• felisa

mat i mikro?

Ok, ni som irriterar er på nojiga gravida bör inte läsa vidare.. Sluta tvärt här

Är väldigt noga med att värma mat osv, för att alla eventuella bakterier ska försvinna. Men hur funkar det eg med mikron? Tar en värmen lika effektivt död på ex listeria om man ska jämföra med ugn? Är det ok att äta en fryst färdigrätt med kött om den endast värms i mikron? 

• Svar på tråden mat i mikro?
  • Signelanta
    La Lola skrev 2011-05-14 09:12:31 följande:
    Julmat plockar vi i o ur kylskåpet under flera dagar.
    Buffé på ett bröllop serveras bara den dan.

Jag föreställde mig en kall buffé dessutom (om det är ett sommarbröllop).
    Inte med en massa som ska hållas varmt.

Allt beror ju på hur noga den är som hanterar maten. En kall buffé kan ju vara nog så illa. Osköljda grönsaker, kall fisk och kallskuret kött, olika röror. Visst serveras maten bara en dag men det behöver ju inte innebära att den lagades den dagen eller heller har förvarats rätt. Lite farligt att ge råd om de baseras på antaganden.

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-05-14 21:01:03 följande:

Allt beror ju på hur noga den är som hanterar maten. En kall buffé kan ju vara nog så illa. Osköljda grönsaker, kall fisk och kallskuret kött, olika röror. Visst serveras maten bara en dag men det behöver ju inte innebära att den lagades den dagen eller heller har förvarats rätt. Lite farligt att ge råd om de baseras på antaganden.

Nu frågade jag ju iofs Ts om hon visste vad som kommer att serveras.

Varför skulle bröllopsparet vilja servera osköljda grönsaker till sina gäster?
    Det gör man ju inte hemma.

Varför skulle de inte förvara maten på rätt sätt tills det är dags att servera den?

Ska man gå runt o känna misstro så kan man ju inte äta nånstans förutom hemma där man har koll på maten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Signelanta
    La Lola skrev 2011-05-14 23:25:04 följande:
    Nu frågade jag ju iofs Ts om hon visste vad som kommer att serveras.

Varför skulle bröllopsparet vilja servera osköljda grönsaker till sina gäster?
    Det gör man ju inte hemma.

Varför skulle de inte förvara maten på rätt sätt tills det är dags att servera den?

Ska man gå runt o känna misstro så kan man ju inte äta nånstans förutom hemma där man har koll på maten.

Man kan aldrig veta vad folk gör och inte gör. Precis som vid julbord och andra smörgåsbord. Het, lagad mat direkt från spisen utan omsvep är bäst. Och nej, man kan inte äta nån annan stans än hemma om man ska vara säker. Nu är det inget jag förespråkar, jag tycker inte man ska vara så orolig att man blir fånge i sitt eget hem men det stör mig att det ges råd utifrån antaganden.

• La Lola
    Signelanta skrev 2011-05-15 00:15:08 följande:

Man kan aldrig veta vad folk gör och inte gör. Precis som vid julbord och andra smörgåsbord. Het, lagad mat direkt från spisen utan omsvep är bäst. Och nej, man kan inte äta nån annan stans än hemma om man ska vara säker. Nu är det inget jag förespråkar, jag tycker inte man ska vara så orolig att man blir fånge i sitt eget hem men det stör mig att det ges råd utifrån antaganden.

Jamen då ber jag så jävla mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa Ts.
    Jag borde naturligtvis ha skrivit att hon ska leva i en bubbla i 9 mån o undvika att äta något utanför sitt egna kök.

Så där.
  • felisa
    Signelanta skrev 2011-05-13 20:51:35 följande:

En buffé är väl alltid tveksam. Jag skulle vara väldigt försiktig med en buffé där många rätter ska lagas och hållas varma under ganska lång tid, kanske också lagats dagen innan. Förstår inte hur julmat skulle vara värre.

Vad rekommenderar du? Att jag inte ska äta av buffén? Finns det någonting som jag kan äta och fortfarande känna mig trygg, ex bröd om det finns?
  • felisa
    La Lola skrev 2011-05-15 09:20:35 följande:
    Jamen då ber jag så jävla mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa Ts.
    Jag borde naturligtvis ha skrivit att hon ska leva i en bubbla i 9 mån o undvika att äta något utanför sitt egna kök.

Så där.
    Jag uppskattar iaf din hjälp så som jag alltid gör Jag kommer dessutom inte att vara ensam gravid på bröllopet, så det ska bli intressant att se vad de andra tjejerna "vågar" äta. 
  • Signelanta
    felisa skrev 2011-05-15 11:31:12 följande:
    Vad rekommenderar du? Att jag inte ska äta av buffén? Finns det någonting som jag kan äta och fortfarande känna mig trygg, ex bröd om det finns?
    Jag tycker att du ska äta av buffén och inte oroa dig. Men jag tycker man ska vara medveten om att en buffé KAN vara en risk. Man kanske ska hålla sig borta från vissa saker tex kallskuret om det ser rosa ut (rostbiff och annat kött) rökt fisk och vissa röror. Sen är ju vissa väldigt coola och äter nästan allt men eftersom du undrade antar jag att du vill veta.

La Lola: Väldigt känsligt tydligen att någon annan har en annan åsikt än du. Jag har aldrig förespråkat liv i en bubbla. Ta det lugnt!
  • La Lola
    Signelanta skrev 2011-05-15 14:59:17 följande:
    Jag tycker att du ska äta av buffén och inte oroa dig. Men jag tycker man ska vara medveten om att en buffé KAN vara en risk. Man kanske ska hålla sig borta från vissa saker tex kallskuret om det ser rosa ut (rostbiff och annat kött) rökt fisk och vissa röror. Sen är ju vissa väldigt coola och äter nästan allt men eftersom du undrade antar jag att du vill veta.

