Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

Enkelt giftermål med präst?

Den typen av bröllop ni beskriver var vanliga på 60-70 talen. Om ni kan tänka er att gifta när som helst och var som helst så tror jag inte att det är omöjligt att kunna göra det rätt snabbt men det beror säkert också på var ni bor. Om det inte är viktigt att göra det in en kyrka så borde det vara lättare för det som i princip behövs då är en präst. Jag vet att när mina föräldrar på 60 talet gifte sig så var det på pastorsexpeditionen inte i kyrkan och de hade med två vittnen. Jag vet ett par som gifte sig på prästens kontor. Jag vet ett par som gifte sig i kyrkan ganska nyligen med bara vittnen men jag vet tyvärr inte hur länge innan de fick boka. Jag tycker att ni klart och tydligt ska säga att det är äktenskapet ni är ute efter och att vill göra det så fort det bara går.

Jag och mannen velar mellan ett sådant bröllop och ett familjebröllop. På ett sätt så vore det skönt att få fokusera på varandra och bara gifta sig i lugn och ro men å andra sidan har jag alltid velat att min familj ska få se det och jag tror även att hans föräldrar skulle bli lite besvikna om vi gifte oss i hemlighet. Oavsett vill jag dock ha en fest, antingen med ett bröllop där folk närvarar eller en fest efteråt för att fira. Mannen gillar inte ståhej men i detta fall så tänker jag inte ge mig oavsett vilket sorts bröllop det blir.

Svar på tråden Enkelt giftermål med präst?