• Chili85

Vår Tilde - en på miljonen

Ny här i gruppen!

Vår dotter föddes i vecka 34 och ett par dagar tidigare hade läkarna konstaterat att hon hade en ovanlig form på hjärtat samt ett flertal hål av varierande storlek. När hon föddes noterade jag direkt hennes öra (som är missbildad) innan läkarteamet sprang i väg med henne. Det följande året gjordes kromosomanalys, MR, ultraljud av olika slag osv. I dagsläget vet vi följande:

Tilde har ett missbildat öra som hon är döv på
    Två sammanvuxna revben
    8 missbildade och/eller underutvecklade kotor i bröstryggen.
    Mild skolios
    En ovanlig form av diafragmabråck
    En gravt missbildad njure som är placerad i bäckenet
    Kraftig reflux på sin "friska njure"
    Hjärtat har flera mindre hål, är förstorat samt lite missformat
    Samt en kromosomavvikelse på kromosompar 15 som innebär att en del av kromosomparet finns i 4-dubbel upplaga.

Läkarna är inte säkra på om hennes kromosomavvikelse har orsakat hennes multipla missbildningar men kan samtidigt inte ge någon annan förklaring. Enligt den läkare som gav oss beskedet skickades dotterns provsvar vidare där man kunde konstatera att hennes avvikelse inte finns dokumenterad hos någon annan i sverige.

Än så länge utvecklas Tilde i takt med sina jämnåriga vänner både fysiskt och mentalt men hon har stora problem, främst med sina njurar. Sedan i julas har hon haft RS-viruset som slog hårt och hon rasade i vikt, lunginflammation till följd av RS samt 5 njurbäckeninflammationer.

Hon behandlas med en profylaxdos Trimetoprim (antibiotika) för att hålla bakterierna borta men det hjälper tyvärr inte sedan läkaran på prov satte ut medicinen.

Finns det någon mer här i gruppen vars barn har någon liknande problematik? Ibland känner jag att vi är väldigt ensamma då vi inte "tillhör" någon grupp.

Varma hälsningar Malin, mamma till Tilde Lycka

(¯`°?.¸ ღ♥Tilde Lycka♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vår Tilde - en på miljonen
  • Chili85

Svar till Karet: Nej trots att ett flertal extra ultraljud utfördes pga att min mage var så lite så upptäcktes endast hjärtproblematiken under graviditeten.

Tilde är i dagsläget som vilken 3-åring som helst och förväntas ha normal livslängd.

Har ert barn någon avvikelse eller något handikapp eller?

• Chili85

Svar till: Schnappi i magen: Vår dotter har också ett vänstersidigt diafragmabråck som gör att levern trycker på hjärtat. Detta är tydligen rätt ovanligt då de flesta har högersidig så att tarmarna trycker upp och riskerar att klämmas varpå man opererar direkt.

Är er dotter opererad och vad vet ni om hennes diafragmabråck?
    Tilde har en tunn hinna över bråcket så hennes är inte helt öppet.

• Chili85

Okej, då har vi fått olika information. Det jag skrev vad det som stod i läkarutlåtandet vi fick efter att Tilde undersökts när vi bodde på Neo. Jag har inte heller sökt mer info på nätet och liknande då det mest gör mig orolig. Tildes hinna är slapp så därför kommer levern åt att trycka på hjärtat men detta påverkar henne inte i dagsläget och hon är inte opererad för det.

Har din dotter fortsatta problem eller blev hon helt återställd efter sin operation?

• Chili85

Okej. Tilde sondades i början men äter numera som vanligt. Läste precis på om diafragmabråck och det stämmer ju som du skrev. Hittade dessutom nåt som fick mig att tappa andan lite. Tildes missbildningar passar in på något som heter Vacterl så nu måste jag forska vidare lite om det. Vi har ju aldrig fått nån förklaring eller diagnos.

Svar på tråden Vår Tilde - en på miljonen