Inlägg från: barbapappa01 |Visa alla inlägg
  • barbapappa01

Inte kär i min man

Milk and Coffee skrev 2011-05-25 07:43:16 följande:
    Vi är väldigt intima har sex 1-3 gånger i veckan, pussar och kramas, sitter nära och allt det där. Vi gör saker ihop själva och har mysiga middagar allt för att försöka få det att funka så visst försöker jag till hundra procent. Men jag vet ändå inte om känslan är där men jag vill verkligen att den ska komma tillbaka. jag vet att i längden kan jag inte stanna för barnen, huset, vännerna etc men jag vill veta att jag gjort ALLT innan jag väljer att dra och jag hoppas fortfarande att jag kan komma tillbaka för jag har en underbar man och jag VILL älska honom.

Vi har testat parterapi men det funkade inte. Vi har ju inga issues, vi bråkar inte etc etc det enda problemet vi har är att jag inte är kär och det kunde psykologen inte hjälpa oss med vi gör allt som man ska göra för att försöka komma närmare varandra.
    Vad är det ni gör gör att komma närmare varandra?
    Hur är din innersta känsla?

Jag är i en snarlik process som ni - men då i din mans situation - och det är väldigt mycket upp och ner. Det finns så mycket som är bra, nästan allt, men ändå går vi och "skaver" på varandra. När avståndet blir stort (för tyst, för länge) så kommer demonerna och oron hos mig. När det blir för nära och "snuttigt" så känner sig frun trängd och instängd.
    Om jag försöker göra något, förändra, vara positiv, romantisk etc. - så känner hon ännu mer press och dåligt samvete.
    Om jag inte gör någonting så blir jag galen - för jag känner att känslan och passionen inte kommer att komma av sig självt..

Jag inser (logiskt) att hon verkligen behöver utrymme och att jag måste ha tålamod men det finns också en oro att jag/vi ska klanta bort alla eventuella möjligheter genom att göra fel (oavsett om det är för passivt eller för aktivt).
    Efter att ha läst den här tråden känns det tydligare (jag tror väldigt mycket stämmer in på oss/frun) men samtidigt blir jag ju lite nedslagen. Om det är så att hon har samma känsla innerst inne, att hon "sprattlar lite" för att kunna säga för sig själv (och mig) att hon vill och försöker - men egentligen redan är på väg, har gett upp, inte tror att känslan kan komma tillbaka (eller inte är intresserad av detta)...

Nu påstår jag inte att det måste vara så här, människor är ju olika, men vårt läge känns skrämmande lik din beskrivning.. Rynkar på näsan
    Samtidigt, är det så - ja då är det väl så. Frågan är varför man ska ägna så mycket tid och tårar åt en oundviklig separation? Vore det inte bättre att "dra av plåstret" snabbt...?
  • barbapappa01

det var jag som skrev ovan (råkade klicka i fel ruta - och blev "anonym")

• barbapappa01
    Anonym (me) skrev 2011-05-31 09:19:02 följande:
    Kan det inte vara så att du letar efter "fel" känslor så att säga.....

Jag tror att misstaget många gör är att försöka hitta nyförälskelsen i sin gamla partner... och det är nog svårt.
    Jag tror att alla förhållanden går igenom samma faser där förälskelsen bara är den första av dem. Meningen är nog att det ska utvecklas till något djupare.... att försöka hitta nyförälskelsen i sin gamla partner är som att försöka backa klockan.

Ditt problem tror jag är att du försöker få samma känslor (nyförälskelsen) för din man som du fick för den andre och det tror jag är omöjligt. Som de Robespierre var inne på tidigare så går det inte att jämföra , din man spelar på helt andra villkor. Det jag tror du hellre ska sikta in dig på är att finna den djupare kärleken som uppstår efter lång tid tillsammans , och mycket av ingredienserna för det verkar ni redan ha , stark gemenskap , ömhet och vänskap.

