• Jennelii

Extremt dålig kondition

Jag vet inte vad jag ska göra, det känns som att jag verkligen inte orkar röra mig. Alltså, jag behöver gå ut och promenera...lagomt skönt och så, hmm....men jag får ju bly i varenda kroppsdel bara jag tänker på att gå ut. Nu har jag gått elljusspåret, vet inte hur långt det är...2 - 2,5 km kanske och det tog 30 min, ändå tycker jag att jag går så fort jag kan men det är så TUNGT att andas och min puls låg på 154 slag/minut när jag var klar. Känner mig som jag är 95 år =( Jag röker inte, är inte överviktig utan bara...så himla lat. Men jag behöver röra på mig, vet bara inte hur jag ska lyckas *blä* hur länge är det såhär jobbigt tro? Hur lång tid tar det innan man tränat upp kondisen någorlunda, så man åtminstone orkar GÅ?? Jag skulle behöva nån som DROG iväg med mig och tvingade mig, har lite dålig självdisciplin....

• Svar på tråden Extremt dålig kondition
  • Tussens mamma

tränar du konditionsträning (tex 30 min promenad raskt) 3 ggr/veckan märker du skillnad på 4-6 veckor. kom igen tjejen!!! det fixar du!!!

• Villes mamma

Jestas vad jag känner igen mig! Men efter att Ville föddes så går jag dagligen en åtminstone timmes länk med barnvagnen, hundarna måste ju slippa ut! Och jag tycker att det går lättare för var dag, nästan i alla fall. Men jag ÄR fortfarande överviktig (ca 15 kg) men konditionen har blitt bättre!
    Säger bara gå på! Det lättar ganska snabbt, ta inte ut dig för mycket bara, då tappar du lusten att gå ganska snabbt.
    Lycka till!

• Tant Green

Några tips som jag tycker gör det lättare:
    1. Musik! Ta med en CD-spelare eller MiniDisc eller något, med en massa bra musik.
    2. Gå där det finns något roligt att titta på. Jag vet ju inte var du bor, och vad du tycker är roligt att titta på, men personligen tycker jag att det är roligare att promenera i stan än i skogen (det får bara inte vara för mycket intressanta affärer att stanna och titta i )
    3. Ta med en kompis.

Eller så kan man ju passa på att "smygpromenera", typ att gå och handla mat i en affär som ligger lite längre bort än vanligt. Det känns kanske inte så oöverstigligt jobbigt som att säga att man ska motionera.

• penapöna

När jag har börjat promenera för att få igång konditionen igen så har jag börjat med korta promenader. 15 min varje dag (känns inte så jobbigt så jag kommer verkligen ut). Det tar bara några dagar innan man känner att man vill gå längre och snabbare så då är det ju bara att göra det. Det viktiga för mej är att komma ut varje dag, så mitt krav på mej är minst 15 min varje dag!
    Har du en cykel, så kan du ju börja cykla, det är också bra för konditionen!

Lycka till!

• Jennelii

penapöna: Jo jag skulle gärna vilja cykla men jag lyckas cykla 500 m sen gör det SÅ ONT i knäna, fattar inte...det är omöjligt att cykla. Men det kanske är en vanesak? Kanske blir bättre om man cyklar en kort sväng varje dag...

Sudd: Ja SÅ himla kul är det ju inte att gå i skogen, men elljusspåret ligger precis bredvid och sen vet jag inte riktigt...bara runt här är inte heller så kul, jag menar, inte så mkt att titta på direkt. Jag brukar variera, skogen eller runt hela området här (ca 4,2 km) men det är urtrist så det blir inte SÅ ofta. Jag har ingen kompis som kan följa med, det är lite synd för det är betydligt mkt roligare än att gå själv.

Villes mamma: Ja har jag en barnvagn blir det ju mkt "roligare" att gå men jag får allt vänta tills december (hmm....och pulsa i snön, jippi vad kul *ler*) men det vore skönt att få upp kondisen och få det till en vana att jag ska gå, tills dess.

