• banansmoothie

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Jag blir så illa berörd när jag hör folk prata om LCHF och hur bra det är, och framförallt när de överför sin felaktiga tro till sina barn!

Mättat fett ÄR farligt. Det är lika farligt som transfetter, som jag nog tror de flesta anser farliga. Om ni vill veta varför så måste jag gå in på biokemi men vill nån absolut så kan jag väl göra det också...

I vilket fall, så ska vår kost bestå av ca 30% fett, ca 10-15% protein och ca 65-70% kolhydrater. Av fettet, ska hellst inte mer än 10% vara mättat fett (eller transfett) och 10% ska hellst vara fleromättat fett.

Nej man ska inte vara fettskrämd. Fett är en viktig del av vår kost och måste inkluderas. Men att exkludera kolhydrater, viket är vår främsta energikälla, och byta ut mot fett, och när det gäller LCHF så är det oftast mättat fett det handlar om (grädde, smör, ägg, ost, fett från kött osv). Det man egentligen borde förtära i större mängder är i så fall, nötter, frön, feta grönsaker som oliver och avocado. Inte en massa mjölkprodukter!

Problemet som folk har med kohlydrater är att de äter fel kolhydrater. Raffinerad mat som vitt mjöl, vitt ris osv ger mig också magont! Samt visa svårnedbrytbara sockerarter som t.ex. oligosackarider (som finns i bönor). Att äta stora mängder av glukos är inte heller speciellt nyttigt men uteslut sockret då! Och ja, många människor är också känsliga för vete, så låt bli vetet.

Ge min en normal människa utan allergier som äter råg, korn, havre, råris, sötpotatis, pumpa, majs (och nu menar jag inte cornflakes med en massa tillsatt socker) osv som får problem på grund av dessa kolhydrater? Det är ju inte kolhydraternas fel att man mår dåligt, utan matvalet i allmänhet.

Hjärnan behöver glukos! Och detta ketos som folk vill uppnå. Vet ni ens vad det innebär? Det innebär att kemikalier bildas i kroppen, till exempel aceton (som finns i nagellackbortagningsmedel). Låter jättehälsosamt, eller hur?

Klart man mår skit när man proppar i sig kanelbullar, pasta, nudlar och annan mjölmat, samt en massa sockrat mat och godis. Men det betyder inte att man kan äta som en inuit, vi är inte anpassade för sån kost!

Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!

• Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?
  • Loveeeliiie

Håller med dig. LCHF är bara skit och överdrivet.

Jag kan leva utan bröd men fullkornspasta, jasminris och den älskade knölen ger jag aldrig upp!
    jag kan skita i läsk och godis, men aldrig att jag ger upp golden delicious och päron!

och blä för grädde i allt! visst bacon är gott, men inte varje dag va fan.

Vad hände med att äta allsidigt och lagom av allt?
    sunt förnuft?

• Chrome

Så märkligt då att jag får bättre blodvärden när jag äter enligt LCHF jämfört när jag äter så som sjukvården rekommenderar...

Kan det vara så att vi är olika och har olika behov? Att det som fungerar perfekt för en inte fungerar alls för någon annan eftersom vi är _olika_?

Jag mår jättebra av LCHF.

Jag vet att det är provocerande att jag gör det, men så är det. Live and let live, helt enkelt.

• Studentpappa

Vad konstigt att de senaste forskningsresultaten inte kan visa att mättat fett är farligt då? Till och med Livsmedelsverket som du antagligen lyssnar på har ju erkänt det. Sen att dom anser att man ändå skall undvika det är ju enbart för att dom inte vill erkänna att de haft fel. Läs några långtidsstudier på lågkolhydrarkost och kolla riskerna så kanske du kan öppna ögonen och inse att leva sina dagar på 70% socker inte är särskilt smart. För oavsett vilka kolhydrater du äter så höjer det ditt blodsockrer. Senaste studien jag läste följde 82000 kvinnor under 20år. Dom som åt lågkolhydrarkost löpte mindre risk för sjukdom än de som åt fettsnålt och kolhydratrikt.

• Mandel

Inte för att vara elak, men du kanske skulle läsa lite mer i ämnet.
    Fler och fler läkare vänder sig bort ifrån dessa lightkostråd. Googla. Finns både i vanliga tidningsartiklar, läkartidskrifter och böcker att köpa/låna.

Kroppen kan producerat sitt eget glukos, den behöver inte massor av kolhydrater för att göra det.
    Hjärt- och kärlsjukdomarna minskade inte alls när man gav folk rådet att äta kemikalieframställda margariner och vegetabiliska oljor. Det ökade.
    Folk äter lightprodukter med lite fett och massor av kolhydrater i och blir tjockare  och tjockare. Folk är sugna (varför detta sug) och äter massor av mat under en hel dag. Frukost, lunch, middag och så gärna 2-3 mellanmål.
    För att kunna stoppa i sig all denna mat som man tydligen måste (?) äta så blir folk tvingade att springa på gym 4-6 gånger i veckan för annars blir det tjocka.
    Sedan ska vi inte tala om alla dessa olika tillsatta E-nummer i lightmaten. Och jag syftar nu inte på sötningsmedel utan alla stabiliseringsämnen och smakförstärkare som behövs för att få god smak och bra koncistens på maten när man uteslutet det naturliga fettet.

