• Jej

Autism?

Jag har länge kännt att mitt barn inte är riktigt som alla andra, men jag har haft svårt att sätta fingret på vad det är. Vid 5-årskontrollen fick vi en remiss till BAS-teamet i Lund och de gjorde en utredning. Den visade att han är otroligt duktig på logiskt tänkande, typ matematik. Psykologen sa att hon inte träffat något barn förut som kan räkna så bra vid 5 års ålder. Men sedan har han det jobbigt med de sociala kontakterna. Han leker hellre ensammen än tillsammans med andra. Psykologen tyckte att autismteamet skulle få träffa honom och utreda om  han någon form av autism. Detta är den korta historian.

Idag ringde de från autismteamet och vi bokade en tid. Det känns så skönt men samtidigt jobbigt. Jag vill inte att mitt barn ska vara annorlunda, men jag vill ju att han ska få den hjälp han behöver. Efter sommaren ska han börja skolan och jag är lite orolig för hur det ska gå med nya lokaler, nya klasskamrater osv. Men jag hoppas ju på att autismteamet kan hjälpa oss. Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få någon reaktion från er andra som varit i kontakt med autismteamet i Lund.

• Svar på tråden Autism?
  • Nemiia

Jag har ingen erfarenhet om autism men ville bara skicka en styrke kram!

• pluppfamiljen

Hoppas det går bra med tur så kanske han får fördelarna med autism och blir jätte duktig i del ämnen och bara behöver lugn och fasta rutiner runt sig. Lycka till Ps kontakta förening Autism de är otroliga och har massor med stöd. Kram jag har en gravt autistisk bror som inte pratar och är helt i sin egna lilla värld. Vilket det inte låter som din son är. Hjärta Han är bara lite Gåtfull din prins annorlonda.

Blivande 6 barns mamma
  • mammaannika

Hej! Jag har en son som är 5 med autism. Låter lite lika som din son. Han fick sin diagnos för ett år sedan.
     Det som är viktigt att tänka på är att din son inte ändras för att han får en diagnos. Han är samma goa kille i alla fall. De bekymmer de ser på autismteamet har han ju redan. Däremot får du verktyg att hjälpa honom framåt i hans utveckling.

Lycka till!

• lillajag82

Autism teamet i Lund är jättebra!! Min son fick sin diagnos för 2 månader sen..

• awb

Det kommer säkert gå jättebra, diagnos är viktigt, tycker jag, för att barnet ska få tillgång till stöd och hjälp anpassat efter behovet det har. Ju tidigare diagnosen sätts, desto bättre för barnet. Självklart är det svårt att som förälder få besked om att ens barn är annorlunda men det kommer det vara med eller utan diagnos. Var glad för en utredning och att ert barn inte får gå outredd upp i tonåren! :)

• LaBlondie

Hej, min son på 14 år fick ifjol en ADHD-diagnos och dottern på 12 fick i dagarna en ADD-diagnos. Det känns jätteskönt och det blir så mycket lättare att få den hjälp man är berättigad till. Även barnen tycker att det känns skönt, att veta varför de har vissa svårigheter. Dotterns diagnos är ju så ny men sonen har ätit medicin sedan ett år tillbaka och han är som en ny människa, eller ja inte någon annan, men har funnit ett lugn och en ro som är ovärdelig och som både han och vi mår så bra av. 
    Stort lycka till och hör gärna efter om de har någon kurs du/ni kan få gå. Vi gick en ADHD-kurs på några veckor, där man träffade andra i samma situation och fick mängder av bra tips och råd.

/Sarah 

• Jej

Vi var och träffade autismteamet igår och de pratade en stund med min son och sedan en stund med oss föräldrar. De tycker att de vill gå vidare med en utredning. På ett vis känns de skönt, men också jobbigt. Om han får en autismdiagnos kan vi kanske få lite extrahjälp och stöd.

Jag berättade för några vänner i helgen att vi skulle träffa teamet. Men speciellt en tyckte att det var onödigt. Hon tyckte att även om han (min son) är lite annorlunda så låt honom vara det. Det har alltid funnits människor som inte passar in i den stöpta formen.  Men jag vill ju bara att min son ska få det bra och ha samma möjligheter till sociala kontakter som andra barn. Sedan kan vi ju själva välja om vi vill ha hjälp eller inte.  Jag är lite kluven till om jag gillar att den här utredningen görs eller inte. Men..... nu kör vi på i alla fall.

• Marina 1978

Försök och vara starka, under vår utredning och även innan, så var det massor av människor runt omkring som sa:

-men han e ju pojke, de e annorlunda

-pojkar e senare i utvecklingen

-ja han avviker lite, men det e helt normalt

mm mm

När vi senare fick en klar autism diagnos, så bröt jag ihop och bara grät, trots att det e jag som hela tiden sagt att han hade autism, att få det bekräftat är hårt.

Idag går han på en skola i vanlig klass, men som har en "autism klass", där det jobbar specialpedagoger och beroende av graden på deras autism, så behöver man vara olika mycket där, personalen kommer även ut och hjälper till i klassen.

Han har utvecklats i sanslös fart och tar kliv framåt hela tiden.

Lycka till och stå på er!

Kram

• sommar 77

Imorgon kommer vi få besked från bup om dottern 5½ år, lutar åt asperger och min sambo och jag har drivit hårt att få "diagnos" så vi kan hjälpa henne på rätt sätt.
    Men man vet ju aldrig hur man reagerar när diagnosen väl sätts.
    Mitt älskade barn!

Svar på tråden Autism?