• ica

Anträffbar?

Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?

• Svar på tråden Anträffbar?
  • ica
    sirisdotter skrev 2011-05-14 12:31:05 följande:
    Troligen finns det en orsak,  ja.   Inte den att jag ringer fem gånger per dag i allafall -  snarare en gång i månaden....
    Som nu ringde hon. Skulle berättat att hon varit hos sin syster och sen förbi svägerskan. Och skulle förbi och köpa jord och hem och jobba i trädgården. Jag ringer inte och berättar sånt. Jag ringer och frågar hur folk mår, om det har hänt nåt. Får hela tiden dessa uppdateringar. Men ingenting om det var trevligt, om nåt hänt.
    Jag skulle aldrig tro att nån är intresserad att vi äter resten sen igår ikväll.
  • ica
    Mandel skrev 2011-05-15 07:38:48 följande:
    Varför inte prata om det? Alla samtal alltså? Att det ofta blir ett störande avbrott när någn ringer och bara ska berätta vilka ärenden de uträttat osv.
    Bestäm att ni kanske kan höras av varannan dag? Var tredje dag?

Svärmor/mamma/jobbet m fl. kanske tror att ni vill att de ringer eftersom ni inte säger ifrån ordentligt. Att inte svara är inte att säga ifrån.

Lycka till!
    Vi har pratat. Men det går inte in. Hon säger visst det förstår jag. Men sen börjar det om. Att ringa är en sak. Men hon låter 20-30 signaler gå fram. Inte kul om det väcker en unge. Eller deras trötta mamma. Ofta vrider vi ner så att vi inte hör. Vi har sagt ifrån när det gäller så mycket annat men hon vill inte förstå.
  • ica
    Anonym skrev 2011-05-19 16:27:04 följande:
    Ja, vad gör man med de som vägrar att inse att man har ett eget liv som inte kretsar runt dem.
    Ja, nån som har en bra idé om hur man hanterar dessa människor?
  • ica
    IsDimma skrev 2011-06-21 19:23:25 följande:
    Jag går ofta hemifrån utan telefonen. Nästan jämt faktiskt och det är sååå skönt. Har den nästan alltid på ljudlöst hemma också. Så mig får folk skicka sms till och så messar eller ringer jag när jag ser det.
    Det är så skönt!
  • ica
    Anonym (Hmm...) skrev 2011-06-23 11:50:21 följande:
    Introducera henne till Facebook? ;)
    Hon är för dålig på datorer.
  • ica
    asta66 skrev 2011-06-21 19:17:45 följande:
    Vi har skaffat varsin mobil med kontantkort. De är alltså inte länkade till oss. Så jobb, svärmor mm har inte fått och kommer inte att få numret. Utan bara min man, föräldrar och syskon och några få vänner. Helt underbart! Rekommenderas varmt`!
    En smart metod. Jag har svårt att förstå att vissa personer anser att alla i deras omgivning alltid ska vara nåbara.
  • ica
    Jennie med ie skrev 2012-06-10 22:31:53 följande:
    Nope...

Jag eller maken, nån av oss, är alltid anträffbar för den eller de som har hand om vår son för tillfället. I övrigt är jag t ex inte anträffbar för kreti och pleti på arbetstid, bara ett fåtal har numret till mitt jobb och min egen telefon checkar jag bara av då och då. Och är jag ledig svarar jag i regel inte om jobbet ringer, jag vet att en kollega "förvarnar" via sms ifall det skulle vara nåt viktigt.
    Så smart med en sms:ande kollega.  Då får man ju veta om det är nåt viktigt. Jag tittar alltid vem det är som ringer innan jag svarar. Jag hade en chef som hade noll framförhållning och tog för givet att man gärna jobba på sin lediga helg. Mina gulliga kollegor ringde på min mobil om de fick förhinder. Typ en kollegas mamma var sjuk. Så om det var sämre så skulle hon ringt mig.
Svar på tråden Anträffbar?