• finskaflikkan

    Får de gå till såhär vid RS?

    Jag vet inte hur jag ska börja knappt... 

    Min Nicole gick bort för 2veckor och 2dgr sen.

    2-3veckor innan hon dog va hon sjuk i RS, de konstaterades genom ett näsprov som va positiv, efter de fick hon inandas adrenalin sen vart vi hemskickade. 

    Dagen efter åkte vi in med helikopter på morgonen för hon hade tungt att andas...
    Började ändras lite i färgen, vi hamna på ALB, där hon fick mer adrenalin. 
    Sen vart vi skickade med taxi till sachska barnsjukhuset efts de e de sjukhuset vi tillhör (bor i nynäshamn). 
    Kmr läkaren in i rummet på akuten? och säger hon inte e något inläggningsfall men bara för ATT JAG e orolig får vi stanna kvar över natten för observation, då får hon bara andas koksaltlösning i nån manick(albatross?)
    Och sen skickas vi hem utan tid för återbesök, mediciner eller nåt annat.... Jo vi fick låna en albatrossmaskin i 2dgr. BARA för att JAG va orolig, inte för att hon va sjuk. Vilket HÖRDES tydligt när hon andades.

    Sen dör hon huxflux 2-3veckor senare...

    Fick preliminära svar på obduktionen att hon har infektion i luftrören, rikligt med slem i halsen och vätskefyllda lungor.... Jaha... Hur fan ska jag göra nu? Dog hon pga RS viruset för att läkarna inte hade nån jävla lust att lyfta på sina arslen och göra lite mer prover än de dom gjorde??  (näsprovet)
    Blir så förbannad och arg och förtvivlad.

    När slutsvaret kmr SKA JAG se till att den/dom läkarna som va ansvariga för vår vackra änglaNicole ska få ångra den dagen dom föddes!
    Dom har isf tagit livet av mitt barn! GråterSkrikandes 

  • Svar på tråden Får de gå till såhär vid RS?
  • Mariohn

    Det låter helt ärligt som om vården brustit. Ett så litet barn med RS ska man verkligen ta på allvar. De borde absolut bokat tid för återbesök eller ordnat så att du fick tid för kontroller. Och ord kan inte beskriva hur ledsen jag är för din skull även om vi haft våra meningsskiljaktigheter här på FL. Stor kram till dig. Det gör ont i mig att du måste gå igenom detta helvete TS!  

  • Manjee

    Beklagar verkligen sorgen. Håller med föregående om att det låter som om vården har brustit. Anmäl det till socialstyrelsen, ta hjälp av ex. en kurator för tillvägagångssätt. 

    Månge styrkekramar till dig

  • finskaflikkan
    Mariohn skrev 2011-05-16 20:15:18 följande:
    Det låter helt ärligt som om vården brustit. Ett så litet barn med RS ska man verkligen ta på allvar. De borde absolut bokat tid för återbesök eller ordnat så att du fick tid för kontroller. Och ord kan inte beskriva hur ledsen jag är för din skull även om vi haft våra meningsskiljaktigheter här på FL. Stor kram till dig. Det gör ont i mig att du måste gå igenom detta helvete TS!  
    Tack! 

    Ja hon skulle blivit 2månader den 1maj... Hon dog sista april....
    Känns som ett helvete på ren svenska....
    Jag hade hellre sett att hon dött i PSD åtminstone... (förstå mig rätt) 
  • Mariohn
    finskaflikkan skrev 2011-05-16 20:21:10 följande:
    Tack! 

    Ja hon skulle blivit 2månader den 1maj... Hon dog sista april....
    Känns som ett helvete på ren svenska....
    Jag hade hellre sett att hon dött i PSD åtminstone... (förstå mig rätt) 
    Jag förstår hur du menar. Då hade det åtminstone varit något som ingen kunde förhindrat. Jag sitter och kokar över vården just nu. Jag har arbetat på en infektionsmottagning och själv fått erfara hur jävla hårt man måste ta i för att få vissa läkare att ta saker på allvar. Det är vidrigt. Och nu på bekostnad av en underbar liten flickas liv. Fy fan! 
  • ger74

    Det får ju bara inte hända!! Vissa läkare är så nonchalanta att de bara verkar vara ute efter att ha rätt..Till vilket pris som helst. Vår flicka fick ett liknande virus (boca) förra året när vi var i Sthlm. Det konstaterades då att hon hade förkylningsastma. I två nätter åkte vi in till sjukus akut och blev hemskickade, efter som du beskriver adrenalininandningar. Tredje natten åkte vi till barnsjukhuset (Astrid Lindgren) tvärvägrade åka hem. Läkaren på akuten tyckte alls inte att det var så farligt och skulle skicka hem oss igen..Hon hänvisade oss även till ett annat sjukhus. Vi åkte inte. Hon blev på natten sämre o sämre och hamnade till slut på IVA. Vår historia slutade lyckligt, men jag känner så med er. Vi var så nära. Och jag blir så jäkla arg över hur ni blev behandlade!!! Så får de bara inte göra! De gjorde totalt fel. Ett litet liv, er älskade dotters liv, pga nonchalans. Föräldrar känner sina barn bäst, de måste lära sig att lyssna på oss.

    Beklagar så innerligt. Önskar så att det aldrig hade hänt. Det får inte hända. Och aldrig igen!

    Miljoner varma kramar!!


