• Anonym (Undrar)

Adoptera makas barn?

För att göra en väldigt lång historia väldigt kort. Jag är gift och har ett gemensamt barn med min man, har även en dotter sedan ett tidigare förhållande.
    Umgänget och relationen mellan dotter och pappan fungerar inte. Min man frågade därför mig idag om jag skulle kunna tänka mig att han adopterade min dotter!
    Han har funnits i hennes liv sedan hon var 3 (är nu 9).
    Därför undrar jag lite hur sådant fungerar. Vad som gäller m.m
    Jag har ensam vårdnad om dottern.

• Svar på tråden Adoptera makas barn?
  • Fjädersten
    Anonym skrev 2011-05-19 08:42:13 följande:
    Klart man inte får, varför ska man få det om den biologiske föräldern fortfarande vill vara förälder?

Så länge pappan vill ha barnet kan man inte gidkänna en adoption annat än i undantagsfall. 
    Men hallå! Om du syftar på ts nu så verkar det som om att den andra bara vill vara pappa på pappret, för att det "ser bra ut". Han bryr sig ju tydligen inte ens om att betala underhållet. Varför ska någon, som bara försvårar det för barnet få vara med över huvud taget?
  • Anonym
    Trivelina skrev 2011-05-19 08:45:24 följande:
    Muta biologiska pappan så skriver han säkert på.
    fast så får du inte göra. kommer det fram i rätten att man har erbjudit något så hävs adoptionen direkt
  • Fjädersten
    Anonym skrev 2011-05-19 08:55:43 följande:
    fast så får du inte göra. kommer det fram i rätten att man har erbjudit något så hävs adoptionen direkt
    Hon var säkert allvarlig också. ^^
  • Anonym
    Fjädersten skrev 2011-05-19 08:54:00 följande:
    Men hallå! Om du syftar på ts nu så verkar det som om att den andra bara vill vara pappa på pappret, för att det "ser bra ut". Han bryr sig ju tydligen inte ens om att betala underhållet. Varför ska någon, som bara försvårar det för barnet få vara med över huvud taget?
    Din tolkning, min är att han vill vara pappa men hindras! Han betalar efter inkomst, som alla andra. Ts får ingen info från Fk om vilken summa pappan betalar till Fk, det är sekretessbelagda uppgifter men ts gillar att påstå saker...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-19 08:58:21 följande:
    Din tolkning, min är att han vill vara pappa men hindras! Han betalar efter inkomst, som alla andra. Ts får ingen info från Fk om vilken summa pappan betalar till Fk, det är sekretessbelagda uppgifter men ts gillar att påstå saker...
    Där har du faktiskt fel. Det är bara att ringa till FK och fråga, det har jag gjort. Anledningen till det var att biopappan påstod att skulden (han betalar inget till fk) skrivs av efter ett tag. (ännu en lögn från hans sida) hans skuld ligger sedan länge hos kronofogden och den byggs på hela tiden.
  • Fjädersten
    Anonym skrev 2011-05-19 08:58:21 följande:
    Visst är det en tolkningsfråga, men det är trist att du förutsätter att ts sitter och ljuger. Man kan ju bara utgå från sig själv och sin egen situation och därför så ser jag att hon inte gör det och bara vill vad som är bäst för sitt barn.
  • Anonym
    Trivelina skrev 2011-05-19 09:08:25 följande:
    Kan tydligen inte citera via mobilen. Men att betala del av skuld som han har för obetalda bidrag och informera om att han slipper betala ca 15000 fram över är en "snäll muta". ^-^
    jag tror att TS exman bryr sig föga om den skulden.
Svar på tråden Adoptera makas barn?