• Wavva

Arg katt! Hur hade ni gjort?

Har två katter, en på 11 och en på 9 år, båda har vi haft sedan de var ungar. 11 åringen har börjat  vara ute sedan 1 år tillbaka och troligtvis därför blivit mer lynnig och rivirtänkande (hon har alltid varit lättirriterad). 11 åringen morrar och fräser så fort den andra katten går förbi eller visar sig. Hon har även rivit våran son på 1 år, men detta kan vara hans fel... Om jag ska flytta på henne när hon ligger och vilar morrar hon eller jamar argt så jag inte vågar släpper ner henne direkt, vågar verkligen inte gå i klinch med henne- hon är galen när hon blir arg! Hon fräser även ibland när stora pojken på 5 år går förbi henne snabbt.

Jag tycker det känns som att vi måste avliva henne om ingen vil ta över henne, jobbigt att ha en katt som man själv är rädd för. Maken verkar inte tycka att detta är lika jobbigt för varje gång jag tar upp ämnet så säger han att hon kanske skulle få en spruta men diskuterar inte med mig om katten- vad det finns för andra alternativ. Sen går tiden och jag tar upp ämnet igen och han säger samma sak igen. Han tycker det skulle vara jobbigt med att ge henne till någon annan ifall de skulle missköta henne.
    JAG VILL INTE VARA BÖDELN SOM BESTÄMMER DET SLUTGILTIGA OCH BOKAR TID FÖR INSOMNING!!!

• Svar på tråden Arg katt! Hur hade ni gjort?
  • JohBo

Jag förstår inte... du pratar om att avliva katten men verkar inte ens ha varit hos veterinären för att kolla om nåt är fel? Stackars katt. Är den inte värd mer än så?

• Wavva

Det finns ett litet issue och det är att det är svårt att vara  och åka till veterinären med just henne... (vi var mkt det förut pga hon hade/har klåda och infektioner som liten efter otaliga prover moch rumptemp började hon hata stället). Dels är det värsta fajten nu för tiden att få in henne i buren och sen vill ingen hålla henne hos veterinären, varken de eller vi. Sist började vi hålla henne inför en lugnande spruta inför blodprov men hon högg efter oss, lät mkt otäckt och fick tillslut tag och hoppade upp på makens rygg och satt där fast med klorna tills jag lyckades plocka bort henne=ont. Vi bad veterinären hålla, de hämtade handduk och höll, hon kröp ur även detta och gömde sig i ett hörn. De tog en bur där man inte ska kunna vända sig men även här lyckades hon vända sig. (Vi tyckte att veterinären skulle lösa hållandet eftersom vi betalar och de tyckte vi skulle hålla eftersom det är våran katt- mkt trist situation). Så att bara lyckas ge henne en lugnande spruta är ett helt företag...'
    Jag har funderat på om hon hör dåligt eftersom sonen kan  komma ända fram till henne utan att hon reagerar, men  ropar vi verkar hon höra. Knepigt!  Hon ser inte ut att ha ont när hon springer eller hoppar.

Detta är anledningen till att vi inte åker till veterinär/djursjukhus om det inte är akut.

• josefin1234

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ? e det inte akut ? det låter ju fan inte bra iallfall. Behandlar du dina barn på samma vis eller?
    blir fan rosenrasande- ge katten till någon som bryr sig om den på riktigt.
    Men bryr sig om du får ett klös märke på ryggen ? eller biter och skriker ?
    Det är katten det handlar om inte att det är synd om er för att den biter er.

puss kram kan bli lite hetsig angående katter just då min katt är mitt barn och skulle kunna döda för honom 

• JohBo

Äh, det är bara att pallra sig dit, hur jobbigt det än nu är, och även om era händer får lite klös. Ni får sätta på er skyddande kläder (jacka) och handskar.
    En jobbig dag för er, men hur jobbigt är det inte för katten om hon du är sjuk?

• Wavva

Det är ju inte akut eftersom hon inte springer runt och hugger oss eller fräser åt oss (fast ibland mot 5 åringen). Men varningsklockorna ringer ju hos mig iallafall...
    Varför vi är lite lojja oxå  är för att hon alltid varit sur och lättirriterad i humöret men mest då man trimmar på henne eller busar med henne. Folk har tyckt att vi skule avlivat henne sedan lååång tid tillbaka pga lynnigheten och långsintheten (kan attackera ett bra tag efter bus) Så beteendet hos henne har funnits innan men nu har det dåliga beteendet blivit ganska mycket del av hennes personlighet.

Vi är inte så här veliga med  våra barn såklart!

• Wavva
    JohBo skrev 2011-05-12 14:43:00 följande:
    Äh, det är bara att pallra sig dit, hur jobbigt det än nu är, och även om era händer får lite klös. Ni får sätta på er skyddande kläder (jacka) och handskar.
    En jobbig dag för er, men hur jobbigt är det inte för katten om hon du är sjuk?
    Haha! Ja, kanske borde ringa och konsultera iaf, men att hålla henne är nästintill omöjligt när inte ens proffsen fixar det

Varför tror ni hon är sjuk elelr har ont? Kan hon inte bara blivit galen av att blivit utekatt? Detta började i samma veva men har trissats upp extra på sistone.
  • Marnet

Det kan ju ha hänt nåt med katten ute... Katter kan bli påkörda tex utan att de syns på dom... Kan hända massor av saker ute...

