• Anonym (Rådvi­ll)
    Äldre 9 May 21:58
    13159 visningar
    25 svar
    25
    13159

    Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?

    Min styvpappa som jag växt upp med håller på att supa ihjäl sig. det är en låång historia, fråga gärna men håller mig till hur det är idag.
    Han är 62 år. Har druckit av och till sedan han var i 20-års åldern. Var periodare när jag levde med honom och nu dom senaste tio åren har han druckit friskt men inte som nu. Han är aldrig nykter. Har rullator eftersom alkoholen har märkt honom så pass att han skakar, nykter som full. Han städar inte längre, lever i misär bland gamla flaskor och färdigmats- kartonger. Han VÄGRAR någon typ av hjälp. Tidigare har han varit inne på avgiftning men nu vägrar han i sten. Har haft rena perioder dom senaste fem åren då han suttit i fängelse för rattfylla, för att sedan supa till så fort han kommit hem.

    Min mamma separerade från denna man när jag var 13 år. När jag var 17 orkade jag inte hålla kontakten längre, då jag for så illa av alla löften och svek. Har dock alltid hörts av vid födelsedagar och större händelser. Jag har en lillebror som idag är 23 som drar hela lasset själv. Han slåss med näbbar och klor för att hans pappa ska få hjälp men ingen hör honom. Nu har jag bestämt att jag och min bror kommer att fatta kommande beslut TILLSAMMANS, han ska inte behöva dra hela skiten själv.

    Till saken nu. VAD kan man göra för en människa som inte vill bli hjälpt? Jag känner att vi måste göra ett sista försök till att hjälpa honom men VAD?? Någon med liknande erfarenhet? Tips?
    Tack!

  • Svar på tråden Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?
  • Äldre 9 May 21:59
    #1

    Jag har ett ytterst tråkigt svar att ge dig tyvärr. Du kan inte hjälpa en alkoholist som inte vill bli hjälpt. Det är så "enkelt" det är- Har själv en nära anhörig som super ihjäl sig. Det är fruktansvärt. 

  • Anonym (Rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 9 May 22:03
    #2

    Visst är det så.. Vi var inne på behandlingshem när vi levde tillsammans och då fick vi lära oss just det. Men det känns som att han inte kan tänka själv längre.. Tycker att ibland så måste ju anhöriga få fatta besluten..
    Han är döende.. Ska man bara stå och titta på? Usch, blir helt matt..
    Tack för ditt svar..

  • Äldre 9 May 22:05
    #3
    Anonym (Rådvill) skrev 2011-05-09 22:03:02 följande:
    Visst är det så.. Vi var inne på behandlingshem när vi levde tillsammans och då fick vi lära oss just det. Men det känns som att han inte kan tänka själv längre.. Tycker att ibland så måste ju anhöriga få fatta besluten..
    Han är döende.. Ska man bara stå och titta på? Usch, blir helt matt..
    Tack för ditt svar..
    Är det så illa att han är full konstant kan det eventuellt gå att få honom tvångsvårdad. Men det hjälper inte om han inte själv vill. Då kommer han ju bara att fortsätta så fort han får chans. Jag vet hur ont det gör :(
  • Anonym (Socta­nt)
    Äldre 9 May 22:06
    #4

    Tyvärr kan du inte göra så mycket.

    Du kan göra en LVM-anmälan till socialtjänsten som då utreder om det är så att han för tillfället håller på att dö av sitt tillstånd eller utsätter någon annan för livsfara.

    Om han inte är direkt döende är det dessvärre väldigt svårt att vidta några tvångsåtgärder på laglig väg. 

    Att anmäla till socialtjänsten tycker jag dock att du ska göra ändå. Delvis för att de ska få upp ögonen för honom, men även för att läget kanske är så att de kan gå in med tvångsåtgärder. Förhoppningsvis inleder de iaf en utredning vilket innebär att han kommer att bli läkarundersökt. 

  • Anonym (Rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 9 May 22:16
    #5

    tack snälla ni för era svar!
    Läget är följande; Socialtjänsten är väl medveten om honom då min lillebror har varit i kontakt med dom det senaste året. Tyvärr så har dom inte stake nog att stå S (som dricker), när dom åker ut dit han bor så slänger han ut dom! Och deras svar är då att dom inte kan göra något.. (!)

    Ja han är så illa däran. Vet inte när han var nykter senast och han har börjat få dillerium och hallucinationer. är elak mot alla som bryr sig. Han kan är inkontinent. Det är så jävla tragiskt alltihopa. Min mamma ringde idag till sociala och gjorde en LVM anmälan, hoppas något händer nu.

