• MissMarilyn

Ektorp Soffa!!

Gahhh!!!

Vi köpte en soffa från Ikea för cirka ett år sedan!
    En ljus Ektorp hörnsoffa!

Vi frågade i varuhuset om den gick att tvätta.
    JA svarar expediten och vi litar givetvis på henne.

Nu när vi ska tvätta den så är det Kemtvätt!!!
    Jag blir så förbannad. Hur kunde jag vara så blåögd och lita på vad hon sa!?
    Borde dubbelkollat.

Har någon chansat och tvättat en Ektorps klädsel?
    Vi har en ljus med ljusa blommor.

Efter att vi hyrt ut vår lägenhet ett halvår så ser den ju förjävlig ut och jag måste få den ren...
    Men tycker att Kemtvätt är att ta i... men men... Måste jag så måste jag väl.

Men gärna tips på om någon tvättat en sådan här!

• Svar på tråden Ektorp Soffa!!
  • GOBLIgobli

Står det vilka material klädeseln är gjord av?

MenÅÅÅ...
  • MissMarilyn
    Zelmilainen skrev 2011-05-10 18:53:30 följande:
    hon har ju varit helt sanningsenlig så vad är problemet? du frågade om den gick och tvätta och ja det gör det, men den måste kemtvättas. du skulle isf frågat om den kunde tvättas i maskin (vilket ja fick uppfattningen om att du ej frågade). jag och exet köpte en karlstadsoffa från ikea och bland det första ja gjorde var att kolla vilka färger som kunde kem resp maskintvättas. detta då vi planerade barn och har hundar och vill kunna slänga in klädseln i maskin.
    Ja jo... sanningsenlig med viss modifikation...

Men man lär sig av sina misstag! =(

Om man frågar om man kan tvätta den så kan de kanske säga, Ja men endast kemtvätt...
    Eller ligger allt bara hos köparen?

Om hon dessutom såg att vi hade en liten bebis så...
  • Zelmilainen
    MissMarilyn skrev 2011-05-10 19:04:58 följande:
    Ja jo... sanningsenlig med viss modifikation...

Men man lär sig av sina misstag! =(

Om man frågar om man kan tvätta den så kan de kanske säga, Ja men endast kemtvätt...
    Eller ligger allt bara hos köparen?

Om hon dessutom såg att vi hade en liten bebis så...
    det är ingen modifikation alls, du borde helt enkelt varit tydligare i din formulering av fråga. då hade det knappast blivit nåt missförstånd... och ja, jag tycker att intresset att veta hur man ska sköta en soffa/dess klädsel ligger helt hos köparen. det är dennes ansvar (varför nån annans??) att ta reda på vad man köper... ska inte spela nån roll om ni hade bebis med eller ej...
    nehepp...
  • MissMarilyn
    GOBLIgobli skrev 2011-05-10 19:04:28 följande:
    Står det vilka material klädeseln är gjord av?
    91% bomull
    9% polyester
  • MissMarilyn
    Zelmilainen skrev 2011-05-10 19:06:43 följande:
    det är ingen modifikation alls, du borde helt enkelt varit tydligare i din formulering av fråga. då hade det knappast blivit nåt missförstånd... och ja, jag tycker att intresset att veta hur man ska sköta en soffa/dess klädsel ligger helt hos köparen. det är dennes ansvar (varför nån annans??) att ta reda på vad man köper... ska inte spela nån roll om ni hade bebis med eller ej...
    Jag förstår helt klart hur du menar men om man inte är en van soffköpare och jag frågar om den går att tvätta så tycker jag att de kan upplysa mig.
    Men som sagt. Nu har jag lärt mig av mitt misstag.
  • Zelmilainen
    MissMarilyn skrev 2011-05-10 19:08:18 följande:
    Jag förstår helt klart hur du menar men om man inte är en van soffköpare och jag frågar om den går att tvätta så tycker jag att de kan upplysa mig.
    Men som sagt. Nu har jag lärt mig av mitt misstag.
    jag var inte heller nån van soffköpare, det var min första soffa nånsin jag köpt, men det var ändå en självklarhet att kolla upp vad jag köpte... hoppas du klurar ut hur du ska göra...
    nehepp...
  • GOBLIgobli
    MissMarilyn skrev 2011-05-10 19:07:12 följande:
    91% bomull
    9% polyester
    Ok, helt vanliga material alltså, som man t o m gör maskintvättbara kläder av. Frågan är om de har fegmärkt eller om det finns något ytterligare insytt som gör att de rekommenderar kem.
    Men er soffa finns inte att köpa längre? Inte samma blommiga som finns på hemsidan just nu?
    MenÅÅÅ...
  • LisaVäntar

Jag hade chansat på att tvätta den, funkar inte det så köp ett nytt som går att tvätta :) Tvätta inte så varmt bara, men prova med "lita på rosa, säg farväl till fläckar" ;)

• icelolly

Vi har också diskuterat detta med en försäljare där. Vissa tyger fungerar att tvätta i maskin, i vissa är det en annan struktur och lite andra fibrer (blandmaterial) och dessa tål det inte, vad försäljaren sade var att de inte kan garantera att tyget håller färg och form och därför inte skriver ut att de kan maskintvättas/vattentvättas eftersom de då tar ansvar för att det faktiskt går, dock är det inte detsamma som att det inte fungerar. Vi har nu en klädsel som kan maskintvättas i 60 grader och har gjort det ett otal gånger, vi har dock funderat på att byta klädsel och chansa på att den ändå går att tvätta i 30 grader på handtvättsprogram eller fintvätt. Sålänge det är bomullstyg eller i huvudsak bomull så går tyget knappast sönder av vatten. Men skulle det gå fel kan man inte gå tillbaka till IKEA och klaga...

De har ju alla tygerna upphängda så att man kan se dem och på dem står precis vad som gäller för varje enskilt tyg.

Svar på tråden Ektorp Soffa!!