Anonym skrev 2011-05-14 11:18:45 följande:
Jag har aldrig förstått varför just dagispersonal ska ha en present för att de ska gå på semester?
Man ger ju inte andra arbetare presenter bara för att det blir sommar så varför ska just dagispersonal särbehandlas på detta vis?
Anonym skrev 2011-05-14 11:49:45 följande:
Håller med. Och varför inte i såfall även ge present till städerskan på dagis och den som lagar maten och sopgubbarna osv.
För det första: När presenten är fikabröd eller något annat som personalen kan dela på i personalrummet så utgår jag ifrån att även de som jobbar i köket, kanske även städpersonalen, får ta del av det. För det andra: Det är ju den pedagogiska personalen (på en mindre förskola kanske även kocken) som haft personlig kontakt med mitt barn och som har medverekat till hans/hennes trivsel och utveckling. Illa fungerande sopgubbar skulle i första hand var ett problem för personalen, inte för mitt barn. För det tredje: Det är väl inte så ovanligt att man ger en liten gåva till någon vars jobb betytt mycket för en? När jag var på återbesök på Neonatal med min för tidigt födde son så hade jag med mig fika till personalen där. När jag fått lite extra hjälp med ombokningar av tider eller liknande så har jag gett något litet för att visa min uppsakttning. Vad är det för fel med att visa att man är glad för hjälp/service/engagemang som någon visat även om det är en del av deras yrke?
Sedan kan det ju också vara så att någon gör
mer än deras yrkesroll kräver. Jag är själv lärare och ibland lägger jag ned mer än min arbetstid (lärare får sällan eller aldrig övertidsersättning) och gör saker som jag anser att en elev behöver, men som inte ingår i mina ordinarie arbetsuppgifter. Naturligtvis gör jag det inte i hopp om att få en fin present, men om den eleven eller familjen kommer med några uppskattande ord och en liten gåva - kan gärna vara egenplockade blommor, det är tanken som är det viktiga - så får det mig att orka göra det där extra nästa gång också.