    Vad innebär denna anmälan egentligen? Någon som vet?

  • Anonym (Socta­nt)
    Äldre 9 May 22:32
    #6

    Vill till vårt (socialtjänstens) försvar säga att det inte handlar om att ha stake eller inte. Det handlar om att följa lagen. Det är bara polis som kan ingripa på det sätt som du önskar att socialtjänsten ska göra.

    När man gör en LVM-anmälan händer följande:
    En kontakt med personen ifråga tas för att se om läget är akut eller inte. Om det bedöms vara akut och personen inte följer med en tar socialtjänsten kontakt med polisen som kan tvinga med personen till sjukvård. 

    Om det inte bedöms akut görs först en bedömning om utredning ska inledas eller inte. Om det inte ska inledas någon utredning läggs det hela ned. Det ska dock vara väldigt tydligt att det inte är någon fara för att utredning inte ska inledas.

    Om utredning inleds tas personen först till en läkare som ger ett utlåtande. Detta utlåtande väger sedan tungt både för socialtjänst och domstol. Om ingen medicinsk fara finns är det extremt svårt att få någon tvångsomhändertagen. I vissa fall kan det dock gå ändå om det finns andra tunga skäl för detta.

    Om utredningen visar att personen enligt socialtjänsten ska tvångsomhändertas blir det en rättsförhandling där personen får ett juridiskt ombud. Sen avgör domstolen om det ska bli något omhändertagande eller inte. Ett tvångsomhändertagande varar sedan i sex månader.

    Vad som även är viktigt att som anhörig veta är att man inte har rätt till några uppgifter från socialtjänsten. Jag har haft en klient som vi haft till läkare och utrett. Anhöriga ringer upp och är jättebesvikna för att vi inte gör något. Mannen har dock varit väldigt tydlig med att vi inte får lätta på sekretessen för de anhöriga varför de tror att ingenting händer. I denna mans fall har det dessutom varit så att han tagit emot frivillig hjälp (typ hemmahosare) och all frivillig hjälp måste testas innan man kan ansöka om att tvångsomhänderta någon. Hans anhöriga vet heller inte om att han haft dessa insatser.

    Nu är det väldigt olika i olika fall och jag kan inte tänka mig hur svårt det måste vara att stå på sidan om och se på hur någon långsamt tar livet av sig. Dessvärre ser lagstiftningen ut så att så länge man gör det tillräckligt långsamt och ingen akut och/eller direkt  livsfara föreligger, så har man rätt att göra det.

  • Anonym (Socta­nt)
    Äldre 9 May 22:34
    #7

    Just det!

    Skulle också skriva att det ändå är viktigt att man anmäler, även om man känner att ingenting görs.

    Delvis för att det kan ju vara så att det händer saker som man som anhörig aldrig får kännedom om. Men även för att det är bra att ha flera anmälningar att luta sig på om man ska gå vidare och ansöka om tvångsvård i domstol. 

  • Anonym (Rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 May 14:13
    #8
    Anonym (Soctant) skrev 2011-05-09 22:34:21 följande:
    Just det!

    Skulle också skriva att det ändå är viktigt att man anmäler, även om man känner att ingenting görs.

    Delvis för att det kan ju vara så att det händer saker som man som anhörig aldrig får kännedom om. Men även för att det är bra att ha flera anmälningar att luta sig på om man ska gå vidare och ansöka om tvångsvård i domstol. 
    Tack för din förklaring!!
    Så den enda vägen till tvångsvård är genom sociala?? Och om han skickar ut dom så kan inget göras?
  • fredri­kjon82
    Äldre 10 May 15:17
    #9

    Antabus fungerar riktigt bra

  • Anonym (Socta­nt)
    Äldre 10 May 18:02
    #10
    Anonym (Rådvill) skrev 2011-05-10 14:13:35 följande:
    Tack för din förklaring!!
    Så den enda vägen till tvångsvård är genom sociala?? Och om han skickar ut dom så kan inget göras?
    Typ.

    Om de besöker honom och gör bedömningen att han behöver akut sjukvård kan de tillkalla polis som får ta honom till sjukhuset.

    Om han inte behöver akut sjukvård gör de hemfridsbrott om de tränger sig in eller stannar trots att han "slänger ut" dem. Då får de ta den långa vägen med att utreda och därigenom begära att han ska läkarundersökas.

    Enda vägen till tvångsvård är genom socialtjänsten.
Svar på tråden Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?