Lite ot kanske men lightmaten, hjärt- och kärlsjukdomarna och dess mediciner tappar förtroende för varje dag som går. De är gjorda på undermåliga studier, tyvärr.
    Senast var det väl medicinen mot högtkolesterol som fick sig en känga i nya studier då den inte alls var så bra som man hävdat i tidigare studier.
    Det finns en god kolesterolsort och en "ond" i blodet....

Lycka till med läsandet!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lyckligamamman

1. vi består själva av stor det mättat fett, är vi på nåt sätt en hälsorisk mot oss själva då? Mättat fett är 100% naturligt, transfetter....inte så naturligt. Att jämföra mättat fett såsom grädde, smör och fettranden på kotletten med transfetter....please.
    2. Vi som äter lågkolhydratkost vräker inte i oss fett, när ska ni stackars bakåtsträvande, konservativa och trångsynta människor fatta det? Vi använder oss av fett som energikälla istället för kolhydrater, och slipper på så sätt ett blodsocker som åker bergochdalbana. Det innebär tex fullfeta produkter ISTÄLLET för lightvarianter, en extra klick smör på grönsakerna (för nej, vi nollar inte kolhydraterna, det går i praktiken inte) och en skvätt grädde i kaffet i stället för massa mjölk.
    3. Vi lever inte på bacon, grädde, smör och entricote. Jag har aldrig ätit så allsidig mat som när jag började med lågkolhydratkost.
    4. Ketos hamnar alla i som FASTAR, äter PULVERSOPPOR, och späker sig på andra sätt för att GÅ NER I VIKT. Även vi som äter mer extrem kolhydratkost för att vi vill gå ner i vikt.
    Men de som har nått sin målvikt och bara äter lågkolhydratkost för att MAN MÅR SÅ BRA och gillar livsstilen, vi är inte i konstant ketos. Det är nämligen så att man kan äta upp till 100 g kolhydrater/dag och ändå var på lågkolhydrat-kost. Och tro mig, inom 100 g rymst det mängder av kolhydrater, mer än nog. Dock så håller sig de flesta lägre eftersom man helt enkelt inte har något behov av att proppa i sig så mycket kolisar!
    4. "hjärnan behöver glukos", så bra då att kroppen själv kan tillverka den mängd som bla hjärnan behöver.
    5. Lågkolhydratkost är inte FÖR ALLA. Det är bara extrema LCHF-anhängare som påstår det, och extreminister finns det överallt. Men för oss som har ett kolhydrat(socker)-beroende är det räddningen kan jag säga. För de som lever i risksonen för Diabetes 2 eller redan har det, de som är överviktiga och försökt gå ner i vikt i åratal = lifesaver.
    Tack för ordet.

• orkide78

Jag kan bara tala för mig själv.
    Jag mår sååå bra med LCHF!
    Men jag lever inte 100% efter det, ibland vill jag äta bröd eller pasta.

• IsaCMoJs

Jag äter hellre LCHF och mår bra 50 år än att må dåligt, vara extremt fet och inte orka något i 60!
    Läs på lite mer om det så kanske du förstår lite mer för du verkar vara dåligt insatt!

• AnPa

Bröstmjölken innehåller stor del mättat fett, om det vore farligt för oss så skulle ju inte bröstmjölken rekommenderas som det bästa för barnet och WHO skulle inte rekommendera amning i 2 år utan lättmjölk. Tänk till lite och läs på innan du startar sånna här trådar! Vad som är läskigt är hur hjärntvättad sånna som ts är av Livsmedelsverket. Suck säger jag bara...

• jeng

Kan bara instämma. Dåligt insatt. Det är ju som om du har kopierat det du skriver från Livsmedelsverkets hjärntvättnings-sidor! Vad hände med att tänka själv?

Jag är inte strikt LCHF-förespråkare, jag är LÅGKOLHYDRATKOST-förespråkare! Begreppen LCHF är så nytt att där finns det inte jättemycket forskning ännu, men på lågkolhydratkost finns mängder av forskning som stödjer den kosthållningen!

Jag är precis som du medveten om att kroppen behöver glukos. Men jag är också medveten om att glukos inte är essentiellt, kolhydrater är alltså inte essentiella. Det glukos vi behöver kan vi tillverka av fett och protein!

Läs på lite vettja, sen kan du starta en ny tråd så kan vi börja diskutera ämnet på riktigt! 

Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?