• Anonym

IG på prov- Anklagad för fusk!

Hej!
    Jag går i 8an och har under hela åttan varit dålig på fysik.
    I sjuan hade jag mvg och vg på prov men nu i åttan har jag legat på gränsen till godkänt sen vi bytte lärare.

Då är det såhär att vi hade nyligen ett prov som våran lärare sa att var betygsavgörande!
    Alltså att provet skulle bedöma betyget mer än närvaron, läxor, andra prov och så.

Jag pluggade STENHÅRT !!
    Minst 1 timme per dag i säkert en vecka....

Provet gick jättebra jag kunde alla frågor osv.

När vi då fick tillbaka provet så hade läraren satt en bock bakom alla svar som var rätt och jag hade fel på två frågor av hela 50 stycken!
    MEN...! Det var ett stort rött kryss över hela provet och stod IG på.
    Han sa att han ville prata med mig efter lektionen.
    När lektionen var slut kom han fram och sa att jag fått G- hela terminen så enda anledningen till att jag fått MVG (och högst betyg i klassen!) på detta prov var för att jag hade fuskat???
    Så mitt betyg i åttan skulle bli IG eftersom jag dessutom varit borta ca 10% av lektionerna under HELA åttan. (Soc-besök)

En klasskompis till mig som varit borta 25% av alla lektioner, skrivit G och ett VG på tidigare prov men skrev VG på det här stora provet får nu VG i åttans betyg....

Har pratat med rektorn för jag har verkligen inte fuskat men alla på skolans ledning säger att dom inte kan göra något för han är min lärare och han är den enda som vet hur det ligger till....

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden IG på prov- Anklagad för fusk!
  • Anonym

det finns ju omdömen från 7:an så du kan visa att du faktiskt varit på banan tidigare.

• HannaS86

Der vore ju öerfekt om du kunde göra om provet (ett liknande alltså, inte exakt samma) framför lärarwn tillsammans med förälder eller rektor som marionyhm fick göra eller göra provet muntligt med lärare o rektor.

• HannaS86

Beklagar alla stavfel, iåadens.. Ipadens tangentbord är värdelöst på att hänga med...

• Anonym
    kalleman skrev 2011-05-12 23:24:07 följande:
    Hej 

Vad anger läraren för argument för att du har fuskat och vad sa rektorn när du berättade att du blev anklagad för fusk? Vad för fuskt är du anklagad för, fusklappar, tittat på någon annan, använt telefon osv.?

Nu är ju inte från och närvaro betygsgrundande utan endast dina kunskaper. Prata med din lärare och be att få göra om provet under övervakning om han nu så grovt misstänker fusk. Tycker det är en totalt inkompetent lärare som gör -ETT- prov om är mer betygsgrundande än andra då hela elevens kunskapsbildning skall ligga till grund för betygsättandet.

Han säger att jag haft svagt G på alla prov under åttan så jag kan inte ha ändrat mig på så kort tid från förra provet (G-) till det här (MVG).

Alla lämnar in sina telefoner där fram och vi är så liten klass så det är minst 1½ meter mellan varje person när man skriver prov....

Läraren satt vid katedern och eftersom vi är ganska få elever så SKA han kunna hålla koll på oss alla.
    Jag såg till och med att han tittade på mig under provskrivningen.

Det här provet var om "allt" vi läst om under hela åttan.
    Han har tagit frågorna från alla kapitel vi läst ...
  • Anonym
    HannaS86 skrev 2011-05-12 23:24:28 följande:
    Jag vet tyvärr inte vad du kan göra men så otroligt söligt av din lärare. Så länge han inte kan bevisa något eller ens säga HUR du skulle ha fuskat har han ingen rätt att ge dig ig. Om jag varit i din sits hade jag pratat med läraren igen, förklarat att jag brukadenfå bra betyg på proven i sjuan, kanske visa några betyg eller ännu bättre be nya läraren ringa din gamla. Förklara hur mycket du läst på och att su tagit det på allvar, kanske dina föräldrar kan intyga att du lagt mycket tid på studierna? I sista hand hade jag bett mina föräldrar prata med lärare o rektor om inte läraren ångrar sig.
    Bor inte hemma så mina föräldrar vet inte att jag pluggat stenhårt...
    Brukar ju inte plugga i vanliga fall.
  • HannaS86

