Vad kan man begära av barnen?
Jag och min man har tre barn. Dom är 2år, 3år och 5år. Och ja, det är ganska mycket kaos här... Ingen av dom är speciellt sugna på att hjälpa till med något, Och ärligt talat så vet inte vi vad dom skulle kunna hjälpa till med i hemmet eller på gården.
Dom stökar ner och uppskattar inte vårt hem alls, och när man ber dom att plocka undan det dom dragit fram så vägrar dom.
Så nu funderar vi på att göra ett sysslor schema för barnen. Alltså att dom får uppgifter att göra här hemma och blir sedan belönade på ett litet sätt. Inget stort men bara nåt så dom känner att dom gjort nåt bra.
Snälla ni, nu behöver jag er hjälp!
Vad kan barn i dom åldrarna göra i ett hem? Vad kan vi ge för sysslor?
Hur mycket ska dom göra för att bli belönade?
Hur ska vi gå till väga? Alltså, ska vi ha stjärnor eller liknande på ett papper och efter ett visst antal så får dom belöning?
Eftersom dom inte kan läsa, ska man använda bilder istället kanske för att dom ska själva kunna se vad just deras syssla är?
Är detta ens nåt att tänka på, eller ska jag skita i det och bara låta dom hålla på?
Jag har ju fått för mig att barn som får hjälpa till lite smått i hemmet kanske uppskattar det mer? Är jag fel ute?
Ni som har det såhär, kan inte ni skriva och berätta hur ni gör så jag får lite idéer?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 11:12
Känner att jag behöver understryka lite saker.
Jag vet att barn är lite stökiga, och det stör mig inte. Mina barn är inte värre än andra. Men jag tror det skulle underlätta för hela familjen om barnen fick bli mer delaktiga i vårt hem.
Det är verkligen superfina barn, men barn tar väl inte skada av att få hjälpa till lite?
Nu menar inte jag att dom ska göra saker varje dag, och att det dom ska göra ska ta flera timmar. För självklart ska dom ha tid över för kompisar och lek.