• Wavva

Arg katt! Hur hade ni gjort?

Har två katter, en på 11 och en på 9 år, båda har vi haft sedan de var ungar. 11 åringen har börjat  vara ute sedan 1 år tillbaka och troligtvis därför blivit mer lynnig och rivirtänkande (hon har alltid varit lättirriterad). 11 åringen morrar och fräser så fort den andra katten går förbi eller visar sig. Hon har även rivit våran son på 1 år, men detta kan vara hans fel... Om jag ska flytta på henne när hon ligger och vilar morrar hon eller jamar argt så jag inte vågar släpper ner henne direkt, vågar verkligen inte gå i klinch med henne- hon är galen när hon blir arg! Hon fräser även ibland när stora pojken på 5 år går förbi henne snabbt.

Jag tycker det känns som att vi måste avliva henne om ingen vil ta över henne, jobbigt att ha en katt som man själv är rädd för. Maken verkar inte tycka att detta är lika jobbigt för varje gång jag tar upp ämnet så säger han att hon kanske skulle få en spruta men diskuterar inte med mig om katten- vad det finns för andra alternativ. Sen går tiden och jag tar upp ämnet igen och han säger samma sak igen. Han tycker det skulle vara jobbigt med att ge henne till någon annan ifall de skulle missköta henne.
    JAG VILL INTE VARA BÖDELN SOM BESTÄMMER DET SLUTGILTIGA OCH BOKAR TID FÖR INSOMNING!!!

• Svar på tråden Arg katt! Hur hade ni gjort?
  • Marnet

Hon har inte ont någonstans? De kan ju göra att man blir arg!

• SilentStar

Har katten ont någonstans? Tänkte mer att hon blir arg när du försöker flytta/lyfta henne?

Ofta är det ju något sådant man borde kolla upp först om djur får beteendeförändringar INNAN man bestämmer sig för att avliva.

Gå till veterinären och låt dom undersöka kisen, fatta sedan ett beslut utifrån det.

• eeos

Du kanske ska kolla med en veterinär.
    Hon kan ha ont någonstans.
    Sen är dom även bra på katters beteenden.

• icelolly

Ja, hon har inte ont? Eller kan hon ha blivit dement? Svärmors katt blev det och blev helt personlighetsförändrad. Eller döv? Om man inte hör när någon kommer inpå kan man ju bli rädd och göra utfall.

Min erfarenhet är att katter brukar bli lugnare i humöret av att få gå ute. Vet flera som varit lite stingsliga och som blivit hur gosiga och mysiga som helst när de får lite svängrum och "egentid".

• SunnyBunny
    eeos skrev 2011-05-12 12:07:30 följande:
    Du kanske ska kolla med en veterinär.
    Hon kan ha ont någonstans.
    Sen är dom även bra på katters beteenden.
    Så hade jag gjort först. Undersökt katten, fått ett svar av vet. Om det inte finns nån smärta eller orsak fysiskt skulle jag avliva katten till slut. Och nej, skulle inte heller låta nån annan ta hand om en sån speciell katt.
  • josefin1234

Nu är det svårt när dom har blivit så gamla men med min katt lärde jag han att det är jag som bestämmer.
    och man får aldrig röra en vilande katt hur söta dom än e eller om du ligger på en jobbig plats för stunden.
    samma sak du får aldrig väcka en sovande människo bebis. Man förstör utveckligen och rubbar hela dagen  
    Katter vilar för att dom är trötta.

Tips
    köp en spray flaska fyller den med vatten och sprutar rak i annsiktet varje gång det händer något oacceptablet.
    Men inte när ert barn håller fast katten för då är det bara att katten säger- ge fan i at pilla på mig mer.
    gå till vetrinären och kolla om det är något som är galet.
    beröm katterna för det dom gör bra.
    Va avslapnad i soffan tillexempel då kommer hon komma till slut och vilja gossa.

Mitt bästa tips (vet inte om det fugerar på äldre katter) 
    Min katt kan bli sur på mig om han har fått bo på något katt hem då man åker utomlands. så som din katt kanske är sur på dig för du har fått två nya älsklingar.
    Så när jag kommer hem ignorerar han alltid mig och snäll som man är har man sprugit efter.
    Men sedan så lärde jag mig det om jag ignorerar katten själv så är det han som kommer till mig.
    3 dagar sommnade jag helt ensam i min säng 4 dagen kom ham mjaowande och kröp upp i min famn.

Du kanske ska pröva att bry dig om katterna lite lite extra ha en mys stund eller köpa ny leksak

Hoppas nu du fick lite hjälp- och snälla ge inte upp katterna försen du försökt allt.

• PruttPottan

Vi avlivade en katt för den blev knäpp. Sonen fick sig även rivmärke så det var ganska enkelt beslut. Nu har vi en katt kvar som mår såå mycket bättre och är snäll med vår son.

Klart man känner sig som en bödel men hellre det än ett skadat öga på en ettåring.

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • nemo1

Som dom andra skriver, beställ tid för en ordentlig seniorkoll med urin-blodprover. Sjukdom måste uteslutas först och främst. Det ska väldigt mycket till innan en katt visar att den mår dåligt och det tror jag att hon gör.

• josefin1234

Prutt pottan jag har haft väldigt konstiga perioder i mitt liv och betett mig som ett psyko inte avlivade någon mig för de..

Svar på tråden Arg katt! Hur hade ni gjort?