• no end

Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?

Anonym skrev 2011-10-08 16:13:47 följande:
    fast hurvida barnet ska hälsa på hemma eller inte, flytta hem eller inte, ha umgänge eller inte har NTE familjehemmet med det att göra och dom har INGEN rätt att bestämma något sådant eller ta några som helst sådana eller liknande ebslut! Så sluta lägg såna saker på familjehemmen.Det är Soc som bestämmer det och enligt laggen ska bestämma det!
    Så trisst och helt felaktigt att påstå att familjehemmen bestämmer o beslutar sådant!
    då kan ju jag säga såhär,att fam.hemmet där min dotter "bor" har lyckats genoföra ett telefonförbud,allstå får vi inte säga gonatt t.ex
    de har sett till att far/morföräldrarna inte får ha umgänge.
    hur då ?.jo det är nämligenså att soc.  grundar sina beslut på vad som framförs av fam.hemmet.
    det finns inte en själ på soc.kontoret som lyssnar på fadern(jag)modern,far/morföräldrarna.
  • no end
    Anonym skrev 2011-11-21 13:48:53 följande:
    Jag vet numera med KLARHET att mitt barns familjehemsmamma vill behålla mitt barn med klovar....Även då hon ej ens känner mig. Tur att soc e nu på min sida!
    grattis! faktisk väldigt upplyftande o höra att det finns sociala som fungerar ihop/samarbetar med bio.fam på ett vettig o realistiskt sätt.kul.vad härligt!det är ju sådana "forum"det borde vara härute,inte massa missnöje o tragedier.tack.fick en bra start på dagen..positivite! leve barnen-befria socialen.
  • no end
    Snillis2 skrev 2011-05-11 14:03:38 följande:
    Jag är inte själv familjehem men har arbetat med barn och ungdomar med problematiska familjesituationer i många år och forskning visar att familjehemsplacerade barn inte löper större risk än andra barn att hamna i problem som vuxna så länge deras situation inte ändras hela tiden.
    Och det är väl det som är problemet för många placerade barn, att de tvingas byta familj kanske både en och två och fler gånger under sin uppväxt. Och där har man sett en överrepresentation av kriminalitet och psykisk ohälsa sedan när barnen växer upp.
    Så skall man enbart se till barnets bästa (vilket man ju faktiskt skall enligt svensk lagstiftning) så är det bäst för barnet att stanna i familjehemmet efter att de blivit placerade.
    hoppas verkligen att du har slutat "arbeta" med ungdomar/barn. du verkar ju helt störd i huvudet.menar du på riktigt att barn som av en el an. anledning "flyttats" från hemmiljön och sina föräldrar. aldrig mer ska få komma hem.du är riktigt läskig!
  • no end
    Anonym skrev 2011-11-22 16:13:55 följande:
    Varför vill inte familjehemmet att du/ni skall ringa o säga godnatt?

Vi var familjehem,och bio ringde o sa godnatt,med den följd att barnen blev fullstendigt otröstliga,skrek och fick svårt att somna!

Kansje det är nåt sånt dom menar? Och isåfall har dom en poäng i det! 

Varför inte ringa tidigare  på dagen istället?      
    fam.hemmet anser-precis som du antyder,att tel.samtalen blir "besvärliga"för barnet.det gäller alltså 24/7
    -det som jag reagerar på är att när jag har umgänge så ringer vi alltid mamma och farmor,det är det enda tillfället släkten kan säga hej!
    -och det fungerar..
  • no end

ja,det vet jag inte riktigt.men det har hänt när jag talat med fam.hem o ber att få prata med mitt barn,säger de bara att "nej det vill hon inte", - utan att ens gå o fråga henne.
    på mötena sägs det att barnet helt enkelt inte vill tala i telefon, vare sig med mig el.ngn annan..

• no end

...det är numer insatt i umgängesplanen,där står det att telefonsamtalen minimeras..
    det är helt enkelt inte ens ngn ide att försöka få prata i tel.
    en gång i veckan får jag ett sms,där det står-barnet mår bra.ingá konstighter-el. barnet mår bra.lite förkyld.

Svar på tråden Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?