Ge inte upp och acceptera detta utan kräv att få göra om det muntligt med (viktigt, alltså inte klasskamrat eller så) vittne, typ en annan no-lärare eller rektorn. Förhoppningsvis sitter kunskaperna fortfarande i. Om du är rädd att du ska få hjärnsläpp om du gör ett muntligt prov så kräv att få göra om det skriftligt i lärarens närvaro. Så ge dig inte om din lärare inte vill gå med på det utan ta i så fall upp argumentet att han inte kan visa hur du skulle ha fuskat om och om igen.

• Mamma matte hustru

Be att få göra provet igen i ett rum ensam med annan lärare har du pluggat kan du ju svaren och bör få samma resultat igen jag hade gjort det bara för att bevisa att läraren hade fel och sen krävt en ursäkt.

• Helle333
    Anonym skrev 2011-05-12 23:17:01 följande:
    Hej!
    Jag går i 8an och har under hela åttan varit dålig på fysik.
    I sjuan hade jag mvg och vg på prov men nu i åttan har jag legat på gränsen till godkänt sen vi bytte lärare.

Då är det såhär att vi hade nyligen ett prov som våran lärare sa att var betygsavgörande!
    Alltså att provet skulle bedöma betyget mer än närvaron, läxor, andra prov och så.

Jag pluggade STENHÅRT !!
    Minst 1 timme per dag i säkert en vecka....

Provet gick jättebra jag kunde alla frågor osv.

När vi då fick tillbaka provet så hade läraren satt en bock bakom alla svar som var rätt och jag hade fel på två frågor av hela 50 stycken!
    MEN...! Det var ett stort rött kryss över hela provet och stod IG på.
    Han sa att han ville prata med mig efter lektionen.
    När lektionen var slut kom han fram och sa att jag fått G- hela terminen så enda anledningen till att jag fått MVG (och högst betyg i klassen!) på detta prov var för att jag hade fuskat???
    Så mitt betyg i åttan skulle bli IG eftersom jag dessutom varit borta ca 10% av lektionerna under HELA åttan. (Soc-besök)

En klasskompis till mig som varit borta 25% av alla lektioner, skrivit G och ett VG på tidigare prov men skrev VG på det här stora provet får nu VG i åttans betyg....

Har pratat med rektorn för jag har verkligen inte fuskat men alla på skolans ledning säger att dom inte kan göra något för han är min lärare och han är den enda som vet hur det ligger till....

VAD SKA JAG GÖRA?
    Ta med dina föräldrar och kräv att få göra om provet. Ha t-shirt på dig så de ser att du inte kan gömma lappar etc i ärmarna, ha enbart penna och sudd med dig, gör allt du kan för att överbevisa att du inte fuskar.
    En del lärare är puckade rent utsagt och fattar inte.
  • Anonym (my)

Jag blev anklagad för fusk av samma anledning jag presterade "dåligt" under hela terminen och se skulle vi ha nationella prov och jag fick plötsligt nästan alla rätt! Då sa min lärare att jag skulle stanna kvar efter och han sa att jag fuskat och skrivit av min bästakompisprov jag ba det har jag då helvete inte gjort så fick hon komma in och vi gick igenom hennes prov och mitt prov jag had emkt mer poäng än henne och det vi hade fel hade vi olika fel så han blev överbevisad och bad om ursäkt.

Jag tycker att du ska prata med någon av dina föräldrar för dom lyssnar mer då jag garanterar dig det, sen åker ni till skolan och pratar med rektorn och frågar HUR du kunnat fuska och säger att du gärna gör om provet.. 