Jag tror du har rätt, delvis. Man kan inte återskapa nyförälskelse - men man kan hitta tillbaka till en nyfikenhet. Att fortsätta utforska sig själv, sin partner och varandra. Skapa minnen och bygga starka upplevelser tillsammans.

Dessa upplevelser kan sedan leda till en fördjupad förståelse, gemenskap och - faktiskt - mynna ut i en passion som kan vara nästan lika stark som en nyförälskelse men annorlunda.

Det är möjligt om man vill och ger sig hän - jag har sett/hört/läst flera exempel på detta. Tyvärr har vi inte samma önskan och längtan till denna nivå av relationen, konstaterar jag med sorg i hjärtat.

• barbapappa01
    MammaMu01 skrev 2011-05-31 11:00:28 följande:
    Jag håller med dig - man kan inte återskapa nyförälskelsen. Och att jämföra den himlastormande känslan av att vara förälskad med det man har hemma efter åratals vardagsslit är inte rättvist. Jag är väl medveten om det.

Jag gör precis så som du skriver - försöker göra roliga och positiva saker med mannen och barnen. För jag vill ju att det ska fungera för oss. :)

Jag är ledsen för din skull - att ni inte delar denna vilja och längtan.
    Tack för dina värmande ord - jag är också ledsen men befinner mig fortfarande i ett fullständigt "overkligt" tillstånd.

Min reaktion och mitt avslut byggde helt och hållet på logik; hon vill inte ha mig = vi måste skiljas.
    Kärleken och känslorna pulserar dock fortfarande och det lilla halmstået finns ju kvar ända tills vi faktiskt pratar och hon bekräftar att hon inte vill försöka.
  • barbapappa01
    Milk and Coffee skrev 2011-05-31 12:49:15 följande:
    Det är så hemskt att jag älskar en annan jag har tom sagt det till min man hur kan du leva med någon som älskar en annan. Han säger att i längden kan han inte det men han hoppas på att försälskelsen försvinner och att jag kan se honom igen, så extremt storsint det hade jag aldrig klarat. Så jag sörjar och min man låter mig sörja och jag jobbar på att få bort den andre för han är inte värd det skulle jag lämna familjen så hade jag bara krypit tillbaka till den andre som hans älskarinna och tillintetgjort mig själv.
    Hur hanterar du tillvaron och kontakterna med din förälskelse? Har ni kapat helt eller har du fortfarande någon form av kontakt?
  • barbapappa01

Vill börja med att tacka er alla för era kloka och självutlämnande inlägg. Även om alla är olika (människor och relationer) så har jag kunnat hitta mycket som hjälpt mig att bättre förstå min fru som befinner sig i en svår sits.

Jag är alltså en man som står här med min stora kärlek, förtvivlan men också förhoppningar. Jag har inga behov av att döma eller moralisera över min fru och hennes handlingar. Jag älskar henne och vill att hon hittar tillbaka till mig och vårt gemensamma liv. Inser att det är svårt för henne, hon behöver tid. Kanske går det, kanske inte.

Vill dela med mig av min dagboksnotering från idag - det är långt och delvis redigerat, för att inte utelämna personer samt bli lite mer begripligt. Tanken är att ni (kvinnor främst) ska få en inblick i hur det kan upplevas från den här "sidan". Även om alla är olika..
    Torsdag 2 juni

Hej! Det var några dagar sedan och en hel del har hänt, fram och tillbaka. Vet knappt var jag ska börja. Efter helgen fick jag klart för mig hur svårt hon har att verkligen släppa taget och tog då ett drastiskt beslut. Jag meddelade henne att vi måste skiljas. Inte för att jag vill - utan för att jag (då) kände att hon inte gav mig/oss något alternativ. Det visade sig att hon fortsatt lite med sitt "dubbelspel" och därmed fanns egentligen inget utrymme för oss att gå vidare tillsammans.

Efter en dag med mycket känslor så hittade vi tillbaka till ett bra samtal, via chatt faktiskt (som visade sig funka mkt bra för oss!). Vi enades om att vi är skyldiga oss själva, varandra och barnen en ärlig chans. Efter drygt 15 år kan vi inte bara ge upp efter några veckors turbulens.

