verkligen satt djupa spår och jag kan fortarande inte helt tro på denna graviditeten. Jag kollar efter blod när jag går på toan och tror att bebisen ska dö i magen eller under förlossningen. Det är verkligen så otroligt påfrestande och gör ju att jag inte kan njuta av graviditeten så mycket som jag skulle vilja.

Sen så håller vi på med en massa renovering i huset. Vi köpte huset i augusti förra året och vi visste ju absolut att det var ett hus med stort renoveringsbehov. Min sambo var med om en olycka dagen innan vi flyttade in och detta gjorde att renoveringen blev fördröjd med flera månader.

Ungefär när vi började med renoveringen blev jag gravid igen. Jag har mått dåligt på olika sätt; kraftigt illamående, yrsel, magsmärtor, blödning, svimningskänslor, ryggont och nu en hel del foglossning. Alltså sådana krämpor som man ofta får när man är gravid. Men detta har ju gjort och gör att jag inte har kunnat vara med så mycket i renoveringen som jag velat. Det har liksom varit nog med att försöka klara av mitt jobb. Men jag går ständigt runt med dåligt samvete för hur mycket min sambo får göra och jag kan inte hantera dessa känslor. Han jobbar heltid, sliter som ett djur med renoveringen och så gör han allt för att jag ska ha det bra.

Vi har kommit ganska långt med renoveringen, men det är fortfarande mycket kvar. Vårt sovrum, barnrummet, badrummet, vardagsrummet är i princip klara. Nu precis har vi börjat med köket, eller ja, det har vi snickare till. Så nu står det saker överallt känns det som och hela huset känns så smutsigt pga allt som blir från renoveringen. Jag får verkligen panik på detta och det känns som om huset aldrig kommer bli rent igen, vilket jag mycket väl vet rent logiskt att det såklart kommer bli. Om inte barnet kommer flera veckor för tidigt så kommer ju köket hinna bli färdigt innan dess, så egentligen behöver jag inte känna mig stressad.
    Men ändå känner jag mig ständigt stressad över allt jag vill hinna klart tills barnet kommer, (bf slutet av juni). Samtidigt så orkar jag inte så mycket eftersom jag snabbt får ont i ryggen eller ont av foglossningen när jag håller på med något.

Allt känns övermäktigt och mitt självhat och dåliga samvete äter upp mig. Vill bara sova för att slippa tänka.

Det var ju vårt val att köpa det här huset och det kommer bli jättebra när det är färdigt. Men alla olika känslor kring mig själv, graviditeten och renoveringen tar bort så mycket av min glädje.

Skulle nog behöva lite pepp av er som själva levt i renovering och som vet hur det är. Som sagt, jag vet ju egentligen rent logiskt att allt kommer ordna sig och givetvis kommer huset kunna bli rent när vi sen städar, men skulle nog behöva höra det från er att det faktiskt är så

Blev ett långt inlägg, men det var skönt att skriva av sig lite.

• Svar på tråden Ni som levt/lever i renoveringskaos
  • Anonym (TVtittare)
    Anonym (ångest) skrev 2011-05-10 14:39:51 följande:
    Vi har sett många program med Arga snickaren.
    Var det något särskilt du tänkte på?
    * De flesta havererade renoveringar brukar fastna för att paren inte kan kommunicera.

* Vanligt misstag: Man gör allting överallt och så blir inget gjort någonstans. Vanlig lösning från teamet: Man renoverar upp *några* rum så att famlijen kan ha ett normalt liv medan de fortsätter renoveringen på annat håll i huset. Lärdom: Man måste ha ett normalt liv för att orka.

* Olika förväntningar om hur lång tid saker och ting tar.

* Orealistiska  förväntningar om hur lång tid saker och ting tar.

* Att det är viktigt att göra upp en plan där man prioriterar vad som är viktigast, sen gör man KLART dessa i tur och ordning.

Bland annat… 
  • Anonym (ångest)

Idag har jag en riktig jobbig ångest - och gråtdag.

Jag får panik på kaoset här hemma! Och jag får så dåligt samvete över hur mycket min sambo får slita.

