• Anelan

Tips på bärsele till lite större barn

Vår son börjar närma sig året och vi känner att han snart har vuxit ur den Beco II som vi har bytlånat. Vuxit ur i den mening att han kan kasta sig bakåt i den, vilket känna läskigt när han sitter på ryggen plus att det blir väldigt tungt när han gör så. Vi är alltså på jakt efter en bärsele som passar lite större barn. Gärna som är både hög och bred i ryggdelen. Innan M föddes köpte vi en Manduca som min sambo tyckte jättemycket om men som jag fick väldigt ont av, det var glädje när vi bytlånade en Beco II och jag kunde bära igen! Det skulle kännas surt att göra om samma sak igen och lyckas köpa en sele som inte passar oss båda. Jag känner att det är lite av en djungel (Bärseleparty, varför finns det inte sådana så att man kan få prova och jämföra?!) så det skulle vara toppen att få lite tips och råd. Både på vad vi ska tänka på och vad ni har för erfarenheter av bärselar för äldre barn? Tack!

• Svar på tråden Tips på bärsele till lite större barn
  • She is Me

Ergon tycker jag är himla bra, har haft en patapum innan men den satt barnen så tight i. Min svägerska har burit sin treåring i Ergon.

Google is my friend ♥
  • Pia och Elna

Jag har en ergo till min 15 månaders den går iof inte så högt upp på barnets rygg men för oss funkar den bra. Brorsan bär fortfarande sin treåring i sin Ergo men så sitter hon ju still när man säger till.

• Red drum

Men är det typ vandringar i skog och mark så finns det väl bra ryggsäckar med bärfunktion. För man bär väl inte omkring på en 15 månaders till vardags?

• fenja

Vi trivs med Manduca-selarna till våra 22-månaders, men så är vi också långa bägge två. Låter lite märkligt att du får ont av Manducan - är ni säkra på att ni satt den rätt? Det är många remmar att spänna och hålla reda på, men när den väl är på plats sitter den lika bra som en riktig vandringsryggsäck tycker jag.

När pojkarna var under året så hände det ibland att jag bar bägge två samtidigt i varsin Manduca, en på vardera höften. Och visst var det tungt, men det gick hur bra som helst ändå.

• fenja
    Red drum skrev 2011-05-13 11:19:01 följande:
    Men är det typ vandringar i skog och mark så finns det väl bra ryggsäckar med bärfunktion. För man bär väl inte omkring på en 15 månaders till vardags?
    Inte till vardags, men ska man någonstans där det inte lämpar sig med barnvagn så är ju selen praktisk, eftersom ett barn mellan 1-3 år kanske inte orkar gå så länge själv (och inte heller alltid i samma riktning sommam själv önskar...).
  • Pia och Elna
    Jag gör det. Istället för vagnen när vi är ute och shoppar, gör ärenden m.m. Hon kan då gå så länge hon vill orkar och inte rymmer sen kan jag bara slänge upp henne på ryggen för selen kan jag ju ha på mig eller ha i en liten väska.
  • bohusbebis

Kan varmt rekommendera MANDUCA. Bar vår då 5,5 årige son som somnat på en utflykt i den rätt länge utan problem och kan bära 3 åringen i den också. Kanske ska du prova den igen, barnet kanske sitter lite annorlunda nu när det blivit lite större? Vi bär oftast barnen på ryggen. Kanske du bar ditt barn på magen så att det inte kändes bra...? Vi har även haft Patapum som var toppen då dottern var kanske upp till 2 år, men den är ganska liten i själva ryggdelen. Tänkte som ni att hon skulle kasta sig bakåt eller liksom trilla om hon somnade på ryggen... Men de lyckas trycka sig mot bäraren för att hitta en bekväm ställning att sova i tror jag... Både patapum:en och manducan har ju även ett huvudstöd som man kan fälla upp så att huvudet inte slänger omkring om de somnar...

• augustisten
    Jag bar massor på min unge i den åldern. Oftast både till och från förskolan vilket var en dryg halvtimmes promenad enkel väg... och så om vi skulle gå ärenden och annat.

Vi hade också en Ergo och för oss har den varit bra. Både jag och min man har burit mycket i den utan problem. Jag bar tom mitt fyra/femåriga syskonbarn någon timme på stan i den vid ett tillfälle då shopingen blev lite jobbig
  • bohusbebis
    bohusbebis skrev 2011-05-13 11:29:22 följande:
    Kan varmt rekommendera MANDUCA. Bar vår då 5,5 årige son som somnat på en utflykt i den rätt länge utan problem och kan bära 3 åringen i den också. Kanske ska du prova den igen, barnet kanske sitter lite annorlunda nu när det blivit lite större? Vi bär oftast barnen på ryggen. Kanske du bar ditt barn på magen så att det inte kändes bra...? Vi har även haft Patapum som var toppen då dottern var kanske upp till 2 år, men den är ganska liten i själva ryggdelen. Tänkte som ni att hon skulle kasta sig bakåt eller liksom trilla om hon somnade på ryggen... Men de lyckas trycka sig mot bäraren för att hitta en bekväm ställning att sova i tror jag... Både patapum:en och manducan har ju även ett huvudstöd som man kan fälla upp så att huvudet inte slänger omkring om de somnar...
    jag är inte lång omkring 1, 65 och manduca sitter jättebra på mig förresten
  • Findusfideli

Kanske en Boba 2g kan vara något? Om Becon sitter bra på dig så kanske även Boban gör det? förstår det där med bärselepart, skulle vara perfekt ju.. Särskilt om man har långt till affärer som säljer selar.

Svar på tråden Tips på bärsele till lite större barn