Inlägg från: minjalin |Visa alla inlägg
  • minjalin

Magbilder till tråden "Januaribebis 2012"

Du är ju inte liten paet. En jättefin mage ju :D Syns verkligen att det är bebis nu ^^ Min mamma fick en chock när hon såg mig i underkläder idag. Det växer så det knakar här och jag nojar över hur högt upp min lovmoder går. Verkar som att den ska vara 2-3 cm ovanför naveln i nästa vecka som jag går in i på fredag,när man läser, men så långt jag kan känna och hur högt bebis sparkar verkar min gå nästan 5 cm ovanför. Hoppas bara det är en tillfällig tillväxt period. Många har ju reagerat på att jag bara på några dagar blivit jättestor :p Börjar bli riktigt jobbigt att andas ibland nu, speciellt vid sammandragningarna om jag ligger ner när dom kommer. Blir spännande att höra vad bm säger om magen fortsätter så här. Hoppas verkligen inte det blir en jättebebis eller nåt :o Men kan ju bero på mycket fostervatten också.

• minjalin
    roxylady skrev 2011-09-20 21:41:34 följande:
    Tack så mkt leia :D Ja det börjar då kännas som så att det syns lite iaf hihi ;)
    Din mage är också jätte fin! Ja men då är det nog helt normalt ska du se. Hur var det förra gången du var i den veckan? Visst går du in i 3e trimestern nu då? I med att jag förstått att jag gör det om ett par veckor cirkus :) Jobbigt att du fått det tungt å andas samt med sammandragningarna. Jag har det toklugnt nu förutom det där i ljumsken som jag berättade om. Nä då du som äter så bra och bra tillskott så blir det nog en normalstor bebis ska du se :D Ja visst det kan ju bero på mkt fostervatten. Men det kan din BM känna om det är det eller inte va?
    Kan inte jämföra med förra eftersom jag inte har nåt SF-mått än att gå på. Men hon känner ju och eventuellt mäter nästa gång när jag är v 26+0 så får vi se vad hon säger. Kan inte minnas att jag hade jobbigt med andningen så här tidigt förra gången men man glömmer ju fort.

Har ingen aning om hon kan känna det. Tycker det är läskigt den här gången att jag är så mycket smalare för jag kan känna bebis genom huden hur tydligt som helst. Och det gör ont att trycka där bebis ligger så det är jobbigt när Leon sitter i knät och trycker sig mot min mage för det gör ruggigt ont ibland, och likadant när jag bär honom eller han på annat sätt är hårdhänt mot magen när han busar. 
  • minjalin

Glömde svara på det där med tredje trimestern. Vet inte vart gränserna går så jag vet inte när jag går in i tredje :p

• minjalin
    roxylady skrev 2011-09-20 22:01:21 följande:
    Okej. Du får berätta när du varit hos BM sedan :) Kan tänka mig att man gör det. Ångrar att jag inte noterat mer under veckorna som gått. Spec från start.

Jo men det gör faktiskt jag också ibland. Gör också ont där bebisen ligger då. Ibland ligger h*n med huvudet åt höger. Eller gör det nästan jämt. Kan inte ligga åt höger ens då. Känns superskumt och gör ont :( Hihi busLeon ;)
    Skönt att höra att fler har ont där bebisen ligger så slipper jag noja för det ;) Han är ganska hårdhänt mot magen eftersom han inte förstår bättre så bebisen får ta ganska många törnar ;)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-09-20 22:02:24 följande:
    Kollade på månaderna här på FL. Enligt dem går man in i 3e trimestern v25 :)
    Okej, på fredag för mig då :)
  • minjalin

När jag googlar verkar det också vara 27+0 som räknas som tredje trimestern. Men hittar inget tydligt svar mer än att det ska vara 3 månader kvar och att många skriver typ v 27+0 så hundra är jag inte. Man ser ju när det ändras i gravikalendern på familjeliv när man kommer dit ;)

• minjalin
    Majskorn skrev 2011-09-21 11:11:14 följande:
    Tror inte det har med just antalet veckor utan mer att barnet garanterat överlever en för tidig födsel (förutsatt att det inte är massa sjukdomar och grejjer inblandat) men det är vad jag har hört bara...
    Jo fast det är väl vid en viss vecka man anser att det brukar göra det? Nästa vecka står det i alla fall att min bebis kan överleva en födsel, men 100 % säkert är det ju inte, men det är det ju aldrig för alla barn är ju olika. Beror ju på hur stora de är, hur utvecklade deras lungor är och hur starka de i allmänhet är och alla barn har ju inte utvecklats lika mycket i samma veckor. Det är ju bara ungefärliga riktlinjer. Men tror i alla fall att det räknas som tredje trimestern när det är ungefär 3 månader kvar. Så står det i alla fall på wikipedia, att varje trimester är 3 månader.
  • minjalin

Oj vilken mage du börjar få nu paet. Förstår inte hur folk kan säga att du är liten? Eller kroppen är ju liten men du har ju mycket mage för veckan tycker jag :p Tror vi är ganska lika i storlek på magen du och jag :p

• minjalin
    Snusmumriken80 skrev 2011-10-25 12:26:03 följande:
    Magen v 31+2. Helt förstörd  
    Jättefin mage tycker jag! Men vet själv vad man nojar när magen är stor. Fick höra av kunder på jobbet förra grav när jag hade 2 månader kvar "oj, du ska föda vilken dag som helst va?" "Nä det är 2 månader kvar" "Oj, vad stor du är! Det blir nog en stor bebis" och bla bla bla. Totalt okända människor liksom :S Jag hade ju bara mage och inget annat, men din mage ser ut att växa som min, utåt och uppåt men inte åt sidorna. På mig syntes det inte att jag var gravid om man såg mig bakifrån ens när jag var höggravid, och verkar bli samma denna gången. Så bry dig inte om alla dumma kommentarer utan var stolt över din fina mage :)
  • minjalin
    Snusmumriken80 skrev 2011-10-25 12:52:42 följande:
    Tack <3 Har som du, endast mage, ha haft  så alla  gånger. Syns inget bakifrån nej:) Har såna bristningar me, sen förra graviditeten, inge kul. Men snart är d över:)

Tack!
    Har du pojkar eller flickor eller både och? Alla säger ju att det är pojkmage när det inte syns bakifrån och det stämde ju på mig förra gången och det känns som att det blir en pojke igen men jag vet inte :p Jag fick också lite bristningar förra gången, men mest på sidorna och några under naveln och en precis ovanför naveln. Får se om det blir mer denna gången eller om det klarar sig. Än så länge har det inte kommit några men dom på sidorna började komma runt v 30 sist och dom fram kom sista veckan innan han föddes :p Men det är ju sånt man får ta och våra små är värda allt!!! Men ibland suckar man över det dom små "ställer till med" och längtar efter sin gamla kropp, men det får man lov att göra ;)
Svar på tråden Magbilder till tråden "Januaribebis 2012"