Jag har mycket foglossning och ryggont och orkar inte göra så mycket som jag skulle vilja.

Om några veckor kommer bebisen och jag får panik på allt renoveringsdamm som blir. Känns som om det aldrig kommer bli rent, vilket jag ju vet att det blir, bara man städar...

Men jag får panik!!!

• Anonym (ångest)
    fibbe skrev 2011-05-11 10:04:27 följande:
    Vi hade total kaos när vi flyttade in hit! På nedervåningen så har vi en hall,badrum,kök och vardagsrum,men eftersom köket är så litet så gjorde vi om vardagsrummet till ett rum där vi kunde sitta och äta.

Vi beställde alla vitvaror,spishäll,1 kyl,1 frys,fläktkåpa,diskmaskin, och ugn. Vi hade rivit ut det gamla köket,och förvarade det nya + vitvarorna i både hall och matsalrummet,för vi skulle lägga nytt golv i köket först innan vi kunde börja sätta upp skåp. Allt fungerade så där,visst var det trångt,men det gick iallafall,fram tills den dagen då rörmockaren ska plugga ett element och sätter i en gammal plugg,vi kom hem efter jobbet,och det hade varit en fontän i huset,vattnet hade sprutat i hela rummet,genom golvet,ner i källaren,där det var stoooora pölar med vatten,behöver jag säga att jag bröt ihop totalt?

Det var bara att rädda det som räddas kan,bära ut alla grejer i hallen,sen så rev ju snickarna upp hela golvet,så fick gå och balansera på brädor över golvreglarna i över 2 månader,hallen var så full med grejer så man kom knappt fram,man fick klättra över sakerna för att nå till ytterdörren. I samma veva så kom våra nya fönster och dom som skulle sätta in dom....

Fläkten som som och dånade i 2 månader,det var hemskt! Gick knappt att sova om nätterna! Köket blev ju ganska stillastående,vi kunde inte göra NÅGONTING alls!

När vi äntligen skulle få ta bort fläkten så ringde vi till anticimex så dom kunde ta bort den,då var den ansvariga på älgjakt,så det var bara att ha den ståendes i 1 ½ vecka till....

Nu har vi inga barn tack och lov,för det hade inte funkat! Men däremot en hund som man var livrädd att han skulle ramla ner genom "golvet" och ner i källaren!

Det var hemskt att leva så här,och eftersom vi slitit ut kökat så hade vi ingenting,varken spis,kran eller något! Vi fick använda micron i 2 ½ månad,ståendes uppe i vardagsrummet,som också var fullt med grejer eftersom vi höll på att göra i ordning sovrummet,så ja,vi hade både säng,soffa,och möbler i vardagsrummet,plus micron. Vi trodde aldrig nånsin att det skulle kunna bli ordning igen,men det blev faktist det tilslut! =) Nu har vi bott här i 1 år och 8 månader,och det börjar faktist likna ett boende igen! =) Det gick ganske fort när golvet var klart,och man kunde börja sätta in köket och placera ut grejerna där dom skulle vara.

Nu har vi lite småplock kvar,som lite lister och sånt,men det tar vi lite då och då,här om veckan så fixade vi klart taklisten till hela vardagsrummet, för några dagar sen så bytte vi ytterdörr,och vi har även hunnit fixa lite ute i trädgården! =) Badrummet ska göras om också,men det projektet väntar vi med! =)

Oj oj, vad tufft ni måste ha haft det! Vad hemskt med vattenläckan!

Skönt att ni kommit så långt nu!

Tack för ditt inlägg, det inger hopp

• Anonym (ångest)
    Anonym (TVtittare) skrev 2011-05-12 07:45:31 följande:
    * De flesta havererade renoveringar brukar fastna för att paren inte kan kommunicera.

* Vanligt misstag: Man gör allting överallt och så blir inget gjort någonstans. Vanlig lösning från teamet: Man renoverar upp *några* rum så att famlijen kan ha ett normalt liv medan de fortsätter renoveringen på annat håll i huset. Lärdom: Man måste ha ett normalt liv för att orka.

