• MissMarilyn

Ektorp Soffa!!

Gahhh!!!

Vi köpte en soffa från Ikea för cirka ett år sedan!
    En ljus Ektorp hörnsoffa!

Vi frågade i varuhuset om den gick att tvätta.
    JA svarar expediten och vi litar givetvis på henne.

Nu när vi ska tvätta den så är det Kemtvätt!!!
    Jag blir så förbannad. Hur kunde jag vara så blåögd och lita på vad hon sa!?
    Borde dubbelkollat.

Har någon chansat och tvättat en Ektorps klädsel?
    Vi har en ljus med ljusa blommor.

Efter att vi hyrt ut vår lägenhet ett halvår så ser den ju förjävlig ut och jag måste få den ren...
    Men tycker att Kemtvätt är att ta i... men men... Måste jag så måste jag väl.

Men gärna tips på om någon tvättat en sådan här!

• Svar på tråden Ektorp Soffa!!
  • GOBLIgobli
    icelolly skrev 2011-05-10 19:13:08 följande:
    Vi har också diskuterat detta med en försäljare där. Vissa tyger fungerar att tvätta i maskin, i vissa är det en annan struktur och lite andra fibrer (blandmaterial) och dessa tål det inte, vad försäljaren sade var att de inte kan garantera att tyget håller färg och form och därför inte skriver ut att de kan maskintvättas/vattentvättas eftersom de då tar ansvar för att det faktiskt går, dock är det inte detsamma som att det inte fungerar. Vi har nu en klädsel som kan maskintvättas i 60 grader och har gjort det ett otal gånger, vi har dock funderat på att byta klädsel och chansa på att den ändå går att tvätta i 30 grader på handtvättsprogram eller fintvätt. Sålänge det är bomullstyg eller i huvudsak bomull så går tyget knappast sönder av vatten. Men skulle det gå fel kan man inte gå tillbaka till IKEA och klaga...

De har ju alla tygerna upphängda så att man kan se dem och på dem står precis vad som gäller för varje enskilt tyg.
    Precis det jag var ute efter.
    MenÅÅÅ...
  • Lavish

Hur mycket kostar en ny klädsel? Jag tänker att jag hade chansat och kört den i maskin 40 grader och bitit i det sura äpplet och köpt ny klädsel om det gick åt helvette. Har tvättat massor med saker hemma som ska till kem och massor med saker i högre temperatur än vad som anges på med goda resultat. Har faktiskt aldrig haft någon katastrof vad jag minns, en sammetskavaj blev lite tight iofs.

Oftast märker de väl "säkert" så att du inte ska kunna reklamera. Jag har ju liksom köpt lakan och handdukar 100% bomull från Ikea och dem står det 60 grader på, jag kör dem alltid i 95, är det 100% bomull så är det väl?

• jossposs

vi har haft en vit ektorp soffa och vi har småbarn = tvättat den många gånger
    Det går så bra såååååå!

• Tutilure

Jag skulle spontant låta den som hyrde lägenheten stå för kemtvätt om den såg förjävlig ut efter det och inte gjorde det innan.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Mornie Alantie

Om den är mönstrad kanske det finns risk för missfärgning vid vattentvätt.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • vivianne

Jag hade testat att tvätta ett kuddfodral först och noga mätt det före och efter för att se så det inte krympte så mycket. Har en soffa med tvättbart tyg (ej IKEA) och hade det krympt bara ett par cm hade vi nog inte fått på det på soffan efteråt - tyget är väldigt hårt spänt. Såklart, annars hade det inte varit snyggt.

Kör den med jätteskonsam centrifugering och låt dropptorka. Är otympligt att stryka så stora tygstycken så man vill gärna slippa onödiga "tvättveck".

Om ni nu "vågar" maskintvätta den alltså. Vet inte vad en ny klädsel kostar...

• MissMarilyn

Tack alla för era svar.

Vi prövar och skiter det sig så får vi som någon skrev bita i det sura äpplet.

Grått kanske är en bra "skit" färg? =)

• hej att

Vi har Idemo Beige som vi tvättat i 60 grader hur många gånger som helst.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • MissMarilyn

Nu är sofföverdraget tvättat!
    Den krympte inte det minsta.

Den blev ren på sina ställen men inte allt.
    Vi ska använda tyget som varit på baksidan tidigare.
    Sen köper vi nog ett grått tyg.

Efetrsom vi hade en aningen mönster så ser vi hur slitet själva mönstret har blivit efter att ha tvättat den.

Men den känns iaf renare nu! =)

Tack för alla svar och tips!

• MissMarilyn

Själva mönstret har alltså blivit slitet på ett år.
    Det syntes så mycket tydligare nu när vi tvättat den!

Svar på tråden Ektorp Soffa!!