• Alexandra84

Vad kan man begära av barnen?

Jag och min man har tre barn. Dom är 2år, 3år och 5år. Och ja, det är ganska mycket kaos här... Ingen av dom är speciellt sugna på att hjälpa till med något, Och ärligt talat så vet inte vi vad dom skulle kunna hjälpa till med i hemmet eller på gården.
    Dom stökar ner och uppskattar inte vårt hem alls, och när man ber dom att plocka undan det dom dragit fram så vägrar dom.
    Så nu funderar vi på att göra ett sysslor schema för barnen. Alltså att dom får uppgifter att göra här hemma och blir sedan belönade på ett litet sätt. Inget stort men bara nåt så dom känner att dom gjort nåt bra.

Snälla ni, nu behöver jag er hjälp!
    Vad kan barn i dom åldrarna göra i ett hem? Vad kan vi ge för sysslor?
    Hur mycket ska dom göra för att bli belönade?
    Hur ska vi gå till väga? Alltså, ska vi ha stjärnor eller liknande på ett papper och efter ett visst antal så får dom belöning?
    Eftersom dom inte kan läsa, ska man använda bilder istället kanske för att dom ska själva kunna se vad just deras syssla är?

Är detta ens nåt att tänka på, eller ska jag skita i det och bara låta dom hålla på?
    Jag har ju fått för mig att barn som får hjälpa till lite smått i hemmet kanske uppskattar det mer? Är jag fel ute?

Ni som har det såhär, kan inte ni skriva och berätta hur ni gör så jag får lite idéer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 11:12
    Känner att jag behöver understryka lite saker.
    Jag vet att barn är lite stökiga, och det stör mig inte. Mina barn är inte värre än andra. Men jag tror det skulle underlätta för hela familjen om barnen fick bli mer delaktiga i vårt hem.
    Det är verkligen superfina barn, men barn tar väl inte skada av att få hjälpa till lite?
    Nu menar inte jag att dom ska göra saker varje dag, och att det dom ska göra ska ta flera timmar. För självklart ska dom ha tid över för kompisar och lek.
  • Svar på tråden Vad kan man begära av barnen?
  • lövet2

Nja, jag har aldrig schemalagt så där med små barn. I stället har jag tagit den som är lämpligast i ålder för en viss uppgift, och så har jag bett honom/henne att hjälpa till. T ex att lägga fram besticken, att hämta saker, att bära något (icke ömtåligt förstås), kanske dammsuga, stoppa i tvätt i maskinen osv. Speciellt bra fungerar det som ett avbrott när 2 barn håller på att ryka i hop om någonting! Då kan jag snabbt be den ena hjälpa mig med något, och efteråt har de glömt vad de varit osams om.

• lia76

Mina barn (2½ år och 4½ år) är bråkiga de med.
    Plockar inte upp efter sej... Drar fram nya saker hela tiden.
    4½ åringen är bättre på att plocka undnan än vad 2½ åringen är.
    Äldsta plockar undan och yngsta drar fram det igen
    De är duktiga att städa om jag själv är med dem... Men jag ska inte behöva vara hos dem dygnet runt för att de sk akunna göra saker...

Likaså hjälper de till att städa hela lägenheten. De torkar bord, hyllor, tvbänk. soffor, fåtöljer, bäddar säng, torkar golv, putsar fönster, vattnar blommor...

De hjälper mej att skära grönsaker (använder så klart vanlig bestick kniv som inte är så vass).
    Min 4½ åring hjälper till att skala morötter, baka m.m.

Jag har byrå med lådor med bilder på så de vet vad som ska ligga i vad... Pysselgrejer (pennor, papper osv), pussel, pärlor+pärlplatta osv. Det uppskattar de och är duktig att lägga saker där de ska lägga, när de är på det humöret.

(=
  • Sömnstörd

Driver du med oss? Schema för en 2-åring??

Barn uppskattar självklart inte hemmet, de är inte vuxna, utan för dem är det en självklarhet att det finns på ungefär samma sätt som att solen alltid går upp.

