• Fluffskalle

Enkelt giftermål med präst?

Hej!

Jag och min blivande man är inte mycket för stora festligheter och vi har inte heller råd. Vi vill gifta oss i sommar med präst (var vänlig respektera detta och börja inte skriva om att vi ska gifta oss borgerligt istället). Det har religiösa orsaker, men vi vill bara inte ha för mycket ståhej kring det.

Men det känns som väldigt onödigt egentligen att börja boka kyrka mm och vi har inte tid eller råd med sådana arrangemang. Vi är ute efter äktenskapet, inte festen.

Hur gör man egentligen? På svenska kyrkans sida står det bara om att man ska boka kyrka långt i förväg och det ska vara en lång gudstjänst, gäster mm. Vi vill ha ett bröllop för oss, inte en massa släktingar mm.

Vi vill ha vittnen som behövs och bara en präst som utför vigseln så att den blir giltig i kyrkans ögon.

Hur har ni andra gjort som haft kristet bröllop men ett väldigt litet? Typ ni två och två vittnen? Hur långt innan fick ni boka mm?

Ska ringa kyrkan och fråga imorgon, men de har stängt nu.

• Svar på tråden Enkelt giftermål med präst?
  • ThaGirl

Jag boka 3 mån innan. Och fick säga 3 olika datum innan något passade in med oss och kyrkan. Så ja, boka innan! Det kan vara annat bokat nämlingen., så som dop, andra bröllop och konserter och sådant skit. 

Vi hade ju familj och vänner med. Hela vigslen tog exakt 19 min. Så det är ju inget som är långt direkt. =) 

• Amoudara

Oftast kan man bli vigd någon annanstans än i kyrkan om det inte är för långt bort men det kan vara olika. Ni kan ju tex. välja en vigsel utomhus, en del kyrkor har ju också mindre kapell. Många väljer ju att ha varsitt vittne en vän eller anhörig till bruden och en till brudgummen. En vän till mig gjorde så. De gifte sig med varsitt vittne och utomhus sedan gick de och åt på restaurang efteråt.

• Pysse

Vi gifte oss väldigt spontant för 20 år sedan. Vi bestämde oss en måndag att vi kanske skulle gifta oss på torsdagen samma vecka. Vi ringde till kyrkan och frågade om det var möljligt och det var det faktiskt.

Vi träffade prästen på tisdagen och sedan gifte vi oss på torsdagen i en kyrka, som brukar vara bokad långt i förväg - men tydligen inte en torsdag klockan 14.00 mitt i vintern.
    Min väninna var med, min mans bäste vän, våra föräldrar och en gammal faster. Sedan åt vi smörgåstårta hos mina föräldrar. 
    Bröllopet kostade i stort sett ingenting förutom då smörgåstårtan för 11 personer. Jag köpte en vanlig klänning och min man köpte en kostym tror jag. Men det var kläder vi använde efteråt också.

Vi är gifta än idag

• mikroE

Den typen av bröllop ni beskriver var vanliga på 60-70 talen. Om ni kan tänka er att gifta när som helst och var som helst så tror jag inte att det är omöjligt att kunna göra det rätt snabbt men det beror säkert också på var ni bor. Om det inte är viktigt att göra det in en kyrka så borde det vara lättare för det som i princip behövs då är en präst. Jag vet att när mina föräldrar på 60 talet gifte sig så var det på pastorsexpeditionen inte i kyrkan och de hade med två vittnen. Jag vet ett par som gifte sig på prästens kontor. Jag vet ett par som gifte sig i kyrkan ganska nyligen med bara vittnen men jag vet tyvärr inte hur länge innan de fick boka. Jag tycker att ni klart och tydligt ska säga att det är äktenskapet ni är ute efter och att vill göra det så fort det bara går.

Jag och mannen velar mellan ett sådant bröllop och ett familjebröllop. På ett sätt så vore det skönt att få fokusera på varandra och bara gifta sig i lugn och ro men å andra sidan har jag alltid velat att min familj ska få se det och jag tror även att hans föräldrar skulle bli lite besvikna om vi gifte oss i hemlighet. Oavsett vill jag dock ha en fest, antingen med ett bröllop där folk närvarar eller en fest efteråt för att fira. Mannen gillar inte ståhej men i detta fall så tänker jag inte ge mig oavsett vilket sorts bröllop det blir.

• myny

Hej!
    Jag jobbar i kyrkan, och jag kan säga att från kyrkans sida finns det inga krav på att man ska ha "stort" bröllop med gäster, fest osv. Så det är inga problem om ni bara vill ha vittnet och göra det mycket enkelt. Jag har varit med om många sådana vigslar. Man följer bara den ordning som finns för vigselgudstjänsten och det behöver inte ta mer än ca 20-25 minuter.
    Hur långt i förväg man behöver boka kyrka beror naturligvis på hur populär kyrkan är att vigas i, hur mycket folk som bor på orten osv. Ofta finns det mindre "populära" kyrkor där det kan finnas fler tider att välja bland. Och somrarna är ju generellt mer uppbokade än övriga året.
    Så ta kontakt med kyrkan så ska du se att det säkert blir bra.
    Lite nyfiken bara att höra var på kyrkans sida du läst att  "man ska boka kyrka långt i förväg och det ska vara en lång gudstjänst, gäster mm". För som sagt, det stämmer inte.

