Jag är inte förskollärare, men lärare. Det jag uppskattat mest av de saker jag fått genom åren är det som är väldigt personligt, typ en pocketbok som verkligen passar mig. Det visar att eleverna och/eller deras föräldrar brytt sig om att lära känna mig och att de vill ge mig något för min skull, inte bara för att visa att de minsann har råd med presenter. En hemplockad bukett blommor i mina favoritfäger är mer värd än en kristallskål. Dock är nog detta svårare när det gäller dagis. Barnen lär på ett sätt känna sina fröknar, men kanske inte precis så att de - eller du som förälder - vet vilka författare som personalen gärna läser.
Något annat jag blivit väldigt glad för är tipset här ovan, någon planta som familjen dragit upp själv. Varje vår känner jag stress för att jag inte har tid att sätta tomatfrön och förbereda mitt lilla grönsaksland. Då är det underbart att få en frisk och fin tomatplanta. Jag har även fått andra plantor, tex basilika. Jättekul! Men det kräver ju förstås att du vet att personalen bor så att de kan ha plantorna någonstans.
När mina barn slutade på sitt gamla dagis hade jag fördelen att vara kompis med förskolechefen där. Jag frågade helt enkelt henne vad hon trodde att de skulle bli glada för. Det blev lite finare kaffebröd till båda gruppernas personal. Något de kunde få i fikarummet på rasten. Minns inte nu vad vi köpte, kan ha varit tårta. Egentligen hade det nog varit trevligare att baka något själv, men jag hade inte tid just då. En förskollärare hade gjort väldigt mycket extra för vår dotter. Dottern hade haft det riktigt jobbigt ett tag och den här förskolläraren gjorde långt mer än man kan begära utifrån hennes jobb. Hon fick en flaska champagne, dock efter att jag kollat med hennes chef (min kompis) att hon inte skulle ha något emot att få alkohol i present. Men för sådana presenter krävs något extra. Jag skulle själv inte vara bekväm med att få något sådant bara som en "tack-och-hej"-present.