* Olika förväntningar om hur lång tid saker och ting tar.

* Orealistiska förväntningar om hur lång tid saker och ting tar.

* Att det är viktigt att göra upp en plan där man prioriterar vad som är viktigast, sen gör man KLART dessa i tur och ordning.

Bland annat…

Ja, det är många tänkvärda punkter!

Vi har försökt hålla oss till ett rum/ett projekt, men ibland har de glidit över lite i varann.

När köket är klart så ska vi ta en paus från renoverandet för att kunna ägna oss åt bebisen. Men sen när vi börjar med renoveringen igen så måste vi verkligen sätta oss och göra upp en plan för vad som är viktigast att göra och i vilken ordning allt ska göras.

När köket är klart så är iaf det mesta inne i huset färdigt. Sen är det källaren kvar och där är det egentligen ingenting brådskande vilket ju är skönt.

• En Anna

Känner som du TS, om mindre än 4 veckor är bebis beräknad och vi har fortfarande inget varmvatten... börjar få småpanik nu... och det är ju först när badrum och tvättstuga väl är klart som man kan börja städa resten av huset, är ju verkligen ingen idé tidigare :/
    Hoppas  verkligen att vi hinner och att bebisen inte vill ut jättemkt tidigare.
    Skickar lite styrkekramar till TS, på nåt sätt fixar vi det här :)

• Anonym (ångest)
    En Anna skrev 2011-05-25 13:39:19 följande:
    Känner som du TS, om mindre än 4 veckor är bebis beräknad och vi har fortfarande inget varmvatten... börjar få småpanik nu... och det är ju först när badrum och tvättstuga väl är klart som man kan börja städa resten av huset, är ju verkligen ingen idé tidigare :/
    Hoppas verkligen att vi hinner och att bebisen inte vill ut jättemkt tidigare.
    Skickar lite styrkekramar till TS, på nåt sätt fixar vi det här :)

Vad jobbigt att ni fortfarande inte har något varmvatten

När beräknar ni att det kommer vara färdigt?

Nej som du säger så är det ju ingen idé att börja den ordentliga städningen förrän den renovering man håller på med är färdig. Ja, jag hoppas också att bebis inte vill komma ut tidigare än bf, just för att vi ska ha så mycket tid som möjligt att städa upp

Men som du skriver, allt löser sig ju och det är klart vi fixar detta

Hur mår du annars i din graviditet?

• En Anna
    Anonym (ångest) skrev 2011-05-27 09:58:57 följande:

Vad jobbigt att ni fortfarande inte har något varmvatten

När beräknar ni att det kommer vara färdigt?

Nej som du säger så är det ju ingen idé att börja den ordentliga städningen förrän den renovering man håller på med är färdig. Ja, jag hoppas också att bebis inte vill komma ut tidigare än bf, just för att vi ska ha så mycket tid som möjligt att städa upp

Men som du skriver, allt löser sig ju och det är klart vi fixar detta

Hur mår du annars i din graviditet?

Grymt jobbigt! Har inte förstått hur bra man har det med rinnande vatten, dusch, toalett, tvättmaskin :) Kommer va så tacksam när det fungerar igen!!
    Jag hoppas att vi ska va färdiga inom 2 veckor, men jag har ingen aning, har ju trott att det ska gå fortare tidigare... och jag försöker göra så mkt jag kan, men är ju liiiite otymplig när man är i v.37 :/
    Har mått ganska bra, men nu har illamåendet kommit tillbaka och det är ingen höjdare. Hur mår du själv? Hur går det för er?
  • Anonym (ångest)
    En Anna skrev 2011-05-27 14:53:45 följande:
    Grymt jobbigt! Har inte förstått hur bra man har det med rinnande vatten, dusch, toalett, tvättmaskin :) Kommer va så tacksam när det fungerar igen!!
    Jag hoppas att vi ska va färdiga inom 2 veckor, men jag har ingen aning, har ju trott att det ska gå fortare tidigare... och jag försöker göra så mkt jag kan, men är ju liiiite otymplig när man är i v.37 :/
    Har mått ganska bra, men nu har illamåendet kommit tillbaka och det är ingen höjdare. Hur mår du själv? Hur går det för er?