Lämpliga sysslor anser jag är att tillsammans med vuxen städa sitt rum, 3-åringen lyckas stoppa undan en och annan sak och 2-åringen att inte riva ut undanstoppade saker.

Du bör vänta med ditt "schema" minst en 4-5 år och under tiden arbeta in rutiner.

• Alexandra84
    lövet2 skrev 2011-05-18 11:28:04 följande:
    Nja, jag har aldrig schemalagt så där med små barn. I stället har jag tagit den som är lämpligast i ålder för en viss uppgift, och så har jag bett honom/henne att hjälpa till. T ex att lägga fram besticken, att hämta saker, att bära något (icke ömtåligt förstås), kanske dammsuga, stoppa i tvätt i maskinen osv. Speciellt bra fungerar det som ett avbrott när 2 barn håller på att ryka i hop om någonting! Då kan jag snabbt be den ena hjälpa mig med något, och efteråt har de glömt vad de varit osams om.
    Men precis! Det är vad jag menar med kaos, eftersom dom är födda ganska tätt så bråkas det mycket mellan barnen och o dom då har sysselsättning så kommer dom ju av sig lite.
    Tack för dina råd
  • Alexandra84
    Sömnstörd skrev 2011-05-18 11:35:42 följande:
    Driver du med oss? Schema för en 2-åring??

Barn uppskattar självklart inte hemmet, de är inte vuxna, utan för dem är det en självklarhet att det finns på ungefär samma sätt som att solen alltid går upp.

Lämpliga sysslor anser jag är att tillsammans med vuxen städa sitt rum, 3-åringen lyckas stoppa undan en och annan sak och 2-åringen att inte riva ut undanstoppade saker.

Du bör vänta med ditt "schema" minst en 4-5 år och under tiden arbeta in rutiner.
    Jag sa inte att 2åringen skulle ha schema. Men som 5åringen (som snart är 6 faktiskt) borde väl vara stor nog anser jag.  Dessutom 3åringen som snart är 4.

Jag kanske har väldigt duktiga barn då, för min 3åring klarar av mycket mer än att bara plocka in en och annan sak i sitt rum. Blir väldigt stolt nu så tack! Hon klarar lätt av att städa hela sitt rum själv, om hon vill och får nåt i utbyte. Hon klarar av att plocka fram glas och bestick, lägga in tvätt.

3åringen och 2åringen tackar inte nej till varsin trasa och får damma av inredningen. Så jag har uppenbarligen även en väldigt duktig 2åring! Han kan också hjälpatill med att plocka in tvätt i maskinen och plocka ut disk ur maskinen.
  • Alexandra84
    lia76 skrev 2011-05-18 11:29:57 följande:
    Mina barn (2½ år och 4½ år) är bråkiga de med.
    Plockar inte upp efter sej... Drar fram nya saker hela tiden.
    4½ åringen är bättre på att plocka undnan än vad 2½ åringen är.
    Äldsta plockar undan och yngsta drar fram det igen
    De är duktiga att städa om jag själv är med dem... Men jag ska inte behöva vara hos dem dygnet runt för att de sk akunna göra saker...

Likaså hjälper de till att städa hela lägenheten. De torkar bord, hyllor, tvbänk. soffor, fåtöljer, bäddar säng, torkar golv, putsar fönster, vattnar blommor...

De hjälper mej att skära grönsaker (använder så klart vanlig bestick kniv som inte är så vass).
    Min 4½ åring hjälper till att skala morötter, baka m.m.

Jag har byrå med lådor med bilder på så de vet vad som ska ligga i vad... Pysselgrejer (pennor, papper osv), pussel, pärlor+pärlplatta osv. Det uppskattar de och är duktig att lägga saker där de ska lägga, när de är på det humöret.
    Det där att 2åringen drar ut det den stärra plockar in känner jag verkligen igen Och då blir det mycket skrik här hemma Vilket jag absolut förstår, klart att dom stora blir besvikna.

