• Jej

Autism?

Jag har länge kännt att mitt barn inte är riktigt som alla andra, men jag har haft svårt att sätta fingret på vad det är. Vid 5-årskontrollen fick vi en remiss till BAS-teamet i Lund och de gjorde en utredning. Den visade att han är otroligt duktig på logiskt tänkande, typ matematik. Psykologen sa att hon inte träffat något barn förut som kan räkna så bra vid 5 års ålder. Men sedan har han det jobbigt med de sociala kontakterna. Han leker hellre ensammen än tillsammans med andra. Psykologen tyckte att autismteamet skulle få träffa honom och utreda om  han någon form av autism. Detta är den korta historian.

Idag ringde de från autismteamet och vi bokade en tid. Det känns så skönt men samtidigt jobbigt. Jag vill inte att mitt barn ska vara annorlunda, men jag vill ju att han ska få den hjälp han behöver. Efter sommaren ska han börja skolan och jag är lite orolig för hur det ska gå med nya lokaler, nya klasskamrater osv. Men jag hoppas ju på att autismteamet kan hjälpa oss. Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få någon reaktion från er andra som varit i kontakt med autismteamet i Lund.

• Svar på tråden Autism?
  • Jej

Vad skönt att höra att det finns fler som har samma problem som vi.

Jag har en systerson som har fått diagnosen autism. Men min och min systers söner är helt olika. Om min systerson inte får som han vill blir han JÄTTEarg och det har hänt att han slagit sig själv vid de tillfällena. Det är nästan omöjligt att få honom på andra tankar. Men sån är inte min son. Han har alltid varit lugnet själv. Hans problem är ju istället, som jag skrev tidigare, de sociala kontakterna med andra barn. Så när jag pratade med min mamma första gången att det kanske skulle göras en autismutredning på vår son så sa hon att hon inte trodde att han har autism. Han är ju inte alls som min systerson. Men naturligtvis kan man ju ha det i olika grad, men jag vet inte om hon förstår det eller om hon inte vill att ett till av hennes barnbarn ska få den diagnosen. Men jag har i alla fall fullt stöd från min syster, och det känns så skönt. Hon vet precis vad detta handlar om och vi kan prata om det.

• Busbellan
    Jej skrev 2011-06-10 08:47:56 följande:

Jag har en systerson som har fått diagnosen autism. Men min och min systers söner är helt olika. Om min systerson inte får som han vill blir han JÄTTEarg och det har hänt att han slagit sig själv vid de tillfällena. Det är nästan omöjligt att få honom på andra tankar. Men sån är inte min son. Han har alltid varit lugnet själv. Hans problem är ju istället, som jag skrev tidigare, de sociala kontakterna med andra barn. Så när jag pratade med min mamma första gången att det kanske skulle göras en autismutredning på vår son så sa hon att hon inte trodde att han har autism. Han är ju inte alls som min systerson. Men naturligtvis kan man ju ha det i olika grad, men jag vet inte om hon förstår det eller om hon inte vill att ett till av hennes barnbarn ska få den diagnosen. Men jag har i alla fall fullt stöd från min syster, och det känns så skönt. Hon vet precis vad detta handlar om och vi kan prata om det.
    Det där med hur barn är till sättet varierar minst lika mycket hos barn med autism som hos normalstörda barn
    Min son har autism, ganska svår sådan skulle nog de flesta säga. han har inget tal, inga sociala kontakter med andra barn mm mm
    Däremot har han i princip aldrig några utbrott då han blir jättearg så hur barnet är varierar
    Mamma till Nora, August och Ella
  • sommar 77

En liten undran idag, undra hur pass ärftligt detta är. Min förstfödda son är normalstörd. Så då dottern har autism. Nu väntar jag min tredje, en flicka. Hoppas hon är normalstörd så vi kan ha mycket tid till alla barn och att Agnes får det hon behöver av os, om ni förstår mig rätt.

• minus62

En fråga, vid vilken ålder märkte ni på era barn att det var något som var avvikande?

• Busbellan
    minus62 skrev 2011-06-10 09:21:03 följande:
    En fråga, vid vilken ålder märkte ni på era barn att det var något som var avvikande?
    Min son har även utvecklingsstörning så det var nog på det sättet vi märkte det först, men nu i efterhand kan jag se tecken på autism redan från 6 mån i alla fall
    Men runt 1,5-2 år var det nog jag kände det då
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Jej
    Jag tror att min son också var runt 1,5-2 år, kanske lite senare. Man började fundera på varför han inte lekte med de andra barnen. Det gjorde ju alla andras barn.
  • Mirren76

Vi har inte fått någon diagnos än men vi "vet" ju att något är avvikande från det normala. Kanske både utvecklingsstörning och något inom autismspektrat.
    Första misstanke kom när hon var 10 mån och började halka efter. När hon var strax över året var vi ganska säkra.

• lillajag82
    Jag märkte tydligt vid 2 års ålder men har alltid kännt att det har varit något med David innan dess också..
  • lillajag82
    Jej skrev 2011-06-10 08:47:56 följande:

Jej! Autister är olika precis som "normala" är..titta inte och läs inte för mycket på youtube eller på nätet. Se ditt barn som det är.. I början kollade jag på youtube och tyckte att "men så där är ju inte David" MEN..han har fått sin diagnos och då får man lita på det..

men det är hårt att acceptera..det är det..
  • Marina 1978

Gustaw var 2-2,5år, när vi(eller jag) märkte att han var speciell.

Fick mer eller mindre övertyga hans sköterska på bvc att hon skulle skicka iväg om en autismutredning på hans 4årskontroll.

Fick diagnosen strax innan han fyllde 5år.

Svar på tråden Autism?