Tussens mamma: Ja jag går det fortaste jag kan men jag märker att jag kan inte gå så fort längre, inte som förut...men jag försöker iaf =) Men det är verkligen inte roligt...hoppas det känns lättare snart...

• Tina2

Jag är också i sämre kondition nu än på mycket länge. Och det känns så himla segt att komma igång och träna!

Tidigare har det funkat för mig att inte fokusera på resultat (varken för just den här promenaden/joggingrundan/simturen/gymbeslöket eller på längre sikt) för det gör bara att det känns övermäktigt. Istället försöker jag att bara koncentrera mig på att komma iväg.

Mitt tips är alltså: bestäm dig för en runda som du ska gå (tex varje eller varannan dag) och se bara till att du kommer ut och tar dig runt. Det räcker.

Håll inte på och tänk så mkt framåt utan tänk bara på att _idag_ ska jag gå min runda. När du har gjort det, tänk: Bra att jag kom iväg ut! Och så samma sak igen nästa dag.

Efter bara några veckor kommer konditionen smygande och då kommer du att orka tänka på resultat och då kommer det dessutom att ha blivit kul och ett "behov" att motionera. Lätt som en plätt eller ett träningsredskap från TV-shop!

Alla är ju olika, och du kanske trivs bättre med nåt annat sätt, men detta har funkat för mig. (Tidigare vill säga...) Det visar sig dock om det kommer att funka igen... Just nu känns det trööögt. Kanske kan vi ha en tråd där vi peppar varandra att komma igång? Det måste ju finnas fler?!

Hejaheja!

• Jennelii

Jag har en stegräknare, det är på ett sätt en bra grej att peppa sig själv lite...att se om man lyckas bättre nästa dag eller om jag går till affären oxå kanske jag kommer upp i lite fler steg... Jag har haft den på varje vaken sekund hela veckan men...hmm...nåja, nästa vecka ska jag väl lyckas lite bättre =)

• Jennelii

Åh...jag tog mig inte ut idag... =( Jag TÄNKTE faktiskt men...ehh....jag har bara varit inne o latat mig idag, får lite dåligt samvete faktiskt....

• Pappaimaj

Jag är ingen expert på det här, men om du inte är överviktig eller rökare så tror jag inte att du behöver vänta 4-6 veckor på resultat.

Jag tror att redan efter 3-4 löprundor (2,5 km) så kommer du känna en enorm skillnad (nästan så att det inte är jobbigt längre). Det är dom första 2-3 löprundorna som är ett helvete (jag är också periodare med mycket långa uppehåll...).

MVH /Pappaimaj

• dexterswife

Jennelii: Om du är gravid nu så ökar automatiskt pulsen och du blir mer flåsig. Detta har inte direkt med konditionen att göra utan att bebisen i magen behöver mycket kraft från din kropp. Nästan över dagen ökade min vilopuls med 15 slag/minut! Och enligt konditionstestet har min kondition gått i botten fast jag tränar lika mycket som innan. det är alltså helt naturligt.

Men det är ju bra att träna ändå... Det kanske skulle hjälpa om du bokade in dig på tex vattengympa, så att du fick en bestämd tid varje vecka som du ska gå? Finns det ingen väntabarn-gympa hos er?

• Signatur

Jag ser till att träna 2 gånger i veckan. Och då menar jag verkligen ser till. Har otroligt dålig självdiciplin och maskar gärna. Efter bara 2-3 gånger gick det lättare. Det gäller bara att ha diciplin, jag vet att maskar jag en gång så kommer jag att sluta. Har bestämt mig för tisdag och torsdag och går oavsett regn, vind, magont eller vad det månne vara. Rutin är det som gäller.

Hmm, vet inte om du blev hjälpt av detta...

Svar på tråden Extremt dålig kondition