• Anonym (sparsam)

present till dagisfröknar

ja min dotter  går på dagis jag tänkte att man kanske ska köpa nåt till de när han slutar till sommaren men vad?
    inga föräldrar vill lägga ihop till nån blomma så jag tänkte att dottern kan ge nåt själv de är 4 fröknar vad ska man köpa vill ju inte lägga ut allt för mycket pengar på det heller
    kom gärna med förslag

• Svar på tråden present till dagisfröknar
  • Allrona

Imasy - köp teracottakrukor och låt sonen måla dem eller göra servettdecoupage på dem

• Allrona

Vi har för övrigt gett personalen pocketböcker eller chokladaskar, när dottern slutade för gott på dagis fick de en påse med liten skumpaflaska, fin choklad och en pocketbok.

• Imasy
    Allrona skrev 2011-05-14 11:57:49 följande:
    Imasy - köp teracottakrukor och låt sonen måla dem eller göra servettdecoupage på dem
    Men finns dessa som ampel? Har inte sett några amplar i just terracotta.

Enda nackdelen med denna växt, är att den luktar lite, tänkte på ev allergiker om det ställer till problem?

Annars är det en väldigt reolig växt ifall barnen själva vill planera skott eller liknande. Den är väldigt tacksam och i princip omöjlig att misslyckas med. 
  • Joverix

choklad, choklad, choklad!!! samt en personlig hälsning är och förblir de bästa presenterna, tycker jag som dagisfröken. Pyssel till avdelningen osv har vi så det räcker till av ändå. Choklad kan man alltid ge bort också om man känsner sig sund för tillfället.

• MajaVira

Jag är inte emot att ge presenter, men är lite skeptisk till att ge något till personalen på dagis. Visst, om alla föräldrar går ihop om något känns det vettigt, men hur kul är det för personalen att jul och sommar få presenter av 16-18 barn (som det är på sonens dagis)?

Visst är det då okej med choklad eller någon typ av förbrukningsvaror (tex badskum), men mängder av prylar som barnen själva gjort måste vara en plåga.

• Anonym

För 2 år sedan när jag slutade på en avdelning fick jag en orkidee av ett barn som jag blev jätteglad för. Jag tänker på detta barnet varenda gång den blommar, den blommar nu för 4:e gången och är fortfarande lika fin=)

• Thegran

dottern slutar också på sitt dagis nu till sommaren, hon har bara gått där sen januari men till hösten ska hon upp på storbarn.

funderar på ett presentkort på en pocketbok, eller kanske en åre choklad strut..vad tror ni?

• MajaVira
    Fins Mamma skrev 2011-05-14 15:11:03 följande:
    funderar jag med- dottern slutar i sommar.

dosfamily.com/2010/01/glitter-globes/

dessa funderar jag på att göra, vad tror ni?
    Hua, stackars fröknar... Dock är jag emot att ge bort pyssel i någon form, har nog med att ta hand om alla alster som min son producerar.
  • Linda1976
    Joverix skrev 2011-05-14 18:59:02 följande:
    choklad, choklad, choklad!!! samt en personlig hälsning är och förblir de bästa presenterna, tycker jag som dagisfröken. Pyssel till avdelningen osv har vi så det räcker till av ändå. Choklad kan man alltid ge bort också om man känsner sig sund för tillfället.
    Vår personal uppmanar ständigt till att ta med pysselgrejer, för det är så extremt lite pengar de har att röra sig med i kommunen....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Fins Mamma skrev 2011-05-14 15:11:03 följande:
    funderar jag med- dottern slutar i sommar.

dosfamily.com/2010/01/glitter-globes/

dessa funderar jag på att göra, vad tror ni?
    Helt ärligt. De är ju skitfula och man sätter knappast dem i bokhyllan hemma....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fins Mamma

min tanke var att låta dottern göra en varsin liten för att de ska kunna tänka på henne- hon är en riktigt pysseltjej och de har själva sagt att det är längesedan något barn var så kreativt ;)

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Manchester
    Anonym skrev 2011-05-14 11:18:45 följande:
    Jag har aldrig förstått varför just dagispersonal ska ha en present för att de ska gå på semester?
    Man ger ju inte andra arbetare presenter bara för att det blir sommar så varför ska just dagispersonal särbehandlas på detta vis?
    Anonym skrev 2011-05-14 11:49:45 följande:
    Håller med. Och varför inte i såfall även ge present till städerskan på dagis och den som lagar maten och sopgubbarna osv.
    För det första: När presenten är fikabröd eller något annat som personalen kan dela på i personalrummet så utgår jag ifrån att även de som jobbar i köket, kanske även städpersonalen, får ta del av det. För det andra: Det är ju den pedagogiska personalen (på en mindre förskola kanske även kocken) som haft personlig kontakt med mitt barn och som har medverekat till hans/hennes trivsel och utveckling. Illa fungerande sopgubbar skulle i första hand var ett problem för personalen, inte för mitt barn. För det tredje: Det är väl inte så ovanligt att man ger en liten gåva till någon vars jobb betytt mycket för en? När jag var på återbesök på Neonatal med min för tidigt födde son så hade jag med mig fika till personalen där. När jag fått lite extra hjälp med ombokningar av tider eller liknande så har jag gett något litet för att visa min uppsakttning. Vad är det för fel med att visa att man är glad för hjälp/service/engagemang som någon visat även om det är en del av deras yrke?

Sedan kan det ju också vara så att någon gör mer än deras yrkesroll kräver. Jag är själv lärare och ibland lägger jag ned mer än min arbetstid (lärare får sällan eller aldrig övertidsersättning) och gör saker som jag anser att en elev behöver, men som inte ingår i mina ordinarie arbetsuppgifter. Naturligtvis gör jag det inte i hopp om att få en fin present, men om den eleven eller familjen kommer med några uppskattande ord och en liten gåva - kan gärna vara egenplockade blommor, det är tanken som är det viktiga - så får det mig att orka göra det där extra nästa gång också.
  • humma

Skummade igenom tråden efter lite tips och kom fram till att den årliga "sommarpåsen" med en flaska vin, en liten påse chips alt. choklad och en pocketbok kanske är det bästa i år igen??!

Eller är det bra trist med samma varje år?

Svar på tråden present till dagisfröknar