• Capt Janeway

Det första jag hade gjort hade varit att ta  henne till veterinären. Det verkar ju som om hon har ont i magen eftersom hon reagerar så när ni lyfter henne.

Folk avlivar katter alldels för lättvindigt

Katter har typ ingen status alls ...

• JohBo

Det kan ju förstås finnas andra skäl till att hon börjat bete sig som hon gör, men om en katt blir så som du beskriver så kan det mycket väl vara av medicinska orsaker, och då bör det undersökas innan man börjar fundera på andra åtgärder. Katten lider ju om den mår dåligt, så då måste den få hjälp så fort som möjligt.

Om det kan bero på att hon blivit utekatt har jag ingen aning om.

Börja med att ringa och konsultera med veterinär, tycker jag lät som en bra idé. Men de kommer säkert vilja undersöka katten, har mycket svårt att tänka mig något annat.

• Cassa78

Om ni är rädda för att hon ska bita och klösa, sätt på ungsvantar, ta en stor filt och lägg över henne på så sätt kan ni få in henne i transportburen och åka till veterinären. Be på telefon om att hon bör få lugnande när ni kommer fram.

Hon kan ha ont ngnstanns, eller bildat en tumör, har hon haft mask t ex?

• nemo1

Och jag hoppas ni har försäkrat katten om hon nu är sjuk för annars lär ni väl avliva henne som så många gör pga kostnaderna som blir då.

• Wavva
    Capt Janeway skrev 2011-05-12 15:16:09 följande:
    Det första jag hade gjort hade varit att ta  henne till veterinären. Det verkar ju som om hon har ont i magen eftersom hon reagerar så när ni lyfter henne.

Folk avlivar katter alldels för lättvindigt

Katter har typ ingen status alls ...
    Bara när jag lyfter henne, maken verkar kunna göra det utan att hon blir sur.
  • Wavva
    nemo1 skrev 2011-05-12 15:36:02 följande:
    Och jag hoppas ni har försäkrat katten om hon nu är sjuk för annars lär ni väl avliva henne som så många gör pga kostnaderna som blir då.
    Hon var försäkrad förr men eftersom det som vanligt inte täcker allt så kändes det meningslöst... Hon hade allergi men att utreda mot exakt vad skule kosta otaliga 1000 lappar, ändå hade vi en försäkring som kostade ganska mycket per kvartal. Vi körde Specifik, deras specialfoder och inget hjälpte. Fick kortisontabletter och kunde börja ge henne "normalt" torrfoder. Kliet försvann och hårväxten i tinningarna kom tilbaka. Så nu är hon oförsäkrad :-0
  • PruttPottan
    josefin1234 skrev 2011-05-12 12:27:07 följande:
    Prutt pottan jag har haft väldigt konstiga perioder i mitt liv och betett mig som ett psyko inte avlivade någon mig för de..
    Beter jag mig som ett psyko för att jag inte kände mig trygg med en katt som rev mitt barn i ögat? Jaha.. Undrar hur fan man ska vara på det här stället för å duga.. Skulle jag kastat ut ungen istället?

Jagg tror duu bör söka hjälp om du inte kan skilja på en KATT som blivit knäpp och du som blivit psyko.
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • josefin1234

Jag förstår att du tar ditt barn först tycker bara inte man behöver avliva för det. 
    Min katt är min bebis som betyder allt för mig.
    Så fort djur gör något opassande så ska dom  avlivas, kanske en annan familj hade varit lämplig för dig katt 

• Irminia
    Marnet skrev 2011-05-12 15:11:50 följande:
    Det kan ju ha hänt nåt med katten ute... Katter kan bli påkörda tex utan att de syns på dom... Kan hända massor av saker ute...
    Jag håller med Marnet. Min första tanke var just att hon har ont. Det är inte heller helt osannolkit att hon kan ha blivit sparkad och har ett par knäckta revben alt sprickor i revbenen.

Jag hade en hittekatt här i våras som morrade åt mig när jag lyfte upp henne, men som du säger, inte alltid. Utan ibland, säg hälften av gångerna. De kan bero på hur man lyfte och exakt vad man kom åt just då.

Just det att det blivit värre sen hon varit ute gör att man kan misstänka att det har hänt något i alla fall.

Försök för hennes skull att ta henne till vetrinären. visst förstår jag att det är besvärligt och smärtsamt för er, men som många sagt tidigare, vad hade du gjort för ditt barn? Förtjänar inte hon samma respekt efter 11 år?
  • BeaBee

Men herregud! Hur kan du ens fundera på att avliva utan att kolla upp henne? Min katt är av den lättstressade sorten och det kanske din är också? Började beteendet för ca 1 år sedan i samband med att ni fick ett barn till så kanske det är det som är problemet. Vår katt mår prima nu när vi använder feromoner. Alltså sån man sätter i ett eluttag. Han får även tabletter för samma sak. Han är hur lugn och harmonisk som helst nu och anfaller inte längre mina ben.

• SilentStar

Tycker det låter som att du redan bestämt dig för att avliva, verkar vara den "enkla" vägen ut för er då ni inte ens har henne försäkrad och därmed inte heller vill lägga ut de pengar på henne som en utredning skulle kosta.

För kattens bästa, avliva henne eller omplacera och skaffa sen inte fler djur någonsin då ni inte visar ett uns av respekt för dem!

Katter blir inte galna av att vara ute!

Svar på tråden Arg katt! Hur hade ni gjort?