• Anonym

IG på prov- Anklagad för fusk!

Hej!
    Jag går i 8an och har under hela åttan varit dålig på fysik.
    I sjuan hade jag mvg och vg på prov men nu i åttan har jag legat på gränsen till godkänt sen vi bytte lärare.

Då är det såhär att vi hade nyligen ett prov som våran lärare sa att var betygsavgörande!
    Alltså att provet skulle bedöma betyget mer än närvaron, läxor, andra prov och så.

Jag pluggade STENHÅRT !!
    Minst 1 timme per dag i säkert en vecka....

Provet gick jättebra jag kunde alla frågor osv.

När vi då fick tillbaka provet så hade läraren satt en bock bakom alla svar som var rätt och jag hade fel på två frågor av hela 50 stycken!
    MEN...! Det var ett stort rött kryss över hela provet och stod IG på.
    Han sa att han ville prata med mig efter lektionen.
    När lektionen var slut kom han fram och sa att jag fått G- hela terminen så enda anledningen till att jag fått MVG (och högst betyg i klassen!) på detta prov var för att jag hade fuskat???
    Så mitt betyg i åttan skulle bli IG eftersom jag dessutom varit borta ca 10% av lektionerna under HELA åttan. (Soc-besök)

En klasskompis till mig som varit borta 25% av alla lektioner, skrivit G och ett VG på tidigare prov men skrev VG på det här stora provet får nu VG i åttans betyg....

Har pratat med rektorn för jag har verkligen inte fuskat men alla på skolans ledning säger att dom inte kan göra något för han är min lärare och han är den enda som vet hur det ligger till....

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden IG på prov- Anklagad för fusk!
  • Anonym

Rektorn KAN ändra betyget! Kramar

• Anonym

Du kontaktar alla du kan som kan hjälpa dig!!
    Föräldrar,andra lärare m.m.
    Har du inte fuskat ska du banne mig inte bli underkänd för att någon "tror" att du fuskat...det krävs mer bevisning än så...
    Fortsätt kämpa!!!! 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 23:20:05 följande:
    Du kontaktar alla du kan som kan hjälpa dig!!
    Föräldrar,andra lärare m.m.
    Har du inte fuskat ska du banne mig inte bli underkänd för att någon "tror" att du fuskat...det krävs mer bevisning än så...
    Fortsätt kämpa!!!! 
  • Mariohn

Fy vad jobbigt TS. Jag har varit i samma situation. En lärare anklagade mig för att fuska för att jag bytte stil på hur jag skrev hela tiden. Jag blev vansinnig för jag var inte heller en dålig elev. Men jag fick upprättelse genom att ringa min pappa, gå till rektorn och tillsammans med pappa kräva att jag fick göra om provet, där, på plats! Inför rektorn. Och jag skrev givetvis samma resultat (jag tror tom att dte var bättre) och rektorn krävde ner min lärare och han fick be om ursäkt! Kräv ett omprov! 

• Polly S

du ska prata med dina föräldrar och din mentor och sen ta upp det igen.med berörd lärare och rektor igen om det behövs.
    en lärare får inte göra som han gjorde.

• Anonym
    Mariohn skrev 2011-05-12 23:22:09 följande:
    Fy vad jobbigt TS. Jag har varit i samma situation. En lärare anklagade mig för att fuska för att jag bytte stil på hur jag skrev hela tiden. Jag blev vansinnig för jag var inte heller en dålig elev. Men jag fick upprättelse genom att ringa min pappa, gå till rektorn och tillsammans med pappa kräva att jag fick göra om provet, där, på plats! Inför rektorn. Och jag skrev givetvis samma resultat (jag tror tom att dte var bättre) och rektorn krävde ner min lärare och han fick be om ursäkt! Kräv ett omprov! 
  • kalleman

Hej 

Vad anger läraren för argument för att du har fuskat och vad sa rektorn när du berättade att du blev anklagad för fusk? Vad för fuskt är du anklagad för, fusklappar, tittat på någon annan, använt telefon osv.?

Nu är ju inte från och närvaro betygsgrundande utan endast dina kunskaper. Prata med din lärare och be att få göra om provet under övervakning om han nu så grovt misstänker fusk. Tycker det är en totalt inkompetent lärare som gör -ETT- prov om är mer betygsgrundande än andra då hela elevens kunskapsbildning skall ligga till grund för betygsättandet.

• HannaS86

Jag vet tyvärr inte vad du kan göra men så otroligt söligt av din lärare. Så länge han inte kan bevisa något eller ens säga HUR du skulle ha fuskat har han ingen rätt att ge dig ig. Om jag varit i din sits hade jag pratat med läraren igen, förklarat att jag brukadenfå bra betyg på proven i sjuan, kanske visa några betyg eller ännu bättre be nya läraren ringa din gamla. Förklara hur mycket du läst på och att su tagit det på allvar, kanske dina föräldrar kan intyga att du lagt mycket tid på studierna? I sista hand hade jag bett mina föräldrar prata med lärare o rektor om inte läraren ångrar sig.

• Gliimma

Fy vilken pissdålig lärare. Kräv att han ska bevisa för dig, rektorn och dina föräldrar hur du iså fall skulle ha fuskat. Det måste han kunna göra. Dina föräldrar kanske kan intyga att du faktiskt kämpade en hel vecka för att klara provet.

Svar på tråden IG på prov- Anklagad för fusk!