• Litet My

Autism?

Jej skrev 2011-06-08 10:24:35 följande:
    Vi var och träffade autismteamet igår och de pratade en stund med min son och sedan en stund med oss föräldrar. De tycker att de vill gå vidare med en utredning. På ett vis känns de skönt, men också jobbigt. Om han får en autismdiagnos kan vi kanske få lite extrahjälp och stöd.

Jag berättade för några vänner i helgen att vi skulle träffa teamet. Men speciellt en tyckte att det var onödigt. Hon tyckte att även om han (min son) är lite annorlunda så låt honom vara det. Det har alltid funnits människor som inte passar in i den stöpta formen.  Men jag vill ju bara att min son ska få det bra och ha samma möjligheter till sociala kontakter som andra barn. Sedan kan vi ju själva välja om vi vill ha hjälp eller inte.  Jag är lite kluven till om jag gillar att den här utredningen görs eller inte. Men..... nu kör vi på i alla fall.
    Din som låter lite som min, han är tidig med mycket tex räknam skriva läsa och kan klockan mm
    men har lite problem med det sociala samspelet, ingen förståelse för sarkasm och såna saker samt att han inte riktigt kan hantera alla situationer med för många barn runt sig då han hör alla ljud lika starkt.
    Har också fått många kommentarer att "det är inget fel på honom, han är bara som han är" eller "du letar bara problem"

han kommer att börja på en förskola för just dessa barn, alltså normalbegåvade men som kanske inte klarar av att hantera att gå i en klass med 30 barn, tanken med just den förskoleklassen är att barnen skall slussas ut i vanlig skola inom 2 år, samt att de kör samma läroplan som för andra barn, en stor fördel jag kan se är att sonen får med individuell hjälp att fortsätta utveckla det han är duktig på och att han får lov att vara duktig på det och träna mer på det sociala än att bli den "bråkiga" i en vanlig klass och kanske inte kunna koncentrera sig alls på undervisningen. Han har Autismliknande tillstånd men tydligen var det väldigt svårt att sätta diagnos på honom enl läkaren.
  • Litet My
    lillajag82 skrev 2011-06-10 10:54:24 följande:
    Jej! Autister är olika precis som "normala" är..titta inte och läs inte för mycket på youtube eller på nätet. Se ditt barn som det är.. I början kollade jag på youtube och tyckte att "men så där är ju inte David" MEN..han har fått sin diagnos och då får man lita på det..

men det är hårt att acceptera..det är det..
    Instämmer, efter att dessutom ha en son med Autismliknande tillstånd samt jobbat en del med personer som bla haft högfungerande Autism så tycker jag tom att dessa människor har ett fantastiskt sätt att se på världen ibland, tom mer logiskt än vad jag själv gör =)
Svar på tråden Autism?