Signelanta skrev 2011-05-15 14:59:17 följande:
Jag tycker att du ska äta av buffén och inte oroa dig. Men jag tycker man ska vara medveten om att en buffé KAN vara en risk. Man kanske ska hålla sig borta från vissa saker tex kallskuret om det ser rosa ut (rostbiff och annat kött) rökt fisk och vissa röror. Sen är ju vissa väldigt coola och äter nästan allt men eftersom du undrade antar jag att du vill veta.
La Lola: Väldigt känsligt tydligen att någon annan har en annan åsikt än du. Jag har aldrig förespråkat liv i en bubbla. Ta det lugnt!
Närå, det är inte alls känsligt.
Irriterad kan man bli av andra orsaker.
O så måste jag få rätta dig.
Rostbiff är nötkött o alltså helt ok att äta rosa!
Annat kött oxå som varit fryst i 3 dygn (Ts kan enkelt fråga om köttet varit fryst eller inte).
Detta står i kostråden (så att ingen tror att jag hittar på).
Förresten, jag lägger in fakta för säkerhetsskull:
"Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
Ang rökt fisk:
"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.
Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/