    Dylan för alltid i mitt hjärta
  • UmmAminah

    jag smäller av... först o främst så beklagar jag så innerligt er förlust..
    vården är inte mycket att ha i bland. min kille hade rs i vintras, vi kom in på vc, han lät som en utmattad dehydrerad väsande hund o läkaren skickar hem oss med hostsaft. :S
    vi åkte in på akuten samma kväll/natt när hostsaften inte verkade o han bara sov,hostade o sov.
    där inne sa dom rs på en gång o tog flera syremätningar mm. det räckte med att det damp 1 gång under 95 så ville dom ha han under observation. o vi fick inte åka hem innan hans syre mätning va över 95 utan extra syrgas.
    under vårt besök där tog dom även röntgen för att utesluta lunginflamation. Allt det här är hjälp ni oxå kunnat få.
    dom borde ha satt syremätning på din tjej när hon låg under observation... nånting... det är en riktig SKAM att det kunde bli så...
    mina varmaste tankar till er...


  • Barn6

    Beklagar så er förlust blir så ledsen och arg på vården när de gör fel och inte tillräckligt


    de borde låtit er vart kvar längre och tagit fler prover


    Jag miste min ena tvilling 2 tim efter födseln pga vårdpersonalens slarv och misstag och sen när den andra tvillingen blev dålig ca 2 mån i först rota virus sen när vi låg inne på huddinge blev han smittad med rs och blev jätte dålig men de gjorde massor av prover innan de visste att det var rs de tilloch med kollade hans hjärna


    han blev så dålig hade svårt att andas oc var helt grå i huden men sen när rs provet var gjort och de hittade felet och han fick rätt hjälp så vände det


    som tur e...var så rädd att jag skulle mista han också
    tycker verkligen du ska stå på dig så mycket du själv orkar kolla om de gjort en lex maria och sen göra en anmälan till socialstyrelsen be en kurator om hjälp och blir det för svårt be en advokat om hjälp, det har jag nu gjort med min sons fall som nu har snart gått 2 år sen jag förlorade han

  • virre85

    jag beklagar verkligen, finner inga ord..

    Min lilla flick fick RS förra året, hon var då 3 veckor. Jag tyckte att hon åt väldigt dåligt och var slö, jag skickade upp maken till barnakuten östra med en lapp, jag hade inget körkort utan stannade hemma med sonen. På lappen hade jag skrivit att sonen varit sjuk, kräks slem och skrivit RS med stora bokstäver och ringat in. Min man visade upp den för läkaren men de sa att hon är förkyld, det går över. De kollade ingen syresättning inget alls. Jag åkte direkt tillbaka med dottern på morgon då hade hon ätit 30 ml ersättning på 24 timmar. Hon hade klara indrag och syresatte sig 75! De la in henne direkt med syrgasgrimma och sond. I 7 nätter låg vi inlagda med vak 3 nätter, hon utvecklade även lugninflamation på sjukhuset. Vi fick bra vård där men jag var jätte arg när de skickade hem maken med dottern. Jag tog upp detta med den läkaren jag träffade och han sa att de måste ha gjort en felbedömning.
    Jag anser att man alltid ska ta in så småbarn under observation iallafall, göra rs test på alla.

    Jag blir så ledsen för eran skull!


    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Farfalla

    Åhh jag blir så ledsen då jag läser detta!!

    ...när vår sin fick sin 6månaders vaccination fick han feber som inte ville ge med sig. Han var hjärtsjuk sedan födseln så dom ville lägga in oss för observation, eftersom dom inte kunde garantera att det var från sprutan. Och då ville dom inte lägga in honom på hans hjärtavdelning pga risken att smitta andra, fullt förståeligt. Men vi hamnade på barnmedicin, där fanns även ett rum för barn med rs. Vi påpekade detta tydligt flera gånger att vi INTE ville vara på samma avdelning som dom barnen... Men alla läkare och ssk garanterade att det var ingen risk. Det togs prover för rs redan på akuten, men det var negativt. Men efter ett antal dagar så fick han rs och influensa A! (detta trots att han fick synagis sedan födseln( vaccin mot rs)).
    Rasmus blev JÄTTEdålig, mycket försämrad, krävde nu syrgas dugnet runt bla.
    När han sedan blev friksförklarad för att kunna opereras(fick skjutas upp pga rs-viruset) så fick vi komma till hjärtavdelningen. Så blev han jättedålig en natt, vi bad ssk att kontakta läkarna, var så tydligt allt som hände hur dåligt han mådde, men hon ringde inte hans läkare.
    När morgonpersonalen kom så larmade dom på läkare och dom tittade bara på honom och sa att han var tvunget att komma omedelbart upp till biva, trots att dom inte hade lediga platser, men han fick en plats från ett barn som var på op då.
    Ett par timmar senare får han hjärtstillestånd. Efter 10-15minuter får dom igång honom igen. Men det visar sig senare att hans hjärna inte klarat av det, organen dör ett efter ett..
    Han får sedan somna in på mitt bröst min fina lilla prins.

    Bara för att INGEN lyssnat på oss som föräldrar!

    Gjort en anmälan till HSAN, deras svar: ord står mot ord.
    Vårt svar på det: ALLT vi hade förlorade vi den 3emaj 2008! VARFÖR skulle vi anmäla en ssk om hon inte begått fel? Vad skulle hon kunna förlora...

    Det finns inte ord på vad jag känner för all personal som inte lyssnade, och sköterskan sista natten på hjärtavdelningen......................... nej det finns verkligen inte ord för det!

    Jag känner verkligen med dig TS! Många kramar! 

Svar på tråden Får de gå till såhär vid RS?