Men bilder alltså. Det har ni satt utanpå lådorna då? Förstår er 2åring det?
  • Sömnstörd
    Alexandra84 skrev 2011-05-18 11:41:01 följande:
    Jag sa inte att 2åringen skulle ha schema. Men som 5åringen (som snart är 6 faktiskt) borde väl vara stor nog anser jag.  Dessutom 3åringen som snart är 4.

Jag kanske har väldigt duktiga barn då, för min 3åring klarar av mycket mer än att bara plocka in en och annan sak i sitt rum. Blir väldigt stolt nu så tack! Hon klarar lätt av att städa hela sitt rum själv, om hon vill och får nåt i utbyte. Hon klarar av att plocka fram glas och bestick, lägga in tvätt.

3åringen och 2åringen tackar inte nej till varsin trasa och får damma av inredningen. Så jag har uppenbarligen även en väldigt duktig 2åring! Han kan också hjälpatill med att plocka in tvätt i maskinen och plocka ut disk ur maskinen.
    Men då fattar jag inte vad som är problemet om du har så duktiga barn?
    Är det att de inte gör som du säger när du säger, eller är det att du behöver rutiner?
  • Sömnstörd
    Alexandra84 skrev 2011-05-18 11:41:01 följande:
    Nä du sa "Så nu funderar vi på att göra ett sysslor schema för barnen".
    Jag räknar in 2-åring i "barnen"
    Är 3-åring "barn" då undrar jag...
  • Alexandra84
    Sömnstörd skrev 2011-05-18 11:42:37 följande:
    Men då fattar jag inte vad som är problemet om du har så duktiga barn?
    Är det att de inte gör som du säger när du säger, eller är det att du behöver rutiner?
    Vi har rutiner, alltså dom vet vad som hela tiden kommer hända (grunderna: frukost, dagis, mat, bompa, borta tänder, sova... allt sånt).
    Men det är just det där att jag vet att dom kan göra saker, det jag beskrev, men dom gör det inte. Jag ber dom men dom gör det inte. Så det slutar med att jag får plocka in halva rummet som dom dragit ut i tv-rummet igen.
    Så det var därför jag tänkte om man gjorde ett bildschema, och blandar in belöning, så kanske det blir lite roligare? För på dagis funkar det ju så, och där hjälper dom mer än gärna till... Så det var därför tanken på "schema" för dom större barnen dök upp i huvudet.
    Kanske är en lite bättre förklaring på varför jag bad om hjälp här.
  • Fenomen a

eller bestäm att på en viss yta får man ha saker framme ex. deras rum de kanske har massa lekar som de vill fortsätta, men tar de fram saker i kök och v.rum får man ta undan innan man tar fram nästa. Och ha tydliga platser för sakerna som gör det lättstädat. Och ha några saker av allt tex 3-4 bilar så blir det inte så mycket att städa. Och ta bort leksaker för några veckor och byt ut dem så blir det spännande att ta fram dem igen.

• Alexandra84
    Sömnstörd skrev 2011-05-18 11:46:09 följande:
    Nä du sa "Så nu funderar vi på att göra ett sysslor schema för barnen".
    Jag räknar in 2-åring i "barnen"
    Är 3-åring "barn" då undrar jag...
    Men 3åringen är väl barn? Knappast tonåring... eller missförstod jag nu Obestämd
    Alltså, 3åringen och 5åringen tycker jag kan ha små sysslor. 2åringen han brukar ju liksom bara hänga på dom andra. Han är ju i den åldern att gör dom stora nåt bra så gör han nåt bra. Om dom vägrar så vägrar han... en liten härmis helt enkelt
  • Sömnstörd
    Alexandra84 skrev 2011-05-18 11:47:23 följande:
    Vi har rutiner, alltså dom vet vad som hela tiden kommer hända (grunderna: frukost, dagis, mat, bompa, borta tänder, sova... allt sånt).
    Men det är just det där att jag vet att dom kan göra saker, det jag beskrev, men dom gör det inte. Jag ber dom men dom gör det inte. Så det slutar med att jag får plocka in halva rummet som dom dragit ut i tv-rummet igen.
    Så det var därför jag tänkte om man gjorde ett bildschema, och blandar in belöning, så kanske det blir lite roligare? För på dagis funkar det ju så, och där hjälper dom mer än gärna till... Så det var därför tanken på "schema" för dom större barnen dök upp i huvudet.
    Kanske är en lite bättre förklaring på varför jag bad om hjälp här.
    Barn gör inte som man säger, de gör som man själv gör.