Innan helgen fick jag en ingivelse att hon behövde tid för sig själv, helt för sig själv, och föreslog att jag skulle åka bort med barnen nån dryg vecka eller så, i början av min semester. Hennes reaktion var mycket positiv och det kändes mycket bra för oss båda. I efterhand har jag dock förstått att hon såg detta som en möjlighet att träffa NN och "pröva" sina känslor än en gång. Detta trots att hon sannolikt var införstådd med vad detta skulle kunna leda till och innebära.

Vi hade ett ganska så rejält (jobbigt) samtal runt detta, vi såg det på olika sätt. Hennes tolkning av min reaktion var att jag var misstänksam, sexfokuserad och inte trodde henne om att kunna "hålla på sig". I viss mån har hon rätt. Inte så att jag tror att hon åker iväg med en uttalad plan att vara otrogen men jag är övertygad om att det är ett tänkbart och rent av troligt scenario - lite beroende på vilket upplägg de väljer för en eventuell träff.

Jag vet att förälskelsen har trappats upp de sista veckorna, turbulensen och pressen har ytterligare ökat spänningen och efter senaste IRL-träffen så finns det egentligen bara en reell anledning att träffas igen, och det är inte (främst) för att bara prata. Prata kan man göra i telefon..

Jag är idag fullständigt övertygad om att hon inser detta, innerst inne. Om hon väljer att åka iväg och träffa honom i sommar så är hon medveten om att det kan leda till att de har sex, mer eller mindre. Kanske tror hon sig kunna sätta stopp, att det inte ska behöva gå så långt - men innerst inne är hon nyfiken och i ett givet läge (avskildhet, närhet, intima samtal, kramar, smek, kyssar etc.) så finns en risk/möjlighet att självkontrollen försvinner - och fantasin/leken/drömmen får fritt spelrum.

Allt detta försökte vi prata om - men vi nådde inte riktigt varandra. Hon tycker att jag överdriver, fantiserar och försöker sälja in min "verklighetsbeskrivning". Efter en natts funderingar kom jag igår fram till att vi har helt olika mål, olika agendor. Jag tänker att vi nu har börjat arbetet med att hitta tillbaka till varandra och då finns ingen anledning för henne att träffa honom mer. Hon är dock inte alls "på banan" än.

Hon är fortfarande i ett tillstånd av ambivalens, hon har inte bestämt sig för om hon verkligen kan (vill) släppa NN, eller mig. Hon behöver den närmaste tiden för att komma tillrätta med sig själv och detta livsavgörande beslut.

Jag skrev henne ett långt brev runt dessa tankar - och tror att vi nådde en viss form av samförstånd. I alla fall kan jag konstatera att jag själv har fått en djupare förståelse för var hon befinner sig i sin process. Efter ytterligare en dags tankar/känslor så ledde detta till ännu fler insikter om mig själv, om oss och om hennes "status" och behov.

Hon är inte min. Inte just nu, inte längre.

Jag kan tycka och känna vad jag vill om detta, det gör ingen skillnad. Jag måste släppa taget och låta henne få frihet och utrymme att avgöra vad hon vill med sig själv, med mig, med NN och (framför allt) med sin egen framtid.
    Det är en oerhört hård insikt, jag tror att detta är det svåraste jag någonsin har gjort. Att släppa taget om någon man älskar så djupt och säga:
    - Du är fri och kan fatta dina egna beslut om din framtid. Utan någon som helst skyldighet att tillfråga mig, även om dina val visar sig vara korkade/ogenomtänkta. Även om det leder till att vi går isär.

Det är ett känslomässigt fallskärmshopp och jag har bara att sätta min tillit till henne och hennes förmåga att fatta kloka beslut.  Hoppas att hon kommer till en punkt där hon är trygg och nöjd med sina val. Oavsett om det innebär ett liv med mig eller någon annan. För egen del är jag nästan säker på att "skärmen löser ut" men jag har ingen aning om var jag landar.