Precis, man orkar ju inte så mycket som höggravid.

Hoppas verkligen allt går som planerat för er och att ni blir klara snart. Måste vara så himla jobbigt att vara utan vatten. Hur gör ni rent praktiskt nu med allt?

Jag har en hel del foglossning och ont i ryggen, magont ibland. Annars är det inte så farligt fysiskt sett. Men mår inte jättebra psykiskt, en hel del ångest och nedstämdhet o så...

Vårt kök blir förhoppningsvis helt klart imorgon. Då kommer snickarna och ska göra det sista. Så sen blir det att ta itu med städningen.

Har ni alla inköp klara till bebisen?

• En Anna

Va skönt att ert kök snart är klart!
    Jag har gått och småstädat och plockat överallt idag, men det är så himla tråkigt, för man ser verkligen ingen skillnad :(
    Det närmar sig i alla fall för oss, fick färdigt en hel del i helgen, nu är det bara dusch vi saknar, men sen ska man ju även få ordning på lister osv. så det är ganska mkt jobb kvar, 23 dagar till bf...

Tråkigt att du inte mår bra psykiskt :( skickar en värmande kram, du får gärna inboxa mig istället om du vill. Har levt med en hel del ångest, men som tur är känner jag inte av det så mycket längre.

Vi är inte klara med inköpen till bebis, jag börjar bli lite stressad över det också kan man väl säga. Har väl de viktigaste sakerna, som vagn, säng, skötbord, även om vi inte har täcke och till sängen och bänken där vi ska ha skötbordet är i tvättstugan som inte är klar så du förstår kanske min frustration... :D
    Hur ligger ni till själva?

• Anonym (ångest)
    En Anna skrev 2011-05-30 17:38:36 följande:
    Va skönt att ert kök snart är klart!
    Jag har gått och småstädat och plockat överallt idag, men det är så himla tråkigt, för man ser verkligen ingen skillnad :(
    Det närmar sig i alla fall för oss, fick färdigt en hel del i helgen, nu är det bara dusch vi saknar, men sen ska man ju även få ordning på lister osv. så det är ganska mkt jobb kvar, 23 dagar till bf...

Tråkigt att du inte mår bra psykiskt :( skickar en värmande kram, du får gärna inboxa mig istället om du vill. Har levt med en hel del ångest, men som tur är känner jag inte av det så mycket längre.

Vi är inte klara med inköpen till bebis, jag börjar bli lite stressad över det också kan man väl säga. Har väl de viktigaste sakerna, som vagn, säng, skötbord, även om vi inte har täcke och till sängen och bänken där vi ska ha skötbordet är i tvättstugan som inte är klar så du förstår kanske min frustration... :D
    Hur ligger ni till själva?

Nu är snickarna här och gör det sista i köket. Den ena har pratat med mig flera gånger om hur jättemycket dom har att göra på alla slags möjliga jobb och att det är så stressigt och jobbigt. Visst, jag förstår ju också att det måste vara en väldigt jobbig arbetssituation, men vill han att jag ska få dåligt samvete eller nåt? Det får jag inte för vi har ju ändå anlitat dom och betalar dom. De är väldigt duktiga, men det känns ju jobbigt att få höra hela tiden hur mycket de har på andra ställen. Jaja, bara vårt kök blir färdigt så är jag nöjd

Sen är det bara kyl-och frys som ska in, och elementet ska sättas dit.

Vad skönt att ni fick en hel del gjort i helgen! Allt tar ju verkligen mycket längre tid än vad man tror, särskilt underarbetet.

Vad bra att ni har de stora inköpen klara till bebisen Det är ju ändå det viktigaste ni har fixat Det andra kan ni ju ta lite efterhand sen.

Vi har köpt det mesta tror jag, bara lite småplock kvar.

Tack vad snäll du är, jag skriver ett PM till dig!

Kram!!

• Anonym (TVtittare)
    Anonym (ångest) skrev 2011-05-25 11:30:03 följande:

Ja, det är många tänkvärda punkter!

Vi har försökt hålla oss till ett rum/ett projekt, men ibland har de glidit över lite i varann.

När köket är klart så ska vi ta en paus från renoverandet för att kunna ägna oss åt bebisen. Men sen när vi börjar med renoveringen igen så måste vi verkligen sätta oss och göra upp en plan för vad som är viktigast att göra och i vilken ordning allt ska göras.

När köket är klart så är iaf det mesta inne i huset färdigt. Sen är det källaren kvar och där är det egentligen ingenting brådskande vilket ju är skönt.

Ni har skådat ljuset! Vad glad jag blir.

Kom nu verkligen överens om att vara LEDIGA från allt när bebisen kommer och FOKUSERA 100% på varandra och på barnet. Tro mig, ni kommer at behöva det. Ingen mental stress över saker som inte är gjorda. Inga gliringar eller insinuanta kommentarer om allt som egentligen borde göras. Inget städande, skaffa diskmaskin, låt strykhögarna ligga. BARA barnet och ni den första tiden, någon månad eller mer.
  • Anonym

Här är en till som verkligen levt i renoveringskaos.....vi köpte ett gammalt hus för snart 5 år sedan som vi totalrenoverat helt själva och under den tiden har vi också fått två småbarn.
    När jag kom hem med vårt första barn var vi mitt uppe i den största renoveringen. Vi hade inget badrum på bottenvåningen utan endast en liten liten tillfällig skrubb på övervåningen med en liten dusch där man kunde sitta och en toalett. Vi hade inget kök...och halva bottenvåningen hade endast spånplattor utlagda som golv och som sagt ingenting var i ordning. Men vet ni, det löser sig ändå!! Ett litet barn har inte så stora krav, ha hellre kaoset när de föds än när de är 6 månader och börjar förflytta sig.
    Förstår absolut er som känner er oroliga etc...men det är bara bestämma sig för att de här går, det får inte påverka mig negativt etc.
    Jag är världens största kontrollmänniska som vill ha ordning och reda runt omkring mig, men nu var det inte så när barnet föddes...men vet ni det gick lysande ändå..och nu ca 4 år senare skrattar vi gott åt allt.
    Jag kände också paniken till en början när det närmade sig födelse för barnet, alla andra fyllde frysen med matlådor, tokstädade huset, boade med barnsaker etc och en själv stog här i renoveringskaoset. Jag bestämde mig dock för att strunta i paniken, njuta av allt och intala mig att allt går ändå.
    och ni....tror att vi faktiskt var de av alla paren runt omkring oss som fick barn samtidigt som tyckte spädbarnstiden var lättast och mest njutningsfull trots att vi diskade i källarn, satt på golvet och duschade, lagade mat i hallen etc
    Lycka till!!

• Anonym

Har bara läst TS.

Såg på ett byggprogram att man bör göra en realistisk bedömning på hur många timmar varje renoveringsgrej komemr att ta. Ta i i överkant. Sedan räknar ni på hur många timmar ni kan renovera varje vecka. Ta i i underkant. Säg typ fyra.

Sedan gör ni en plan på vad ni ska börja med och hur lång tid det kommer att ta. Sen står du där med pappret i handen och öven om det kommer att ta 5 år så vet du i alla fall det och slipper stressa. Kan vara skönt att få det svart på vitt.

• hannajacobsen
    Hej alla renoverare och föräldrar!

Jag heter Hanna och är skribent för en välkänd föräldrartidning. Snart kommer vi att ha ett reportage om just hur man tar sig ur "renoveringsfällan", dvs. den fällan man kan hamna i som par när all tid och kraft tas upp av att fixa med huset.

Jag skulle jättegärna vilja KOMMA I KONTAKT med någon av er som klarat upp eventuella kriser i samband med renovering och nu kan bidra med tips och råd till andra.

