Inlägg från: Fluffskalle |Visa alla inlägg
  • Fluffskalle

Enkelt giftermål med präst?

Hej!

Jag och min blivande man är inte mycket för stora festligheter och vi har inte heller råd. Vi vill gifta oss i sommar med präst (var vänlig respektera detta och börja inte skriva om att vi ska gifta oss borgerligt istället). Det har religiösa orsaker, men vi vill bara inte ha för mycket ståhej kring det.

Men det känns som väldigt onödigt egentligen att börja boka kyrka mm och vi har inte tid eller råd med sådana arrangemang. Vi är ute efter äktenskapet, inte festen.

Hur gör man egentligen? På svenska kyrkans sida står det bara om att man ska boka kyrka långt i förväg och det ska vara en lång gudstjänst, gäster mm. Vi vill ha ett bröllop för oss, inte en massa släktingar mm.

Vi vill ha vittnen som behövs och bara en präst som utför vigseln så att den blir giltig i kyrkans ögon.

Hur har ni andra gjort som haft kristet bröllop men ett väldigt litet? Typ ni två och två vittnen? Hur långt innan fick ni boka mm?

Ska ringa kyrkan och fråga imorgon, men de har stängt nu.

• Svar på tråden Enkelt giftermål med präst?
  • Fluffskalle

Tack så jättemycket för era fina och hjälpsamma svar! Vi skulle nog vilja ha det ungefär som Amoudara beskriver. Mindre kapell låter jättefint!

För oss spelar det inte direkt någon roll var vigseln kommer att ske, alltså vilken kyrka, och min egen präst som jag skulle föredragit har gått i pension.

Vi får försöka ringa runt lite imorgon!

Vi ska på en fjällsemester och paddla kanot mm i sommar och har en romantisk idé om att göra det just innan och sedan åka dit med hundarna! Låter som en dröm för mig och det bästa var att min man var den som kom på det!

Vi har iaf skickat in hindersprövningsansökan!

tack igen!

• Fluffskalle
    Pysse skrev 2011-05-17 17:44:38 följande:
    Vi gifte oss väldigt spontant för 20 år sedan. Vi bestämde oss en måndag att vi kanske skulle gifta oss på torsdagen samma vecka. Vi ringde till kyrkan och frågade om det var möljligt och det var det faktiskt.

Vi träffade prästen på tisdagen och sedan gifte vi oss på torsdagen i en kyrka, som brukar vara bokad långt i förväg - men tydligen inte en torsdag klockan 14.00 mitt i vintern.
    Min väninna var med, min mans bäste vän, våra föräldrar och en gammal faster. Sedan åt vi smörgåstårta hos mina föräldrar. 
    Bröllopet kostade i stort sett ingenting förutom då smörgåstårtan för 11 personer. Jag köpte en vanlig klänning och min man köpte en kostym tror jag. Men det var kläder vi använde efteråt också.

Vi är gifta än idag
    Låter underbart:)!
  • Fluffskalle
    Nyfiken gul skrev 2011-05-17 18:07:54 följande:

ett par bekanta till mig gifte sig hemma!

Hon hade sina föräldrar hemma på middag och plötsligt ringde det på dörren, det var prästen.

Han vigde dom hemma i vardagsrummet med hennes två paffa föräldrar som vittnen. Prästen sjöng själv psalmerna och hade skrivit lite personliga ord till dom. Hela vigseln tog kanske en kvart.

Prästen fick sen bli medbjuden på gott fika då paret i hemlighet bakat en egen bröllopstårta.

Idag 20 år senare är dom fortfarande gifta och är så vitt jag vet dom enda som har prästen med på sitt eget bröllopsfoto!

(hon hade en enkel nyinköpt blå längre klänning, kanske rent av en jeansklänning, och han vanliga finare byxor och en pikétskjorta. för att se ut som en brud hade hon köpt hem en bukett tulpaner som var med som "brudbukett" när dom fotades)

Vad häftigt! Det kanske skulle funka, eller i någon fin trädgård:) Vi ska titta på hus alldeles snart, om vi kan köpa det så kanske vi kan vigas där. Fast kanske är bra om man är gift innan bolånet iofs...  Låter ju väldigt mysigt!
Svar på tråden Enkelt giftermål med präst?