Denna insikt är tung men också en enorm lättnad. För mig och (tror jag) för henne. Visserligen är framtiden fortfarande oviss men jag hänger inte upp all min energi på henne, hennes handlingar, deras SMS och fortsatta chattande, hennes... etc.

Detta innebär att jag gett mig själv lite mer tid, lite mer tålamod innan jag måste gå vidare. Faktum är att vi i realiteten redan avslutat vårt "gamla" äktenskap - nu är det en paus i väntan på att vi eventuellt påbörjar ett nytt kapitel, ett nytt gemensamt liv. Känns lite spännande faktiskt.

Lika lite som jag kunde kräva av henne att välja mig för snart 16 år sedan, lika lite kan jag kräva något nu. Jag kan bara hoppas och längta. En känsla som är mycket skönare än skräcken att förlora något som man krampaktigt klamrar sig fast vid... Glad

Stämningen har lättat betydligt här hemma, jag har sovit gott och mår enormt mycket bättre utan den frustration som mitt kontrollbegär skapade. Hur mycket lättare det känns för henne kan jag bara tänka mig. Av erfarenhet vågar jag dock inte lita helt på att denna känsla blir bestående - däremot tror jag mig kunna hitta tillbaka till den om/när jag får nya svackor. Det är en bättre "plats" att vara på..

Om ni orkade läsa allt, tack. Glad
    Hoppas det kan bidra till någons förståelse.

• barbapappa01
    MammaMu01 skrev 2011-06-02 11:46:40 följande:
    barbapappa01: Du skriver så insiktsfullt om din svåra situation. Tack för att du delar med dig. Jag har fått en ny förståelse för min egen situation tack vare det. Att leva med en ambivalens är otroligt svårt och jobbigt. Du är så storsint i din kärlek till din fru. Jag är full av beundran att du klarar av det.

Kanske är det detta hon behöver nu - att du tar ett steg tillbaka och släpper henne fri. Då först kanske hon får syn på dig. Ibland är det svårt att se den man har alltför nära. Det du gör är ju att du ger henne möjlighet att välja dig igen. För det är ju det hon måste göra - helhjärtat - igen för att ni ska hitta tillbaka till varandra.

Och det är ju det jag själv måste göra - verkligen välja min man. Viljan finns absolut, och jag tror att när viljan finns så finns det stora möjligheter att det ska gå.
    Tack för dina värmande ord, de behövs.. Glad
    Jag tror och känner att du har rätt, hon behöver sin frihet, hon behöver vara ifred.
    Samtidigt är det en emellanåt tungt att tvingas sitta still, vänta in och hoppas. men vad annat kan jag göra?
    Försöker hitta alla de positiva glimtar jag kan och peppa mig själv på olika sätt. Jag har börjat komma tillrätta med att det faktiskt inte är något fel på mig, självkänslan får sig trots allt en ganska rejäl smäll när ens älskade söker sig någon annan. Det går inte att komma ifrån.
    Min fru har ändå varit bra under den här tiden och gjort sitt bästa för att få mig att förstå, och få mig att känna mig älskad - så gott det nu varit möjligt.

Jag tycker faktiskt att jag är en bra man, och en bra pappa. Trygg, omtänksam, generös och kärleksfull. Visserligen har jag ett arbete som kräver en del tid och fokus men jag tar mitt ansvar på alla sätt i hemmet och med barnen. Märkligt nog så finns det också (fortfarande) en passion mellan oss och att uppleva henne tända till rejält och ofta innebär att jag faktiskt känner mig manlig, stark och attraktiv. Jag tror henne när hon säger att hon verkligen älskar mig även om det är lite svårt för mig att få ihop med det faktum att hon också åtrår en annan man.
    Hursomhelst så försöker jag göra det bästa, dag för dag, för att känna mig nöjd med mig själv, älskad och lycklig. Det är inte helt lätt men det är det enda jag faktiskt kan göra aktivt just nu för att må bra. Sen får jag hoppas att hon hittar sig själv - och be en bön att hon kanske även hittar tillbaka till mig.
  • barbapappa01

Förresten så vill jag gärna uppmuntra er som är i en liknande situation som min fru attt försöka orka vara så ärliga som ni kan med era män. Visserligen kan det vara olika förutsättningar, vad som hänt och hur mycket de klarar att ta emot - men det är ännu värre att få känslan att orden inte stämmer med kroppsspråk och handlingar.

