• MissMarilyn

Ektorp Soffa!!

Gahhh!!!

Vi köpte en soffa från Ikea för cirka ett år sedan!
    En ljus Ektorp hörnsoffa!

Vi frågade i varuhuset om den gick att tvätta.
    JA svarar expediten och vi litar givetvis på henne.

Nu när vi ska tvätta den så är det Kemtvätt!!!
    Jag blir så förbannad. Hur kunde jag vara så blåögd och lita på vad hon sa!?
    Borde dubbelkollat.

Har någon chansat och tvättat en Ektorps klädsel?
    Vi har en ljus med ljusa blommor.

Efter att vi hyrt ut vår lägenhet ett halvår så ser den ju förjävlig ut och jag måste få den ren...
    Men tycker att Kemtvätt är att ta i... men men... Måste jag så måste jag väl.

Men gärna tips på om någon tvättat en sådan här!

• Svar på tråden Ektorp Soffa!!
  • listo

Jag vet inte om det kanske är skillnad på olika Ektorp-klädslar, men vi har haft vit klädsel och sandfärgad, och båda har kunnat tvättas i 60 grader. 

Det är inte så att det står symboler för både kemtvätt och vattentvätt?  

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • MissMarilyn
    listoplisto skrev 2011-05-10 18:43:45 följande:
    Jag vet inte om det kanske är skillnad på olika Ektorp-klädslar, men vi har haft vit klädsel och sandfärgad, och båda har kunnat tvättas i 60 grader. 

Det är inte så att det står symboler för både kemtvätt och vattentvätt?  
    Nej tyvärr... Har varit inne på IKEA och en del maskintvättas och en del inte.
    Antar att expediten inte kunde det hon pratade om. Hon hade antagligen inte koll på vilken som var vilken! =(
  • 071001

Samma här, ägt en beige och en vit, inga problem med tvätt.
    Vad har ni för klädsel ts? Så jag vet att unvika, för jag skulle inte heller kolla kem per automatik.

• Comolla

Vi har en svart och har inte haft problem med att tvätta den.

• Ypsilon

Vi har den beige och den har vi tvättat hemma. Man tvättar ju andra tyger med mönster så det borde ju inte vara mönstret som gör att det är kemtvätt på en del klädslar. Jag blev förvånad när jag läste TS. Vore kul att höra om någon har en förklaring, för jag kan inte komma på varför det skulle vara kemtvätt på en del men inte andra.

• Zelmilainen

hon har ju varit helt sanningsenlig så vad är problemet? du frågade om den gick och tvätta och ja det gör det, men den måste kemtvättas. du skulle isf frågat om den kunde tvättas i maskin (vilket ja fick uppfattningen om att du ej frågade). jag och exet köpte en karlstadsoffa från ikea och bland det första ja gjorde var att kolla vilka färger som kunde kem resp maskintvättas. detta då vi planerade barn och har hundar och vill kunna slänga in klädseln i maskin.

nehepp...
  • Zelmilainen
    Ypsilon skrev 2011-05-10 18:53:28 följande:
    Vi har den beige och den har vi tvättat hemma. Man tvättar ju andra tyger med mönster så det borde ju inte vara mönstret som gör att det är kemtvätt på en del klädslar. Jag blev förvånad när jag läste TS. Vore kul att höra om någon har en förklaring, för jag kan inte komma på varför det skulle vara kemtvätt på en del men inte andra.
    för att tyget varierar nåt enormt, det är ju stor skillnad på de olika tygerna.
    nehepp...
  • 071001

Om det är nån tröst är vi ännu mer korkade ts. Vi köpte en soffa från MIo som inte går att tvätta, varken kem eller i maskik. Vatten ger fläckar på soffan. Inte så smart drag av en barnfamilj.

• ango07

Vi hade en vit karlanda-klädsel som det var kemtvätt på den har jag tvättat i maskin på 40 grader och det gick hur bra som helst.

Svar på tråden Ektorp Soffa!!