lchf
Hej alla som kämpar på med LCHF.
Tänkte vi kan ha ett litet fotum där vi kan byta erfarenheter och recept m.m.
Välkimna alla som vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 19:59
menade "forum" Hi,hi...
Hej alla som kämpar på med LCHF.
Tänkte vi kan ha ett litet fotum där vi kan byta erfarenheter och recept m.m.
Välkimna alla som vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 19:59
menade "forum" Hi,hi...
Hej och tack för att ni svarat ioch vill vara med o tipsa varandra. Jag återkommer med recept i veckan. Just nu renoverar vi för fullt. Men bra kämpat med lchf.... Ha en bra söndagskväll//Nilla
Hej. Vitkål som pasta. Låter spännande. Det måste testas här med. Tack för tipset. Jag kör ed blomkol och broccoli till det mesta. Gott det med. Hej så länge.//nilla
Äggmjölk med kaffsmak. Ja, det kanske är gott. Har hört talas om äggmjälk men det låter så otäckt. Smakar säkert ok med kaffe i . Det måste också testas. Tack snälla för tips;) Nilla
Skulle gärna prova äggmjölken som smakar kaffe. Har du något recept? Tack på förhand;)
Här kommer recept på mitt favoritbröd. Lätt att göra och jättegott. Fröbröd lchf. 3ägg 3dl riven ost 1/2 dl keso. 2msk majonäs 1msk olja 2tsk bakpulver Ca5-6 dl frön av olika slag. Solrosfrön, sesamfrön, linfrön, pumpafrön. Ta vad du vill för frön. Blanda allt och bred sedan ut på bakplåtspapper på en plåt. Ca:1 1/2 cm. Tjockt. Grädda ca 15 minuter i 200 grader. Tills det fått fin färg. Skät sedan upp i lagom stora rutot. Ät och njut. Så mättande och nyttigt. Föravara i plastpåse i kul eller frys. Lycka till ;) Nilla
Ni måste verkligen tro jag stavar som en kråka;) skriver snabbt, trycker på "påsta inlägg" och läser sedan;) hmmmm... Ska kanske läsa innan jag trycker " påsta inlägg"... Men, hoppas ni förstår ändå. //Nilla
Hej. När jag skrev kämpar, så var jag i början. Nu har det gått ett år och jag tycker inte alls det är svårt. Skulle inte ens vilja äta tex pasta nu. Fuskade i julas, kunde inte motstå nybakade saffransbullar. Men fy vad ont i magen jag fick. Det ända som jag fuskar regelbundet med nu är finncrisp. Har blivit beroende tror jag;) men det får vara mitt godis;) Just nu har jag en härlig smothie framför mej. Laktosfri turkisk yoghurt, lite frysta jordgubbar och en skvätt vispgrädde... Sååååå gott. I går provade vi blomkolsris. Riktigt gott. Riv bara blomkol grovt, slå över hett vatten och låt stå ca 15 sekunder. Häll av. Ha på lite salt och ev. Andra kryddor. Ska prova blanda buljong i vattnet nästa gång. Prova... Det var bättre än jag trodde;) I dag ska jag nog göra lasagne med succhini tror jag. Låter gott. Tack för tipset. Jag är hemma och Vabbar i dag, så jag har tid att prova nåt nytt recept. Ha en bra dag. //Nilla
Hittade ett recept på äggmjölk. Lite konstigt kanske för det är gjort på vatten, kanske går att byta ut. Ska jag prova i dag. Bara att välja smak. Se nedan. Hoppas det är gott;) Äggmjölk. Ingredienser: 2 ägg 25-50 g smör 2-3 dl kokande vatten Olika smaksättningar: Kakao Kanel Vanilj Kardemumma Saffran Mynta Citronmeliss Grädde Kaffe Bär Gör så här 1) Koka upp vatten. 2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. 3) Stoppa i äggen och smaksättning. 4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder. Denna går att använda både kall och varm. För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel. (Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen. ) Går bra att ha i kaffet också.
Hej Mijas mamma. Kollade på din blogg på receptet. Lät väldigt gott. Tips till er andra att göra med;) Får köpa kotletter och cremefrech o sambalolek nästa gång jag handlar. Tack snälla;)
Ja, då dricker jag " äggmjölk " för första ggn. Trodde det skulle vara mycket tjockare i konsistensen men det var det ju inte. Jag började med att göra på ett ägg, lite smör, vatten och neskaffe. Smakar ju nästan som vanligt kaffe;) Läste nyss på en sida att man ej går ner i vikt om man äter förmycket fett. Någon som vet vad är lagom om man väger ca. 60 kg. Och vill ner några kg?! Trodde det ar svårt att äta förmycket fett med lchf. Nej, nu ska jag dricka upp min äggmjölk innan den kallnar. Är nog godast varm ändå;) Ha en bra kväll. Snart dax att laga middag... Vad ska ni laga? //Nilla
Oj vad många bra tips det kommer in. Kul. Ska kolla recepten på bloggen sedan. Tack så jättemycket, spännande. Ha en bra fredagkväll. // Nilla
Ja, mums för plockmat. Det åt vi med i går kväll. Lax, ägghalvor med skagenröra. Oliver, mosarella och parmaskinka. Och inte minst halloumi! Mmmm... Och så avslutade vi med hemgjord vaniljglass toppad med färska jordgubbar och blåbär. Gott, gott.
Tack för pannkakreceptet. Det måste vi prova. Skulle ju vara gott med crepes... Kul att höra ifrån dej enda bortifrån Australien. Fantastiskt med internätt( ops! Där lät jag gammal);) Ha en bravsöndagkväll alla //Nilla
Hej på er. Nu är det fredag igen. Är det någon som har tips på god fredagsmat? Snacks? Ska åka o jobba nu, men sedan blir det storhandla. Då skulle det vara kul med recept eller tips på nott extragott till kvällen. Ha en bra fredag alla och trevlig helg// Nilla