• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • Minnie7

Mj70: Är väl medveten att det finns risker med snitt också, är ju själv snittad. Men, det blir ju ofta följder med vaginala förlossningar också som tyvärr räknas som helt "normalt"- dock inte särskilt trevliga.
    Men helt klart ska man vara insatt att saker kan inträffa vid planerade snitt också.

• little mommy

med detta facit i hand och alla barnmorskor som konstant säger "vi måste sätta bebisens "bästa" först.

utan tvekan är k-snitt för barnet det säkraste

Vaginal Förlossning:
    Mamman:
    Lättare bristningar i underlivet, lätta grad 1-2,
    Svårare bristningar i underlivet grad 3-4, kan bla leda till:
    Urininkontinens
    Gasinkontinens
    Avföringsinkontinens
    Svårighet att ha sex
    Klipp
    Infektion i sår/klipp
    Infektion i livmodern
    Stor blodförlust
    Blodpropp
    Moderkakan lossnar ej
    Bruten/skadad svanskota
    Livmoderframfall
    Sugklocka
    Akutsnitt
    Katastrofsnitt
    Förlossningsdepression/psykos
    Missad vattenavgång
    Smittspridning av personal som leder till infektion
    Barnsängsfeber
    Blodförgiftning
    Septisk chock
    Uttorkning
    Medvetslöshet
    Kvarglömd tork/kompress i vagina

Barnet:
    Fastnar
    Stressat, ex bajsar i fostervattnet
    Nyckelbensfraktur
    navelsträngsprolaps (navelsträngen faller fram framför barnet huvud och kommer i kläm.)
    Syrebrist kan tex leda till:
    Barnet får efterföljande skador (ex CP skada)
    Barnet dör (syrebrist)
    Barnet dör av infektion hos modern som sprider sig innan eller under partus.
    För ivrigt användande av syntocinondropp (oxytocin) kan leda till syrebrist

Kejsarsnitt:
    Mamman:
    Kirurgen skär fel (ex skär i tarmar etc)
    Stor blodförlust = Kan bli livshotande och man kan bli tvungen att operera bort livmodern.
    Blodpropp
    Infektion i såret
    Infektion i livmodern
    Ont länge efter förlossningen
    Sammanväxningar
    Ärrsmärta vid senare graviditet
    Känselbortfall 5-10 cm runt ärret
    Svårighet att få igång tarmarna, nedsatt tarmfunktion eller i värsta fall slutar fungera helt
    Organskador t.ex på urinblåsan
    HF kan orsaka svullnad så att snittet ej kan sys ordentligt = magmuskelfästena kan spricka
    Begränsat antal graviditeter
    Förlossningsdepression/psykos
    Skador efter spinalbedövning: tex nervskador, förlamning
    Kvarglömd kompress i magen
    Mamman kan dö under operationen
    Svårare att knyta an till barnet

Problem med senare graviditeter:
    Ökad risk för föreliggande moderkaka (placenta previa)
    Ökad risk för inväxt av moderkakan i livmoderväggen (risk för svårstillade blödningar)
    Ökad risk för Moderkaksavlossning (med akut blödning, livshotande för mor och barn)
    Begränsning av användning av värkstimulerande dropp om man vill föda vaginalt nästa gång.
    Ökad risk för livmoderruptur vid nästa förlossning/graviditet, Barnet skadas/dör

Barnet:
    Andningssvårigheter efter förlossningen
    Kirurgen skär fel (skär i barnet) Kan leda till handikapp ex blindhet

• MJ70

Allvarliga komplikationer är INTE vanligare vid vaginal förlossningar i jämnförelse med snitt.
    Om du läst på så har allvarliga komplikation ökat drastiskt i samband med ökat antal snitt (nu menar jag bara planerade snitt och inte akuta). 

• little mommy
    MJ70 skrev 2011-05-17 19:22:28 följande:
    Allvarliga komplikationer är INTE vanligare vid vaginal förlossningar i jämnförelse med snitt.
    Om du läst på så har allvarliga komplikation ökat drastiskt i samband med ökat antal snitt (nu menar jag bara planerade snitt och inte akuta). 

komplikationer? många av mina komplikationer under mina vanliga förlossningar har inte ens "räknats" med.
    för man för INGEN statistik på förlossningar, med skador och förloppet  eller efter(sa läkarn och barnmorskan sist jag födde när dom inte hade svar på min fråga)

men i k-snitt gör dom det för det räknas som operation därför vet man mer om dom skadorna.
  • Queenie70

De ökade riskerna i samband med Kejsarnitt handlar om modern i första hand. För bebisen är det oftare det säkrare förlossningssättet faktiskt. CP-skador till följd av kejsarsnitt existerar till exempel inte. Själv drabbadesjag av blodproppar i benet till följd av mitt snitt.