Man känner så väl (i alla fall gör jag det) när hon har fått ett "återfall" och haft en kontakt. Frågar man (vilket jag gjort) och då får en lögn (vilket jag fått) så känns det så oerhört mycket tyngre att bära än sanningen. Svara öppet och ärligt (exempelvis); jo, vi har pratat/chattat/mailat idag. Jag borde talat om det, förlåt. Det blev så svårt/tungt/ensamt och jag behövde verkligen tala med honom... (eller vad som nu är sant). Allra helst bör ni förekomma oss genom att säga som det är direkt; "jag har en liten bekännelse idag...".

Vet inte om det är så generellt bland män men jag känner min fru så väl, hennes minsta rörelser och sinnesrörelser. Hon är världens absolut sämsta lögnare och jag kan i princip skriva dagboken åt henne när vi träffas på kvällen (även om jag inte varit hemma).

Det har smärtat mig ett par gånger när hon ljugit, ibland har jag pressat henne att "erkänna" dessa lögner men någon gång har jag också låtit lögnen passera, trots att jag vet att hon ljugit. Har insett att det inte leder någon vart och nu är vi ju ändå "framme" vid ett slags samförstånd och en balans över hur läget är. Jag känner inte alls något behov längre att få upp en massa dolda kort på bordet.

Ge er själva och er partner den här möjligheten, att få komma till försoning och samförstånd om vad som (verkligen) hänt och ungefär vad det kan bero på (om man nu vet detta själv). Även om ni inte lyckas rädda er relation så kommer i alla fall brytningen att bli så mycket bättre. Tror jag.

• barbapappa01
    Anonym (TS med annan log) skrev 2011-06-02 21:06:02 följande:
    Barbapapp01: så storsint av dig att låta henne välja. Är det så att hon har ett val är det så att NN är singel eller redo att lämna för hennes skull? Men är det så att hon säger att hon väljer familjen och dig så måste hon bryta all kontakt låt henne inte lura i dig att hon klarar av båda för det gör hon inte. Så länge du inte kan leva med att vara 2:e man vilket jag inte tror att du vill. Enda riktiga chansen är att bryta, att bli av med förälskelsen, det är ju det jag försöker nu, jag vill ge det en ärlig chans. Hoppas hon ändrar sig du verkar vara en väldigt bra person och ajg tror att genom att ge henne ett VAL så är chansen större att hon helhjärtat kommer tillbaka. Jag hade itne samma val utan det var att bryta omdelbart utan avsked samtisigt som han kollar mig hela tiden och i längden kommer det ej funka men vi får se.

jag: om du är i samma situation varför tyckte du att jag förtjänade att sitta ensam och fattig i en lägenhet?
    Jag vet lite om NN men har egentligen ingen aning om hur han känner och tänker. Det känns inte heller helt rätt att prata om och lämna ut honom här om jag visste något. Han verkar vara en mycket fin och godhjärtad man utan någon önskan att såra någon eller förstör, det är den bild jag fått och allt jag vill säga om honom.
    För övrigt så tror jag det är ganska klart för min fru att hon står inför ett val, inte ett smörgåsbord.. Glad
    Jag inser och förstår hur jobbigt hon har det just nu då hon tvingas välja bort (som jag tror) ett av två mycket attraktiva alternativ. Men det är rätt åt henne... Tungan ute