La Lola: Väldigt känsligt tydligen att någon annan har en annan åsikt än du. Jag har aldrig förespråkat liv i en bubbla. Ta det lugnt!
    Närå, det är inte alls känsligt.
    Irriterad kan man bli av andra orsaker.

O så måste jag få rätta dig.
    Rostbiff är nötkött o alltså helt ok att äta rosa!
    Annat kött oxå som varit fryst i 3 dygn (Ts kan enkelt fråga om köttet varit fryst eller inte).
    Detta står i kostråden (så att ingen tror att jag hittar på).

Förresten, jag lägger in fakta för säkerhetsskull:
    "Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Ang rökt fisk:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • Signelanta
    La Lola skrev 2011-05-15 15:41:38 följande:
    Närå, det är inte alls känsligt.
    Irriterad kan man bli av andra orsaker.

O så måste jag få rätta dig.
    Rostbiff är nötkött o alltså helt ok att äta rosa!
    Annat kött oxå som varit fryst i 3 dygn (Ts kan enkelt fråga om köttet varit fryst eller inte).
    Detta står i kostråden (så att ingen tror att jag hittar på).

Förresten, jag lägger in fakta för säkerhetsskull:
    "Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../

Ang rökt fisk:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

Tack La Lola. Jag kan läsa. Jag säger ju att det förmodligen är ok att äta men att det beror på hur personen som lagat maten hanterat den. På en buffé vet man ju inte om råvaran varit fryst eller inte. Visst man kan fråga men det kan man ju med all mat på alla ställen. Jag menade att en buffé alltid KAN vara tveksamt. Vet inte riktigt vad du vill komma med ditt senaste inlägg. Jag vet att du kan länka till livsmedelsverket, jag har sett det förr. Men som sagt, jag kan läsa och hittar till listan själv. Det var inte det saken handlade om.
  • Signelanta

Jag hoppas TS vågar äta från buffén och får en trevlig festkväll! Tack för mig!

• felisa

Föresten, om någon fortfarande läser denna tråd.. Är det ok att äta oliver, eller kan det finnas listeria i inlagda produkter?

• La Lola
    felisa skrev 2011-05-16 19:02:50 följande:
    Föresten, om någon fortfarande läser denna tråd.. Är det ok att äta oliver, eller kan det finnas listeria i inlagda produkter?
    Ja det är ok.

Beror på vad du menar med inläggningar.
    så här säger kostråden:
    "Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • felisa
    La Lola skrev 2011-05-16 20:05:35 följande:
    Ja det är ok.

Beror på vad du menar med inläggningar.
    så här säger kostråden:
    "Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar."
    Hmm, ja det finns ju inte ättika i "olivoljan", utan vinäger enligt innehållsförteckningen. Men det är klart, borde ju nämnas som en risk om det nu var så.
  • Lindson

Hoppar in med en liten fundering jag har:
    Igår skar jag upp äpplen på en skärbräda och sedan låg dem kvar på sidan medans sidfläsket skars upp, blev nojjig och tog bort äpplerna även fast jag nästan är säker att dem inte kommit i kontakt med varann. Bör jag vara orolig för listeria? Åt en bit äpple innan pannkakan åkte in i ugnen..

• La Lola
    Lindson skrev 2011-05-16 21:42:26 följande:
    Hoppar in med en liten fundering jag har:
    Igår skar jag upp äpplen på en skärbräda och sedan låg dem kvar på sidan medans sidfläsket skars upp, blev nojjig och tog bort äpplerna även fast jag nästan är säker att dem inte kommit i kontakt med varann. Bör jag vara orolig för listeria? Åt en bit äpple innan pannkakan åkte in i ugnen..
    Det är knappast nån risk för toxoplasma.
    Listeria är det ingen risk för alls.
  • La Lola
    felisa skrev 2011-05-16 20:52:01 följande:
    Hmm, ja det finns ju inte ättika i "olivoljan", utan vinäger enligt innehållsförteckningen. Men det är klart, borde ju nämnas som en risk om det nu var så.
    Nä, men det är en sur miljö.
    O precis, om det skulle undvikas så skulle det stå.
  • Lindson

La lola: Tack, för ditt lugnande svar. Vet inte vad som har hänt med mig, var inte alls så här nojjig tidigare i graviditeten.. Åt frysta hallon igår i milkskake som dock är från Svergie men blev typ hysterisk sen när jag läste att man inte skulle äta sånt och att jag även inte sköljt hallonen och blåbären men dem är ju rensade och allt...

• La Lola
    Lindson skrev 2011-05-17 11:57:16 följande:
    La lola: Tack, för ditt lugnande svar. Vet inte vad som har hänt med mig, var inte alls så här nojjig tidigare i graviditeten.. Åt frysta hallon igår i milkskake som dock är från Svergie men blev typ hysterisk sen när jag läste att man inte skulle äta sånt och att jag även inte sköljt hallonen och blåbären men dem är ju rensade och allt...
    Risken att drabbas av toxoplasma är liten.

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
  • Lindson

La lola: hallonen har varit frysta så Toxoplasma kan ju inte finnas då. Sen att dem inte var sköljda ska ju inte ha någon betydelse eftersom dem är rensade och då säkert sköljda då.

Svar på tråden mat i mikro?