Kontakta mig helt per mail: hanna.c.jacobsen@gmail.com
    eller genom det här forumet (som jag inte kollar lika ofta). Det går även bra att ringa:
    073 58 50 899

Tack på förhand, hoppas vi hörs!

Hanna
  • Anonym (ångest)
    Anonym skrev 2011-05-31 11:22:42 följande:
    Här är en till som verkligen levt i renoveringskaos.....vi köpte ett gammalt hus för snart 5 år sedan som vi totalrenoverat helt själva och under den tiden har vi också fått två småbarn.
    När jag kom hem med vårt första barn var vi mitt uppe i den största renoveringen. Vi hade inget badrum på bottenvåningen utan endast en liten liten tillfällig skrubb på övervåningen med en liten dusch där man kunde sitta och en toalett. Vi hade inget kök...och halva bottenvåningen hade endast spånplattor utlagda som golv och som sagt ingenting var i ordning. Men vet ni, det löser sig ändå!! Ett litet barn har inte så stora krav, ha hellre kaoset när de föds än när de är 6 månader och börjar förflytta sig.
    Förstår absolut er som känner er oroliga etc...men det är bara bestämma sig för att de här går, det får inte påverka mig negativt etc.
    Jag är världens största kontrollmänniska som vill ha ordning och reda runt omkring mig, men nu var det inte så när barnet föddes...men vet ni det gick lysande ändå..och nu ca 4 år senare skrattar vi gott åt allt.
    Jag kände också paniken till en början när det närmade sig födelse för barnet, alla andra fyllde frysen med matlådor, tokstädade huset, boade med barnsaker etc och en själv stog här i renoveringskaoset. Jag bestämde mig dock för att strunta i paniken, njuta av allt och intala mig att allt går ändå.
    och ni....tror att vi faktiskt var de av alla paren runt omkring oss som fick barn samtidigt som tyckte spädbarnstiden var lättast och mest njutningsfull trots att vi diskade i källarn, satt på golvet och duschade, lagade mat i hallen etc
    Lycka till!!

Tack för ett härligt och positivt inlägg! 
  • Anonym (ångest)
    Anonym skrev 2011-05-31 11:28:20 följande:
    Har bara läst TS.

Såg på ett byggprogram att man bör göra en realistisk bedömning på hur många timmar varje renoveringsgrej komemr att ta. Ta i i överkant. Sedan räknar ni på hur många timmar ni kan renovera varje vecka. Ta i i underkant. Säg typ fyra.

Sedan gör ni en plan på vad ni ska börja med och hur lång tid det kommer att ta. Sen står du där med pappret i handen och öven om det kommer att ta 5 år så vet du i alla fall det och slipper stressa. Kan vara skönt att få det svart på vitt.

Exakt, det är verkligen nyttigt och nödvändigt att göra en planering!
  • Anonym (ångest)

Hej igen alla!

Den 7/6 föddes vår dotter, några veckor för tidigt.
    Köket blev klart bara 2 dagar innan hon kom så vi hann städa och flytta in alla grejer och sånt i köket i alla fall

Nu ska vi snart sätta igång med renovering igen och jag fasar faktiskt för det. Den renovering vi ska göra är nödvändig så vill ha det avklarat. Men jag tycker det känns riktigt jobbigt. Dels för att vi inte kommer hinna ses så mycket som nu. Och så är jag rädd att min sambo ska ta ut sig för mycket. Eftersom det är min sambo som kan det här med renovering så kommer det ju "automatiskt" bli att han gör det mesta med det och jag tar hand om vår dotter.
    Vi har pratat mycket om hur vi ska lägga upp renoveringen, vad som ska göras, hur många dagar i veckan vi ska lägga på det osv. och jag tycker vi har kommit fram till en bra planering. Men eftersom det bara finns kvällar och helger så kommer det ta tid.
    Fasar också för allt damm och smuts som blir, men det är ju sånt man får räkna med.
    Vi visste ju när vi köpte det här huset att det skulle kräva mycket så det är ju ett val vi har gjort, men sen kanske man inte helt insåg hur lång tid allt tar.

