• Äldre 15 May 08:34
    19754 visningar
    26 svar
    26
    19754

    Magproblem - Kan inte bajsa själv.

    Våran tjej på 3 månader har aldrig kunnat bajsa själv (eller jo ett par gånger i början gjorde hon det). Sedan dess har vi fått ta termometern till hjälp för att hon ska kunna bajsa. Det spelar ingen roll vilken konsistens det är på avföringen utan hon har inte ens kunnat bajsa fast det varit normalt eller löst.

    Någon annan som haft samma problem? har det vuxit bort av sig själv och i så fall när då?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-17 08:42
    Rättning - hon är 2 månader gammal.

  • Svar på tråden Magproblem - Kan inte bajsa själv.
  • Äldre 15 May 12:34
    #1

    Hej tjejen!
    Förstår att detta är skitjobbigt för er. Jag hade samma problem med min pojk.
    Detta har blivit mycket bättre sen han börjat äta smakportioner (ger honom 2 teskedar katrinplommon efter varje måltid), var rädd att det skulle bli tvärtom.
    Vi fick använda termometern och windi nästan varje gång han skulle bajsa, vi var oroliga över detta och pratade med både BVC och läkare. De sa till oss att det kommer gå över och att behöver han hjälp så skulle vi hjälpa honom. Känns kanske hopplöst just nu, men det blir bättre.
    Idag är han 5 månader och 2 veckor gammal och har bajsat själv sedan ca: 1 månad tillbaka. Har hänt att man fått hjälpa till någon gång, men oftast klarar han det själv (utan skrik & gnäll).
    Jag fick som tips att ge honom någon tesked olja om dagen när jag ammade, även om det inte var stop. Det satte faktiskt fart på magen (även om han aldrig var hård), tror att det smörjer tarmarna lite kanske..Och då klarade han ibland att bajsa själv. Massera magen mycket, hjälper lite..
    Du har säkert hört allt detta innan, minns att jag tyckte det kändes helt hopplöst...men det kommer att bli bättre snart!
    Kram

     

  • Äldre 15 May 21:07
    #2

    tack för ditt svar. Vi ger magmassage ca 5 ggr/dag, ger rapsolja och lactulos i mjölken och ändå kommer det aldrig bajs :( Kruxet är ju att det är jättesvårt att hjälpa hene när man är själv - en person måste hålla henne i sittabnde ställning och klämma knäna mot magen medan den andra sicker in termometern. Helt omöjligt att klara detta själv så jag bävar inför att maken måste börja jobba och inte kan hjälpa mig :(

  • Äldre 15 May 21:25
    #3

    Men stackarn. Finns det verkligen inget annat sätt. Vad händer om ni "väntar ut" henne. Men ser till att ge mkt lösande under den tiden så att det inte blir förstoppat? Hon har väl blivit van vid att bli hjälpt. De behöver väl träna rumpmusklerna så de lär sig själva?

    Men vad vet jag... Låter inget vidare iaf.

  • Äldre 15 May 22:48
    #4

    Förstår vad du menar, det är inte lätt att fixa med det själv. Men det ordnar du, beställ hem windi fisventil, superbra..då behöver du inte vara rädd för att skada något heller...
    Håller tummarna för att det ska bli bra snart!
     

  • Äldre 16 May 14:52
    #5

    Har trovat att vänta ut, men då skriker hon bara timme efter timme och tillslut står man inte ut så då måste man ändå hjälpa till :/. Lösande får hon enlikt doktors ordination.
    vad är det för skillnad mellan windi och termometern? man mäste väl hjälpa till med båda? Vi får ju ut gaserna och bajset med termometern

  • Äldre 16 May 16:24
    #6

    ts: ammar du eller får dottern ersättning?

  • Äldre 16 May 18:17
    #7

    hon får Althera-ersättning då hon har mjölkallergi

  • Äldre 16 May 19:19
    #8

    Vi har samma problem med våran tjej på 3 månader. Hon får enbart ersättning sen 3-4 veckor tillbaka och det var då problemen började. Vi kör också med rapsolja i ersättningen men jag tycker inte att det har fungerat speciellt bra tyvärr. Precis som ni får vi ta till febertermometern för att hjälpa henne att bajsa. Det enda de har sagt på bvc är att det nog kommer att bli bättre när vi börjar med smakportioner och då kan man också ge katrinplommon för att få igång magen. Hoppas våra tjejer får igång sina magar snart utan hjälp!

  • fruoch­2barn
    Äldre 16 May 22:39
    #9

    Mina båda söner hade samma som era bebisar. Jag ammade båda och enligt vår doktor så har det inte att göra med vad man ger dem utan att de har lite "outvecklada" muskler i analen. Nu med lillebror så började det när han var ca 2 veckor och höll i sig fram till några veckor sedan. Nu är han 4,5 månad och bajsar själv var annan eller var tredje dag. Det vi gjorde var att enligt doktorns förslag istället för termometer använde lavemangkapslar som vi doppade i vatten så de gled in (och ut direkt då vi aldrig lät dem verka) och ut kom allt bajs. Det är "mildare" mot analen och kan inte skada. Sen så gav vi honom också ca 50 ml kammomillte i flaska varje dag. Efter 2 dagar bajsade han utan hjälp! Fantastiskt! Jag helammar fortfarande och han får te ca varannan dag nu. Hoppas era små blir bättre snart!

  • Äldre 17 May 08:21
    #10

    Jennie - varför menar de att det skulle bättre med katrinplommon? Jag tänker ju att det bara får avföringen att bli lösare, men det är ju inte vårt problem. Hon kan ju inte bajsa själv ens när hon haft diarré :/

    Lilla fröken - hur gamla måste de vara för att ge kamomillte? Stoppade ni inte in lavemangkapslarna helt då alltså eller hur gjorde ni för att de inte skulle verka? Vad var det för kapslar? receptbelagda?

Svar på tråden Magproblem - Kan inte bajsa själv.