När man räknar kompikationer för barnets del i samband med kejsarsnitt så räknas de tyvärr ofta samman, med de kejsarsnitt som görs akut, då barnet redan varit utmattat i samband med ett långdraget förlossningsarbete, eller där man beslutat om snitt för att barnet redan har en skada eller sjukdom, och blir därmed missvisande.

• Scarlett77

Jag var tvungen att förlösas med kejsarsnitt, tro mig....du vill inte vara med om ett snitt!!!! Det är en jätteoperation, smärtan efter var tusen gånger vidrigare än dom 51 timmar jag låg med pinvärkar. Det tar evigheter att återhämta sig, minst en månad, jag kunde inte lyfta, bära eller amma min dotter. Jag skulle göra vad som helst för att få slippa snitt igen!!

• Cam78

Jag är akutsnittad 2ggr nu och kan säga att trots många timmar av förlossningsarbete innan så är snitten de värsta jag gjort. Kroppen har återhämtat sig väldigt långsamt. Första gången tog det 7 veckor innan jag kunde gå ut själv. Och magen var kvar i ett år samt att foglossningen aldrig gick över. Nu är jag inne i vecka 4 efter senaste snittet och magen är lika stor som jag var i v 30. Mitt ena en går inte att kontrollera fullgott foglossningarna är så klart kvar. Jag har tyvärr inget val om jag skaffar barn igen, ty efter 2akuta snitt blir det snitt pga riskerna. Jag önskar att jag hade fått föda back alt och slippaatt må så dåligt efteråt. Kvinnor som föder vaginalt är på benen mycket fortare och magen försvinner snabbare.

• Scarlett77
    Cam78 skrev 2011-05-17 19:59:25 följande:
    Jag är akutsnittad 2ggr nu och kan säga att trots många timmar av förlossningsarbete innan så är snitten de värsta jag gjort. Kroppen har återhämtat sig väldigt långsamt. Första gången tog det 7 veckor innan jag kunde gå ut själv. Och magen var kvar i ett år samt att foglossningen aldrig gick över. Nu är jag inne i vecka 4 efter senaste snittet och magen är lika stor som jag var i v 30. Mitt ena en går inte att kontrollera fullgott foglossningarna är så klart kvar. Jag har tyvärr inget val om jag skaffar barn igen, ty efter 2akuta snitt blir det snitt pga riskerna. Jag önskar att jag hade fått föda back alt och slippaatt må så dåligt efteråt. Kvinnor som föder vaginalt är på benen mycket fortare och magen försvinner snabbare.
    Intressant att läsa ditt inlägg! Jag blev gravid några månader efter jag födde min dotter med akut kejsarsnitt och blev förvånad över att jag redan i vecka 5 var helt enorm nu andra gången!!! Jag visste inte att det kan vara en "biverkning" av snittet! Inte heller gick min foglossning över, jag var sjukskriven efter förlossningen och är nu sjukskriven igen på 100% eftersom jag inte kan ta hand om min dotter själv längre pga foglossningen. precis som för dig finns det risk att jag kommer få snitt igen, iaf om det uppstår en komplikation eller jag går över tiden för jag får absolut inte sättas igång. Är verkligen rädd för att behöva snittas igen, det är utan tvekan det absolut jävligaste jag upplevt!!

Jag visste inte heller att efter 2 snitt måste man göra snitt om man blir gravid igen, lider verkligen med dig.
  • MJ70

Little Mommy.

Eftersom du har valt och presentera en lista så tycker jag det är viktigt att lägga till fakta.

Din lista över komplikationer med snitt har stora brister du har inte listat någon av de allvarligare komplikationerna ett snitt innebär för din nästa graviditet. 

Det finns heller inte några bevis för att planerade snitt skulle reducera dödlighet eller skador hos barn.
    Tvärtom har en retrospekt undersökning av fem miljoner förlossningar visat på tre gånger förhöjd neonetal dödlighet hos barn som fötts med kejsarsnitt jämnförts med vaginala förlossningar.

En annan retrospekt studie på drygt 120 000 andragångsgraviditeter visade på en fördubblad risk för intrauterin fosterdöd från v 39 och framåt vid graviditet efter ett snitt jämnfört med en tidigare vaginal förlossning.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt