• Anonym (sparsam)

present till dagisfröknar

ja min dotter  går på dagis jag tänkte att man kanske ska köpa nåt till de när han slutar till sommaren men vad?
    inga föräldrar vill lägga ihop till nån blomma så jag tänkte att dottern kan ge nåt själv de är 4 fröknar vad ska man köpa vill ju inte lägga ut allt för mycket pengar på det heller
    kom gärna med förslag

• Svar på tråden present till dagisfröknar
  • MammatillVidar

Vi odlar en hel del hemma så vi brukar ge bort en tomatplanta var, uppskattat.

• Anonym (hmmm)

Fick en gång en poketbok och choklad mycket uppskattat. Eller en kaffelängd och tack kort

• Anonym

Jobbar själv på förskola och jag måste säga att man uppskattar att föräldrarna ger en något och vad spelar inte så stor roll. Har fått hembakta kakor och en burk kaffe, en jul fick vi varsin halmgris, blommor....  Du kan ju även ge dem något gemensamt annars, som en chokladask att ha till fikarasten eller något sånt.  

• KMJ

En liten skål med jordgubbar  
    en liten ask med några praliner
    en pocket bok
    en kruka med en kryddväxt

• kekkap

Jag arbetar på förskola och vill säga att det betyder jättemycket att få ngn liten sak som tack :)
    Vad du ger spelar ingen större roll, det jag uppskattat mest ändå har nog varit korten - speciellt de där det stått nån personlig mening om vad jag betytt för deras barn - väldigt mysigt att få! :) 

• Manchester

Jag är inte förskollärare, men lärare. Det jag uppskattat mest av de saker jag fått genom åren är det som är väldigt personligt, typ en pocketbok som verkligen passar mig. Det visar att eleverna och/eller deras föräldrar brytt sig om att lära känna mig och att de vill ge mig något för min skull, inte bara för att visa att de minsann har råd med presenter. En hemplockad bukett blommor i mina favoritfäger är mer värd än en kristallskål. Dock är nog detta svårare när det gäller dagis. Barnen lär på ett sätt känna sina fröknar, men kanske inte precis så att de - eller du som förälder - vet vilka författare som personalen gärna läser.

Något annat jag blivit väldigt glad för är tipset här ovan, någon planta som familjen dragit upp själv. Varje vår känner jag stress för att jag inte har tid att sätta tomatfrön och förbereda mitt lilla grönsaksland. Då är det underbart att få en frisk och fin tomatplanta. Jag har även fått andra plantor, tex basilika. Jättekul! Men det kräver ju förstås att du vet att personalen bor så att de kan ha plantorna någonstans.

När mina barn slutade på sitt gamla dagis hade jag fördelen att vara kompis med förskolechefen där. Jag frågade helt enkelt henne vad hon trodde att de skulle bli glada för. Det blev lite finare kaffebröd till båda gruppernas personal. Något de kunde få i fikarummet på rasten. Minns inte nu vad vi köpte, kan ha varit tårta. Egentligen hade det nog varit trevligare att baka något själv, men jag hade inte tid just då. En förskollärare hade gjort väldigt mycket extra för vår dotter. Dottern hade haft det riktigt jobbigt ett tag och den här förskolläraren gjorde långt mer än man kan begära utifrån hennes jobb. Hon fick en flaska champagne, dock efter att jag kollat med hennes chef (min kompis) att hon inte skulle ha något emot att få alkohol i present. Men för sådana presenter krävs något extra. Jag skulle själv inte vara bekväm med att få något sådant bara som en "tack-och-hej"-present.

• Trissvinnaren

Av ett barn som slutade fick jag en potatissticka i luffarslöjd, används flitigt här hemma. Varje gång med ett leende och en tanke till lilla A och när vi tränade skridskor, hade brandövning och lite andra speciella minnen förknippade med denna person. Möttes på stan för inte länge sedan och lilla A är nu lika lång som jag...

• Trissvinnaren

Hoppsan, skickade för tidigt!

Skulle skriva att annars håller jag med om att man blir glad för alla tecken på uppskattning! Vanligt är något som man kan äta i personalrummet: något bakat eller en chokladask. Annat jag fått genom åren är bl.a. en bricka, en kökshandduk, en doftgran...allt uppskattat och använt!

• Flisis

Vi har alltid gett dagis personalen något till högtiderna. Men bara sånt som de kan ha gemensamt i personalrummet. Som till påsk tex då köper vi alltid ett jätte påskägg och fyller med smågodis. Ibland bakar vi.. det är himla svårt faktiskt så något gott brukar ju funka

När stora tjejen skulle byta skola och fritids så köpte hon olika budskaps stenar till alla och pyntade med tex en lite nyckelpiga el något annat. Tyckte att det funkade,det ska bara vara något litet men ändå rätt. de blev himla glada iaf. Och efts hon var 8 år då hon slutade kunde hon läsa och välja stenar själv och till vem som skulle ha vad. Någon fick "Jag kommer aldrig glömma dig" "du är min vän" osv..

• Mareldsbarn

Förra året kom jag med en kruka som jag planterat smultron i till var och en. VId jul fick de en glöggflaska (alkoholfri dufvenkroks) och en liten hjärta i stål o pärlor som jag hängde på flaskans hals. En annan sommar fick de ett varsitt glassogram :)

Denna sommar är det dock ett flertal nya förskollärare och min dotters avdelning har slagits ihop med en annan vilket gör att det känns lite svårare att ge något till varo ch en (de blir så många nu). Jag har därför via "let´s deal" köpt ett presentkort på ett ställe där jag skall handla en smörgåstårta :) En 6-bitars för 145 kr med västkustdylikt på. TÄnkte beställa smörgåstårtan imitten på juni nångång och lämna den då (även om det är en månad kvar till stängning) men då med motiveringen typ att de får njuta av en liten bit och smutta på sommaren i väntan på semestern liksom. Tror de kan bli bra. Även om de äter lunch så tänkte jag att de kanske kan ta en liten bit på rasten i lunchrummet.

Svar på tråden present till dagisfröknar