Är ganska så säker på att hon verkligen sätter värde på mig och det vi har tillsammans. Hon måste ha förstått vid det här laget, om inte förr, hur otroligt mycket jag älskar henne - och hur mycket min kärlek orkar bära. Det kanske låter som en löjlig Hollywood-klyscha men jag tror aldrig hon kan träffa någon som älskar henne lika mycket.
    Nu hjälper ju inte det om inte hon älskar tillräckligt för att vilja ha mig, eller tror sig kunna hitta tillbaka till känslan hon hade. Inte heller kan jag veta något om hennes alternativ. Han kanske väcker hennes passion och åtrå, kanske ser hon att han kan tända hennes glöd och kittla hennes nyfikenhet resten av livet (om det nu blir verklighet)...? Om hon verkligen tror och känner att han kan ge henne kärlek och ett långt lyckligt liv - och dessutom känner lika starkt för honom -  då önskar jag henne uppriktigt lycka till. Jag vill inte att hon väljer mig och ångrar sig resten av sitt liv. Hon förtjänar också att vara lycklig.

Det enda jag är orolig för är att hon faktiskt ska välja bort mig av "fel" anledningar, dvs. utifrån ett lite kortsiktigt primitivt behov av spänning och omväxling (om det skulle vara så). Jag tror faktiskt att hon delvis leker med tanken på att hon ska kunna ro i land "både och". Kunna hålla mig kvar och samtidigt få testa sina känslor med NN.
    Nu ska jag inte säga att jag är jätteorolig för detta, och kan iofs inte heller göra något åt saken om hon skulle välja att försöka. Jag tror att hon faktiskt inser och förstår att hon inte kommer att kunna ljuga för mig i efterhand (och knappt på förhand heller) om något sånt skulle ske. Hon har redan förnekat att det förekom hetare känslor, kyssar och smek på deras förra möte - men hon är som sagt ingen pokerspelare precis.. Glad

Njaeä, det får bli som det blir - hon har faktiskt valet fullt ut och jag hoppas hon ger mig någon form av signal relativt snart så jag vet om jag ska öppna eller stänga mitt hjärta. Har börjat få tillbaka min självkänsla och är ganska säker att jag landar på fötterna oavsett hur hon väljer att gå vidare.

Tack för ett mycket bra och utvecklande samtal (och för att ni orkar med mina långa inlägg)
  • barbapappa01
    Anonym skrev 2011-06-02 22:48:47 följande:
    Det är oerhört mycket att önska av en partner att reagera så som du gör. Du har allt att vinna på det! Om frun ändå lämnar dej så kommer det att stå damer i kö för en man som du. Härhar du en!"
    *skrattar*  Jag kanske kan lämna referenser till er och den här tråden här när jag är ute på "marknaden" igen...? Skrattande
    I ödmjukhetens namn kanske vi ska konstatera att jag lämnar en fullständigt subjektiv (ensidig) bild av mig.. Min fru har kanske vissa invändningar.. Glad Faktum är att jag även haft en del primitiva stunder (blivit rejält förbannad) och sagt/gjort saker som jag inte är så stolt över de här veckorna. Om jag verkligen vore så fantastisk skulle jag ju knappast befinna mig här. Kanske.

Men tack ändå! All uppmuntran och bekräftelse tas emot tacksamt just nu. Solig

Var förresten ute igår (frun och barnen är i stugan) och insåg att jag ju faktiskt också befinner mig "mellan relationer"... Om nu hon inte riktigt har valt än (vilket jag accepterar och vi är överens om) så borde det rimligen betyda att även jag har en möjlighet just nu att rannsaka mina känslor och ta ställning till om jag verkligen vill leva med henne. Jag vet ju svaret just nu men visst påverkas man av att inte riktigt vara vald, inte känna sig som nummer ett. Konstigt vore väl annars.
    Kanske är detta självklart men jag har inte tänkt så, jag har verkligen varit helt fokuserad på henne - och att hitta lösningar tillsammans med henne.
    I går insåg jag att det faktiskt finns fler människor som skulle kunna göra mitt liv intressant och värt att leva. Inte så att jag är ute och raggar precis men jag lägger märke till att det finns de som uppskattar mig på olika sätt. Det blir nog en bra helg.
Svar på tråden Inte kär i min man