Så nu skulle jag behöva lite pepp från er som också renoverat samtidigt som ni haft småbarn
    Och kanske någon som är mitt uppe i renovering nu?        

• Mumin80
    Anonym (ångest) skrev 2011-08-30 13:22:47 följande:
    Hej igen alla!

Den 7/6 föddes vår dotter, några veckor för tidigt.
    Köket blev klart bara 2 dagar innan hon kom så vi hann städa och flytta in alla grejer och sånt i köket i alla fall

Nu ska vi snart sätta igång med renovering igen och jag fasar faktiskt för det. Den renovering vi ska göra är nödvändig så vill ha det avklarat. Men jag tycker det känns riktigt jobbigt. Dels för att vi inte kommer hinna ses så mycket som nu. Och så är jag rädd att min sambo ska ta ut sig för mycket. Eftersom det är min sambo som kan det här med renovering så kommer det ju "automatiskt" bli att han gör det mesta med det och jag tar hand om vår dotter.
    Vi har pratat mycket om hur vi ska lägga upp renoveringen, vad som ska göras, hur många dagar i veckan vi ska lägga på det osv. och jag tycker vi har kommit fram till en bra planering. Men eftersom det bara finns kvällar och helger så kommer det ta tid.
    Fasar också för allt damm och smuts som blir, men det är ju sånt man får räkna med.
    Vi visste ju när vi köpte det här huset att det skulle kräva mycket så det är ju ett val vi har gjort, men sen kanske man inte helt insåg hur lång tid allt tar.

Så nu skulle jag behöva lite pepp från er som också renoverat samtidigt som ni haft småbarn
    Och kanske någon som är mitt uppe i renovering nu?        

Pep vete tusan... Men här kommer min lilla story. I korthet så köpte vi radhus för några år sedan. Vi fixade vardagsrummet (bara omtapetsering iofs, men vi fick riva en del och så) innan inflytt. Efter ett tag så upptäckte vi att plastmattan i badrummet höll på att lossna i fogarna å lite sånt gott. Började leta byggfirmor medan jag väntade dottern (sommaren -09). Det visade sig vara helt omöjlig att ens få någon firma att lämna offert så vi levde i närmare ett år med ett badrum tätat med silikon och silvertejp.

Till sommaren -10 (när dottern var ca. 6 mån) fick vi äntligen tag på en firma som sade sig kunna göra jobbet och faktiskt lämnade en offert. Detta var en firma med en svensk arbetsledare och litauisk personal. Dom sade sig dock jobba efter alla svenska standarder och krav. Tji, heller. Arbetet skulle göras under fyra veckor i juli när vi bodde på landet. Efter sex-sju veckor verkade det någorlunda klart, en ljuvlig natt trodde vi att allt var bra. Sen försökte vi laga frukost och använda spisen. Upptäckte att elen som dragits om i badrummet var livsfarlig, allt var felgjort (golvbrunn, fogar i plastmattorna, innertaket, elen, allt). Inledde process mot firman, fick köpet hävt och fick även viss ersättning för materialet som vi bekostat. Så ekonomiskt gick vi inte för mycket back.

Men vi stod med ett ofärdigt badrum med isolering hängande ur taket, en golvbrunn som riskerade att läcka varje gång vi duschade, avstängd el i både sovrum och badrum och ett stort hål i sovrumsväggen (badrummet hade förstorats med att väggen mot sovrummet flyttades, det gick el i den väggen och dom hade varit tvugna att såga sönder den för att komma åt elen innan dom gav upp på att fixa den härvan). Samt att vi inte hade någon entreprenör för att göra om badrummet. Som tur är så har vi i alla fall toa och handfat på nedre våningen. 