Grundproblemet är med andra ord att du inte gör det tillsammans med dem. Där kommer ju även delaktigheten in, du blir delaktig i deras liv och de i erat om ni städar tillsammans eller vad det nu än är.

Barn behöver bli en bi upp i skolåldern innan de är så pass självständiga att de kan göra saker på det sätt du önskar. Belöningar kan man ha ändå, när ni gjort allt det där tillsammans.
  • Sömnstörd
    Alexandra84 skrev 2011-05-18 11:49:52 följande:
    Men 3åringen är väl barn? Knappast tonåring... eller missförstod jag nu Obestämd
    Alltså, 3åringen och 5åringen tycker jag kan ha små sysslor. 2åringen han brukar ju liksom bara hänga på dom andra. Han är ju i den åldern att gör dom stora nåt bra så gör han nåt bra. Om dom vägrar så vägrar han... en liten härmis helt enkelt
    Nä men när jag frågade om schema för 2-åringen sa du att du inte hade sagt något om den. När jag gick tillbaka och läste så skrev du bara "barnen" och uteslöt inte 2-åringen på något sätt.
    I och med att det finns en del underliga prickar på FL undrade jag hur du tänkte med det där "barnen"...

Skit samma, jag tror vi fattar varandra rätt bra ändå.
  • Alexandra84
    Sömnstörd skrev 2011-05-18 11:54:30 följande:
    Nä men när jag frågade om schema för 2-åringen sa du att du inte hade sagt något om den. När jag gick tillbaka och läste så skrev du bara "barnen" och uteslöt inte 2-åringen på något sätt.
    I och med att det finns en del underliga prickar på FL undrade jag hur du tänkte med det där "barnen"...

Skit samma, jag tror vi fattar varandra rätt bra ändå.
    Haha Ja det tror jag med

Jag brukar faktiskt vara med och städa. Eller rättare sagt jag ber dom, dom vägrar. Jag går och börjar plocka under tiden som jag fortsätter att be barnen. Dom tittar på och jag fortsätter... Hur ska jag kunna motivera dom att hjälpa mig?
    Och jag kräver inga stora saker, men lägga in sakerna på sina rum bara, det måste inte ligga på "rätt" plats. Men jag vill tex inte ha täcken i köket och deras leksaks kök i tv-rummet Alla fall inte på kvällen när det är dags att sova.,,, Så jag måste få dom motiverade att hjälpa till på nåt sätt...
  • Alexandra84
    Fenomen a skrev 2011-05-18 11:47:57 följande:
    eller bestäm att på en viss yta får man ha saker framme ex. deras rum de kanske har massa lekar som de vill fortsätta, men tar de fram saker i kök och v.rum får man ta undan innan man tar fram nästa. Och ha tydliga platser för sakerna som gör det lättstädat. Och ha några saker av allt tex 3-4 bilar så blir det inte så mycket att städa. Och ta bort leksaker för några veckor och byt ut dem så blir det spännande att ta fram dem igen.
    Det var bra tips! Ska absolut kolla över deras saker och plocka bort lite.
    Jag har inget emot att deras rum är lite stökiga, eller att dom har saker framme som dom leker med. Som tex, jag kräver inte alls att tågbanan ska plockas bort på kvällen, den får gärna ligga kvar Men dom verkar aldrig lära sig det där med att inte dra ut sina rum i hela  huset... Hur kan jag få dom att förstå det?
    Det gör inget om det krävs en längre process för att det ska funka, heller det än aldrig
Svar på tråden Vad kan man begära av barnen?