• felisa

mat i mikro?

Ok, ni som irriterar er på nojiga gravida bör inte läsa vidare.. Sluta tvärt här

Är väldigt noga med att värma mat osv, för att alla eventuella bakterier ska försvinna. Men hur funkar det eg med mikron? Tar en värmen lika effektivt död på ex listeria om man ska jämföra med ugn? Är det ok att äta en fryst färdigrätt med kött om den endast värms i mikron? 

• Svar på tråden mat i mikro?
  • Michisen

Den är ju redan tillagad, så eventuell listeria har ju dött. Sedan är den direkfryst och upphettad en gång till i mikro.
    Om något är den väl mer säker än att ta maten bara ur kyldisken och sedan tillagad...

• La Lola

Du upphettar den ju tills den är het.
    Alltså dör både ev listeria och toxoplasma då.

Men den är ju som sagt redan tillagad en gång.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • felisa

Ok, det bara känns som att värmen från mikron kanske inte är lika effektiv som att värma mat i över 100 grader i en ugn. Men det är väl bara ett hjärnspöke.

La Lola: Du är ju duktig på detta med mat. Jag ska nart på ett bröllop där et ska serveras buffé. Känns lite otäckt, eftersom man inte vet hur länge maten legat ute i rumstemperatur och sådant. Vad ska man undvika att äta vid en buffé?

Vad tycker du föresten om denna artikel:

http://www.nimade.info/laka/2010/11/Vilken-mat-bor-jag-undvika-under-graviditeten.html

• La Lola
    felisa skrev 2011-05-13 09:41:50 följande:
    Ok, det bara känns som att värmen från mikron kanske inte är lika effektiv som att värma mat i över 100 grader i en ugn. Men det är väl bara ett hjärnspöke.

La Lola: Du är ju duktig på detta med mat. Jag ska nart på ett bröllop där et ska serveras buffé. Känns lite otäckt, eftersom man inte vet hur länge maten legat ute i rumstemperatur och sådant. Vad ska man undvika att äta vid en buffé?

Vad tycker du föresten om denna artikel:

www.nimade.info/laka/2010/11/Vilken-mat-bor-j...
    Duktig vet jag inte...jag försöker bara hitta svar i kostråden.  
    Jag skulle ha ätit av buffématen utan att tveka. Jag tänker mig att man vill servera så fräsch mat som möjligt på en buffé.
    Då är det större risk för listeria i mat som åker in o ut i ett kylskåp (julmat tex).
    Men buffé vill man som sagt servera så fräscht som möjligt.

Vad kommer buffén att innehålla för slags mat? Det kanske du inte vet förresten?

Jag tycker att du ska undvika att läsa på andra sidor om kostråd.
    Följ Livsmedelsverkets.
    Där är faktan färsk. Övriga sidor har en tendens att ha gammal fakta eller ibland helt felaktiga.
    (så tycker jag om det du länkade till)
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
  • felisa

Nej, jag har ingen aning vilken slags mat det handlar om på bröllopet, känns lite fånigt att fråga Men jag äer av det som känns bra helt enkelt.

Har nu upptäckt att man ju kan ringa till livmedelsverkets upplysningstelefon vid frågor, jättebra Frågade just detta om mikro, och fick svar om att så länge man ser till att maten är genomvarm (över 70 grader) så är det ok. Men då kan man ju få ångets över detta huruvida maten blev tillräckligt varm eller inte. Åt en frysrätt till lunch nu, det ångade rejält om den när den var klar, men ett par min senare var den inte mer än ljummen när jag åt. Sånt kan ge mig ångest

• La Lola
    felisa skrev 2011-05-13 13:15:01 följande:
    Nej, jag har ingen aning vilken slags mat det handlar om på bröllopet, känns lite fånigt att fråga Men jag äer av det som känns bra helt enkelt.

Har nu upptäckt att man ju kan ringa till livmedelsverkets upplysningstelefon vid frågor, jättebra Frågade just detta om mikro, och fick svar om att så länge man ser till att maten är genomvarm (över 70 grader) så är det ok. Men då kan man ju få ångets över detta huruvida maten blev tillräckligt varm eller inte. Åt en frysrätt till lunch nu, det ångade rejält om den när den var klar, men ett par min senare var den inte mer än ljummen när jag åt. Sånt kan ge mig ångest
    Tipsar om Livsmedelverkets grupp på Facebook oxå om du har det.

Fast maten var ju het när den var klar.
    Annars skulle det ju inte ånga så om den.

Den har fortfarande varit tillagad en gång o sedan fryst.
    O även om listeria inte dör av frysning så är det knappast troligt att det finns någon i din maträtt.
  • felisa

Ska försöka glömma färdigrättens existens nu, och se fram mot helgen istället Ska absolut kika in på facebook, se vad för visdom som finns där

Trevlig helg!

• Signelanta
    La Lola skrev 2011-05-13 09:49:54 följande:
    Duktig vet jag inte...jag försöker bara hitta svar i kostråden.  
    Jag skulle ha ätit av buffématen utan att tveka. Jag tänker mig att man vill servera så fräsch mat som möjligt på en buffé.
    Då är det större risk för listeria i mat som åker in o ut i ett kylskåp (julmat tex).
    Men buffé vill man som sagt servera så fräscht som möjligt.

Vad kommer buffén att innehålla för slags mat? Det kanske du inte vet förresten?

Jag tycker att du ska undvika att läsa på andra sidor om kostråd.
    Följ Livsmedelsverkets.
    Där är faktan färsk. Övriga sidor har en tendens att ha gammal fakta eller ibland helt felaktiga.
    (så tycker jag om det du länkade till)
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Grav...

En buffé är väl alltid tveksam. Jag skulle vara väldigt försiktig med en buffé där många rätter ska lagas och hållas varma under ganska lång tid, kanske också lagats dagen innan. Förstår inte hur julmat skulle vara värre.

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-05-13 20:51:35 följande:

En buffé är väl alltid tveksam. Jag skulle vara väldigt försiktig med en buffé där många rätter ska lagas och hållas varma under ganska lång tid, kanske också lagats dagen innan. Förstår inte hur julmat skulle vara värre.

Julmat plockar vi i o ur kylskåpet under flera dagar.
    Buffé på ett bröllop serveras bara den dan.

Jag föreställde mig en kall buffé dessutom (om det är ett sommarbröllop).
    Inte med en massa som ska hållas varmt.
Svar på tråden mat i mikro?