Så i nio månader, fram till mars i år, så bad vi till gudarna varje gång vi duschade att golvbrunnen skulle hålla, elen till badrummet kom via kabelvinda från nedre våningen, säkringen gick om man körde tvättmaskin och vattenkokaren i köket samtidigt och belysningen var en bygglampa. Delvis p.g.a. att renoveringen gick åt skogen så gick jag in i väggen och var sjukskriven en månad under hösten, i december fick jag ett missfall i v. 12 och var sjukskriven p.g.a. det i en månad, sedan skolades dottern in på dagis och vi fick vabba 30 arbetsdagar på tre månader. Ett bra år har det varit... *ironi*

Nu till det positiva: 
    Vi fick tillslut tag på en bra firma. Dom renoverade badrummet i mars-april, proffessionellt, korrekt, inom angiven tid och till angiven budget. Vi överlevde. Vi överlevde även att jag medan dom renoverade fick lunginflamation och låg på sjukhus tre dagar och var sjukskriven en månad. Nu har vi ett jättefint badrum, precis som vi ville ha det, som vi vet håller i 20-30 år, och elen är omdragen i hela huset, och sovrummet är också jättefint. Och jag är gravid i v. 17, och tar det försiktigt, har t.ex. inte ännu berättat på jobbet, drömmer ibland mardrömmar, och så, men börjar sakta kunna njuta allteftersom magen växer (och vi har gjort ett vul i v. 9 också). 

Några tips på vägen:
    - Kolla lite på mindfulness. Jag hade nog inte klarat mig genom detta utan min kurator och den omställningen i tankesätt som jag fick hjälp med. Leta efter boken "Mindfullness, en väg ut ur nedstämdhet". 
    - Njut av det ni har klarat av, i stället för att se framåt. Ni har ju fått jättemycket gjort, njuuut! Jag brukar ibland ligga i sängen på morgnar och kvällar, i synnerhet nu när det börjar mörkna, och bara njuta av skenet från den fungerande 
    taklampan, som inte gick att använda så väldigt länge. För att inte tala om känslan att kunna köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Underbart!
    - Ta in mer hjälp om ni kan och har råd. Ignorera att snickarna klagar, fråga vad det kostar att låta dem göra jobbet i stället för att ni renoverar själv. 
    - Gör klart innan ni börjar på nästa. Även dom där sista små detaljerna. Vi hade kvar en golv- och en taklist i sovrummet som inte var uppsatta efter badrumsrenoveringen. Vi satte upp dem själva under semestern, det tog max. en timme, men känslan av att det verkligen var HELT klart, inte bara nästan klart, är viktig. 
    - Försök fixa avlastning så ni kan göra saker tillsammans. Även om barnet är litet så klarar det någon eller några timmar med barnvakt. Utnyttja inte bara avlastningen för renovering, gå på bio nån gång också, eller gå ut och ät lunch. 
    - Ta dagen som den kommer! Du skriver att du fasar för renoveringen. Undvik att fastna i gamla mönster, ta inte ut eländet i onödan i förskott. Den här gången har ni ju en plan och en tanke för hur ni ska göra, och vem vet, det kanske går bra?
    - Igen, fokusera på vad som blivit gjort, inte vad som ska göras. D.v.s. det är ingen katastrof om ni halkar lite efter i tidsschemat eller inte hinner det ni skulle ha gjort under veckan. Var nöjd med vad ni har gjort istället, "lillen var sjuk, jag var sjuk, allt har varit jävligt, och ÄNDÅ så hann vi få upp gardinstången, det är strongt gjort" (istället för "å nej, nu går allt åt pipan, vi hinner INGENTING med alla sjukor, vi som skulle ha gjort så mycket å bara fick upp gardinstången, vad misslyckad jag känner mig"). 
  • Anonym (ångest)

Mumin

Tusen tack för att du skrev! Det var absolut ett peppande inlägg!

Oj hjälp vad jobbigt ni har haft det och vilken otur ni hade med den första firman, helt otroligt hur de kan bete sig så. Jag förstår att det måste kännas enormt skönt nu

Och stort grattis till den nya graviditeten!!!

Tack för alla bra tips, många användbara och sunda tankar!
    Ja, jag har faktiskt gått i terapi som handlade väldigt mycket om mindfulness och det är ju verkligen till stor hjälp i många situationer så det hoppas jag kunna använda nu också

Får nog kika på din lista då och då för att påminna mig själv    

Svar på tråden Ni som levt/lever i renoveringskaos