• Dolphin

Springcykel i 2 årspresent? Klarar han det?

Skulle så gärna behöva lite mera råd angående om vi "vågar" köpa en springcykel 10" till vår lille kille som blir 2 år i helgen. Är så osäker på om han klarar att hantera den eller om det kommer dröja innan han kommer på hur han ska göra, och framför allt klarar av det.
    Vad tror ni? Kan det dröja ända till de är 3 år innan de klarar av en sån?
    Är roligare för honom att få något annat OM han inte kan använda den på länge.

Men jag har hittat en på Lekmer.se för 399 kr nu och den är bara 10 tum där borde han nå ner till marken bättre, hans innermått på benen är nu 31 cm precis som sadelhöjden på denna springcykel.....??

Om jag ska få den innan helgen måste jag beställa innan kl 11 idagFörvånad 

• Svar på tråden Springcykel i 2 årspresent? Klarar han det?
  • Amazina

Min pingla fick en i 2årspresent. Hon klarar den bra men det går långsamt! Hon är nu 2 år och 2 mån och det är längden som är ett problem. Hon är 90 cm och det är precis på gränsen med gympaskor.

• Alexi

Jag tycker en trehjuling är precis lagom i nivå för min 2,5-åring...

• Flickan och kråkan

Det beror ju på intresse . Båda mina pojkar fick en springcykel när de fyllde 2 år. Äldsta blir 3½ i sommar och lillebror fyllde 2 år för 2 veckor sedan. De åker/går lika bra . Jag har inte så långa barn så vi har skaffat springcyklar som passar från 85 cm.

• iser

Sådana springcyklar som kettlers (den lilla), har de på min dotters förskola. Hon är liten till växten och fyller två nu om en månad. Hon tycker att det är superkul och jag tror mer på en sån än en trehjuling eftersom de inte riktigt har hum om trampor i den åldern. tack för länken. Ska ta och beställa en sån nu till min dotters fördelsedag.

• Dolphin
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-10 10:48:13 följande:
    Såg att det var en Kettler. Ditt barn behöver vara 90 cm för att den ska vara lagom.
    Nej detta är den lilla modellen som är från 85 cm. Men det är ju egentligen inte längden på barnet som har betydelse utan hur långa ben dom har så att de når ner från sadeln.

jag tror att han borde nå ner från sadeln, som är 31 cm hög och hans beninnermått är 31 cm när han inte har skor på sig....
  • Flickan och kråkan
    Dolphin skrev 2011-05-10 10:56:10 följande:
    Nej detta är den lilla modellen som är från 85 cm. Men det är ju egentligen inte längden på barnet som har betydelse utan hur långa ben dom har så att de når ner från sadeln.

jag tror att han borde nå ner från sadeln, som är 31 cm hög och hans beninnermått är 31 cm när han inte har skor på sig....
    Ja, jag vet att du menade "speedy 10", men barnet behöver vara rätt nära 90 cm om den ska vara lagom. Min yngsta når inte alls med Kettlers speedy 10, han är runt 86 cm. Min äldsta når bra. Han är 93 cm.

Tror att sadeln tar lite "benlängd" också.
  • Dolphin
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-10 11:09:31 följande:
    Ja, jag vet att du menade "speedy 10", men barnet behöver vara rätt nära 90 cm om den ska vara lagom. Min yngsta når inte alls med Kettlers speedy 10, han är runt 86 cm. Min äldsta når bra. Han är 93 cm.

Tror att sadeln tar lite "benlängd" också.
    Jaså, oj då kanske inte min kille kan ha den ännu.... =(
    Kanske överväger att vänta till längre fram i sommar och se, känns onödigt att köpa en trehjuling så länge och sen en springcykel och sen en vanlig cykel med stödhjul, för jag gillar ändå principen med springcykel och att de övar balansen istället.

Vad ska vi då köpa i 2 årspresent? Har lite småsaker bara och lite leksaker men ville ha nån lite större rejäl sak som han inte redan har nåt av. Tågbana, lego, kök och allt det där har han redan.....? Hjälp!
  • Flickan och kråkan
    Dolphin skrev 2011-05-10 11:15:36 följande:
    Jaså, oj då kanske inte min kille kan ha den ännu.... =(
    Kanske överväger att vänta till längre fram i sommar och se, känns onödigt att köpa en trehjuling så länge och sen en springcykel och sen en vanlig cykel med stödhjul, för jag gillar ändå principen med springcykel och att de övar balansen istället.

Vad ska vi då köpa i 2 årspresent? Har lite småsaker bara och lite leksaker men ville ha nån lite större rejäl sak som han inte redan har nåt av. Tågbana, lego, kök och allt det där har han redan.....? Hjälp!
    Men han kommer ju att växa i den....troligtvis ganska snart . De som är lägre är tyvärr dyrare. Vi har en hopphäst som heter "rody" också som är väldigt poppis hos båda mina:

http://rodytoy.com/
Svar på tråden Springcykel i 2 årspresent? Klarar han det?