Önskar er en fin vigsel!

Monnyn

• IdaEng

Vi gifte oss litet, men lite större än du tänkt tror jag. Vi gjorde det i samband med dop av vår dotter och hade ett litet kalas efteråt med enkel mat. VI hade kunnat göra det enklare också, men de som engagerade sej i maten spårade ur lite och det blev lite mer än vi tänkt till en början. Vi hade ca 30 gäster.

Jag ringde till kyrkan, eller vad det nu heter där dom har kontoren ordet bara försvann, och så förde vi en konversation med prästen om hur vi ville ha det. Kyrkan kostar inget om du är medlem i den församlingen där du vill gifta dej, vi gifte oss i en annan församling men behövde inte betala något ändå.

Jag bokade 6 veckor innan vi gifte oss och det var inte alls svårt att få "tid". Men det är ju olika i olika församlingar.  

• Fluffskalle

Tack så jättemycket för era fina och hjälpsamma svar! Vi skulle nog vilja ha det ungefär som Amoudara beskriver. Mindre kapell låter jättefint!

För oss spelar det inte direkt någon roll var vigseln kommer att ske, alltså vilken kyrka, och min egen präst som jag skulle föredragit har gått i pension.

Vi får försöka ringa runt lite imorgon!

Vi ska på en fjällsemester och paddla kanot mm i sommar och har en romantisk idé om att göra det just innan och sedan åka dit med hundarna! Låter som en dröm för mig och det bästa var att min man var den som kom på det!

Vi har iaf skickat in hindersprövningsansökan!

tack igen!

• Fluffskalle
    Pysse skrev 2011-05-17 17:44:38 följande:
    Vi gifte oss väldigt spontant för 20 år sedan. Vi bestämde oss en måndag att vi kanske skulle gifta oss på torsdagen samma vecka. Vi ringde till kyrkan och frågade om det var möljligt och det var det faktiskt.

Vi träffade prästen på tisdagen och sedan gifte vi oss på torsdagen i en kyrka, som brukar vara bokad långt i förväg - men tydligen inte en torsdag klockan 14.00 mitt i vintern.
    Min väninna var med, min mans bäste vän, våra föräldrar och en gammal faster. Sedan åt vi smörgåstårta hos mina föräldrar. 
    Bröllopet kostade i stort sett ingenting förutom då smörgåstårtan för 11 personer. Jag köpte en vanlig klänning och min man köpte en kostym tror jag. Men det var kläder vi använde efteråt också.

Vi är gifta än idag
    Låter underbart:)!
  • Nyfiken gul

ett par bekanta till mig gifte sig hemma!

Hon hade sina föräldrar hemma på middag och plötsligt ringde det på dörren, det var prästen.

Han vigde dom hemma i vardagsrummet med hennes två paffa föräldrar som vittnen. Prästen sjöng själv psalmerna och hade skrivit lite personliga ord till dom. Hela vigseln tog kanske en kvart.

Prästen fick sen bli medbjuden på gott fika då paret i hemlighet bakat en egen bröllopstårta.

Idag 20 år senare är dom fortfarande gifta och är så vitt jag vet dom enda som har prästen med på sitt eget bröllopsfoto!

(hon hade en enkel nyinköpt blå längre klänning, kanske rent av en jeansklänning, och han vanliga finare byxor och en pikétskjorta. för att se ut som en brud hade hon köpt hem en bukett tulpaner som var med som "brudbukett" när dom fotades)

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fluffskalle
    Nyfiken gul skrev 2011-05-17 18:07:54 följande:

ett par bekanta till mig gifte sig hemma!

Hon hade sina föräldrar hemma på middag och plötsligt ringde det på dörren, det var prästen.

Han vigde dom hemma i vardagsrummet med hennes två paffa föräldrar som vittnen. Prästen sjöng själv psalmerna och hade skrivit lite personliga ord till dom. Hela vigseln tog kanske en kvart.

Prästen fick sen bli medbjuden på gott fika då paret i hemlighet bakat en egen bröllopstårta.

Idag 20 år senare är dom fortfarande gifta och är så vitt jag vet dom enda som har prästen med på sitt eget bröllopsfoto!

(hon hade en enkel nyinköpt blå längre klänning, kanske rent av en jeansklänning, och han vanliga finare byxor och en pikétskjorta. för att se ut som en brud hade hon köpt hem en bukett tulpaner som var med som "brudbukett" när dom fotades)

Vad häftigt! Det kanske skulle funka, eller i någon fin trädgård:) Vi ska titta på hus alldeles snart, om vi kan köpa det så kanske vi kan vigas där. Fast kanske är bra om man är gift innan bolånet iofs...  Låter ju väldigt mysigt!
  • kexkille

Vi gifter oss om 20 dagar!
    Hemma på svärföräldrarnas gård, där tjejen växte upp m a o!
    ca 35 gäster och ett stort party tält att förrätta både dop o giftemål i......
    Enkelt billigt och med endast de närmsta, inga kusiner osv.

Svar på tråden Enkelt giftermål med präst?