• Anonym (my)
    Anonym (my) skrev 2011-05-13 10:17:29 följande:
    Jag blev anklagad för fusk av samma anledning jag presterade "dåligt" under hela terminen och se skulle vi ha nationella prov och jag fick plötsligt nästan alla rätt! Då sa min lärare att jag skulle stanna kvar efter och han sa att jag fuskat och skrivit av min bästakompisprov jag ba det har jag då helvete inte gjort så fick hon komma in och vi gick igenom hennes prov och mitt prov jag had emkt mer poäng än henne och det vi hade fel hade vi olika fel så han blev överbevisad och bad om ursäkt.

Jag tycker att du ska prata med någon av dina föräldrar för dom lyssnar mer då jag garanterar dig det, sen åker ni till skolan och pratar med rektorn och frågar HUR du kunnat fuska och säger att du gärna gör om provet.. 
    och jag tycker att din mamma el pappa vem som nu är med ska säga "X är villig att göra om provet här och nu sen kan läraren be om ursäkt för sina falska anklagelser!" 
  • Anonym (lärare)

Gå in på skolverkets hemsida och leta upp styrdokumenten för 8.an i det ämne som det gället. Hittas under lagar och regler. Läs själv på vad som står i dessa och om det står någonstans att man kan få IG på en hel kurs för att läraren gör enbedömning på ett prov. allt du gör under en termin ska räknas in och inte bara ett prov.
    Du kan också be läraren att få göra samma prov enskilt medan läraren sitter och tittar på dig så du inte fuskar. Rektorn inställning är också konstig och du kan göra en anmälan till skolverket.
    Be sedan läraren visa dig vart i styrdokumenten det står att de sätter betyg på  närvaron.

• Anonym
    Anonym (lärare) skrev 2011-05-13 12:13:10 följande:
    Gå in på skolverkets hemsida och leta upp styrdokumenten för 8.an i det ämne som det gället. Hittas under lagar och regler. Läs själv på vad som står i dessa och om det står någonstans att man kan få IG på en hel kurs för att läraren gör enbedömning på ett prov. allt du gör under en termin ska räknas in och inte bara ett prov.
    Du kan också be läraren att få göra samma prov enskilt medan läraren sitter och tittar på dig så du inte fuskar. Rektorn inställning är också konstig och du kan göra en anmälan till skolverket.
    Be sedan läraren visa dig vart i styrdokumenten det står att de sätter betyg på  närvaron.
  • ems87
    Anonym (lärare) skrev 2011-05-13 12:13:10 följande:
    Jättebra tips!

Jag känner igen mig i det du skriver TS, i åttan eller nian blev jag felaktigt anklagad för fusk i kemi. Är usel på kemi men så hade vi ett praktiskt prov som jag klarade av galant (det teoretiska var svårt för mig). Men trots alla rätt så fick jag IG, för "jag är ju inte bra i kemi, så jag måste ha fuskat."

Vet du vad? Jag gjorde ingenting, sa bara att jag inte fuskat med de trodde mig inte, jag bara grät. Men jag gjorde mitt omprov och inget mer. Jag ångrar det så bittert idag! Jag skulle ha klämpat för min rätt!

Följ de tips du fått, och ge inte upp! Kämpa, för du har inte gjort fel.

Lycka till, skriv gärna hur det går för dig.
  • enlitenbitkaka

Men fy vilken lärare! Krävs mer än så för att ge någon IG pga misstänkt fusk!

Jag själv var i 7:an och 8:an inte så där jätteintresserad av att plugga och betygen var därefter. Inte heller var de bra i början av nian, men så började ju gymnasiet hägra. Jag skärpte mig, pluggade lite mer (inte hårdare, hade väldigt lätt för mig) och fick toppbetyg i de flesta ämnen. Var aldrig någon som ifrågasatte det.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym

prata med rektor och förklara att du kämpat inför detta prov och haft bra motivation!
    jag är imponerad över dig, vad duktig du är!!! 

Svar på tråden IG på prov- Anklagad för fusk!