Anträffbar?
Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?
Måste man alltid vara anträffbar för jobbet, den ingifta släkten osv?
Nej! Ingen är skyldig att gå omkring med laddad mobiltelefon dygnet runt. Tja, om du har bakjour som läkare. antagligen. Man kan faktiskt leva utan mail också, även i dagens samhälle,
Är det bara jag som använder nummerpresentatören och kollar vem det är innan jag svara. Typ om jobbet ringer när jag är ledig svarar jag inte.
Det finns telefonsvarare och sms. Om det är viktigt ringer de igen...
Så länge man inte har jour behöver man inte vara anträffbar för jobbet utan då kan man säga till dem att de inte ska ringa hem och störa om du upplever det som ett problem. Säg ifrån!
Ett alternativ är att prata med chefen om att du ska ha en timmes övertidsersättning för varje samtal som kommer till dig på din fritid. Det brukar verkligen ge effekt!
För statistik.
Samma med släkten. Lyft luren och ta ett meddelande och lämna till den de söker. Ringer de upprepade gånger samma dag så tala lugnt om att du inte alls har glömt utan den de söker ringer upp så fort den finns på plats. Be sedan den de sökt att förklara att de inte behöver ringa och tjata och att det upplev som störande att de inte litar på just dig att du meddelar.
Var tydligen med vad du vill.
Verkar mer jobbigt och stressandet att hela tiden bli nervös när telefonen ringer och kolla efter numret.
Bland det skönaste som finns är ju att gå hemifrån och inte ta med sig mobilen. Tycker inte man behöver vara anträffbar dygnet runt.