• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • JAG06
    MIKS skrev 2011-05-18 21:34:16 följande:
    JAG06 skrev 2011-05-18 21:03:54 följande:
    En nyfiken fråga.....vad är förlossningsskada grad 4?
    Total sfinkterruptur grad 4 /av 4. är en svår förlossningskomplikation som innebär att kvinnan spricker från slidan och ner genom ändtarmsmuskeln.
    Oki......
  • Ferrari72
    MinSkrutt skrev 2011-05-17 16:01:00 följande:
    Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?
    Tyvärr så är det så att det är läkaren som bestämmer i slutändan. Det brukar ironiskt nog vara en manlig sådan =/ iaf här i Västerås. Jag har gjort 2 planerade snitt men jag fick tjata och grina mej till det. Det var inte lätt men jag gav mej ALDRIG. Det är DIN kropp och du som trots allt bestämmer hur du känner och mår. En sk naturlig förlossning är inte alltid den bästa. Lycka till! Ge dej inte!
  • Ferrari72
    LivL skrev 2011-05-19 06:29:31 följande:
    Vadå "vägrar" föda vaginalt? Det är så vi är skapta. Inte mycket du kan göra åt det.

I-landsgnäll.
    Jag vägrade oxå att föda vaginalt, båda gångerna. Ja, vi kvinnor är skapta för att bära och föda barn, men bara för att det är naturligt behöver det inte vara det bästa sättet för alla, eller hur! Man kan göra ett annat val, vi lever på 2000-talet
  • 3Jane

Om du absolut inte vill föda vaginalt och har starka skäl för detta kommer du inte bli tvingad att göra det. Har jag väldigt svårt att tro. Jag har planerat snitt på sös pga förlossningsrädsla och det var aldrig tal om att det inte är jag själv som bestämmer. En förlossning ska inte vara en skräckupplevelse för någon och ett snitt är bara ett annat sätt att föda på.

Tycker att det är hemskt att höra ett en del får tjata, men jag behövde det inte. Gick dock i samtal många veckor innan under både denna och förra graviditeten. 

• Ferrari72
    Freijah skrev 2011-05-18 19:22:06 följande:
    En ärlig fråga:
    HUR kan någon tycka att det är bättre att bli uppsprättad än att föda vaginalt som vi trots allt är skapta för?
    Jag är livrädd för snitt, och skrev i mitt förlossningsbrev att om det blev tvunget med akut snitt så var dom tvugna att söva mig.
    Hellre uppsprättad i magen än mellan benen! Mina snitt var väldigt positiva och ganska bekväma. Skulle aldrig föda vaginalt, det passar inte mej helt enkelt. Du vill föda vaginalt, ja, det passar väl dej då, men tryck inte ner dom som väljer snitt. Det kan ligga oerhört mycket bakom det valet som ni inte vet något om!
  • Ferrari72
    3Jane skrev 2011-05-19 09:10:54 följande:
    Om du absolut inte vill föda vaginalt och har starka skäl för detta kommer du inte bli tvingad att göra det. Har jag väldigt svårt att tro. Jag har planerat snitt på sös pga förlossningsrädsla och det var aldrig tal om att det inte är jag själv som bestämmer. En förlossning ska inte vara en skräckupplevelse för någon och ett snitt är bara ett annat sätt att föda på.

Tycker att det är hemskt att höra ett en del får tjata, men jag behövde det inte. Gick dock i samtal många veckor innan under både denna och förra graviditeten. 
    Fint skrivet =) Hade jag läst detta innan jag fick mina snitt beviljade så hade jag blivit lugnare.
  • Lincon

Jag vägrar att vara gravid igen, någonsin. Nästa gång blir det surrogratmamma som gäller. Varför ska man göra allting själv när det finns andra utvägar?

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • VillHaMångaBarn

Dum fråga: är det inte så att om man gör sina knipövningar före förlossningen så läker man bättre, mindre risk för framfall? Det har jag för mig...
    Jag gjorde mina knipisar och hade inga problem efter förlossningen, vet självklart inte om det är därför men det skadar ju knappast! :)

• Jacie

Har bara läst TS och jag kan ju bara säga att jag känner samma sak! Vill absolut inte föda vaginalt, har aldrig velat och kommer aldrig vilja göra det heller. Men frågan är om dom verkligen kan neka ett kejsarsnitt? Och vad kan man göra om man inte får ett kejsarsnitt, förutom att föda vaginalt då? 

• Minnie7

Jag knep för kung och fosterland under graviditeten men är drabbad av framfall ändå. Stort barn, vaginal förlossning, krystvärkar länge, dålig bindväv mm är riskfaktorer.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt