• Videpappa

Era erfarenheter av tygblöjor?

Hej på er alla.
    Jag vet att det finns en låååång tråd om tygblöjor på annat ställe, men jag vill ändå fråga om era synpunkter och erfarenheter angående tygblöjor till era små. Bara synpunkter och erfarenheter, inget försök till övertalning åt det ena eller andra hållet...

Skriv gärna era erfarenheter, barnets ålder då ni använde tygblöja och vilken sorts blöja ni använde (määrke och typ).

• Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?
  • Protea
    sahara sahara skrev 2011-05-30 10:42:24 följande:
    Det är lite bökigt. Efter ett tag hittar man saker som funkar bättre än andra. Vi använde i princip bara Lindex velourbyxor (de med stjärnan). Eventuellt får man gå upp en storlek. Min unge var (är) ganska kort och...stadig - har man ett långsmalt barn är det väl sällan problem med tygblöja i byxorna...

De danska märkerna funkade rätt bra också. Där var det lättare att hitta bodies som var lite längre. Annars växte hon ur dem på längden innan ärmarna passade.
    Vi bor i London sa far val passa pa att ladda med lindex byxor nar aker hem till midsommar! Vi har faktiskt ett par velourbyxor i hans storlek nu sa jag ska prova dom!! Jag planerar att balnda lite, inte anvanda tygblojor nar jag ar ute och reser eller ar ute en hel dag sa jag far val se till att jag har lite blandade klader!
  • Krake

Man brukar säga att man får ta bodys och byxor i en storlek större när man har tygisar.

Vi har aldrig haft några problem, jag klär honom i så stora kläder han behöver helt enkelt oavsett vilken siffra som står i dem. Just nu har han allt mellan 74 och 102... 

Moster, inte monster.
  • sahara sahara

Alltså, problemet kan vara att om man har ett redan rultigt barn så är ärmar och ben alldeles för långa när bodyn passar i längd utan att strama i halsen och byxorna går över tygblöjan. Ärmar kan man rulla upp, men ben är lite svårare. Det blir lätt bylsigt och otympligt.

Bodyförlängare är en himla bra uppfinning!

Do something scary - the payoff is awesome!
  • miljarden

Vi har haft rätt lite bodys och oftare tröjor och t-shirtar. Och sedan är ju strumpbyxor och tajts suveräna för stora blöjbakar!

• Protea

Vad ar bodyforlangare och vart kan man kopa det? (ska hem till Sverige till midsommar sa kan ju kopa da!!!)

• sahara sahara

Bodyförlängare är en liten tygbit med tryckknappar i båda ändarna, som man knäpper fast i grenen på bodyn. Jag köpte mina på tradera.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Krake
    miljarden skrev 2011-05-30 13:36:04 följande:
    Vi har haft rätt lite bodys och oftare tröjor och t-shirtar. Och sedan är ju strumpbyxor och tajts suveräna för stora blöjbakar!
    Det kanske är svaret, vi har typ bara trikåbyxor till honom.
    Moster, inte monster.
  • Protea
    sahara sahara skrev 2011-05-30 21:08:20 följande:
    Bodyförlängare är en liten tygbit med tryckknappar i båda ändarna, som man knäpper fast i grenen på bodyn. Jag köpte mina på tradera.
    Smart! Maste kanske leta efter sana!
  • Videpappa

Äntligen är hon här, och vi har kunnat prova lite tygblöjor!

Imse Vimse vikblöjor satt perfekt med blöjbyxa. Inget läckage alls. har iofs bara provat dagtid ännu.
    imse Vimse formsydda Newborn är fortfarande för stora och smiter inte riktigt åt om benen, förhoppningsvis passar de när hon blivit lite äldre! (Bara en vecka gammal nu...)

Jag återkommer!!!

Ps, tack alla för era synpunkter, råd och tips! Ds.

• Loriyana

Jag använde tygblöjor till min dotter. Till en början så använde jag vikblöjor med blöjbyxa, det var billigt och bra eftersom jag kunde sy dem enkelt själv och de torkade också snabbt. Sen när hon blev mer rörlig började jag testa lite andra blöjor. När hon började förskolan köpte jag Fuzzibunz för att förenkla för förskolepersonalen och de var faktiskt riktigt riktigt bra! Jag gillade verkligen tryckknapparna eftersom de gjorde att blöjan höll mycket längre, kardborreknäppning slits ut betydligt fortare i tvätten.

Kan dock tillägga att min dotter är en spinkis och har alltid varit det, så kläder har inte varit ett problem över blöjan. En annan bra sak med att vara smal är att då det gäller all-in-one blöjorna så har hon kunnat ha samma storlek väldigt länge, så det sparade jag en del pengar på.

En sak då det gäller tygblöjor dock är att jag tror det är felaktigt att de blir potttränade tidigare. Min mamma hade mig och alla mina syskon i tygblöjor (jag har fem syskon) och vi blev inte potttränade tidigare än andra barn i pappersblöjor. Min dotter vägrade också toaletten/pottan förrän hon var 3 år gammal.

Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?