Inte kär i min man
Du säget att det har varit till och från med din man. Jag antar att du då ändå menar att det fanns något där från början och att ert förhållande inte hela tiden har byggts på enbart vänskap utan någon typ av attraktion.
Kärlek kan ta slut. Man kan glida ifrån varandra. Det kan hända att man utvecklas i olika riktningar. Livet kan ha överraskningar som gör att man inte längre delar samma värderingar som sin partner.
Men - man får vara försiktig när man använder dessa argument för ofta så tror jag det handlar om något helt annat. Som att man saknar bekäftelse, respons, att bli hörd, sedd och uppskattad. Och så klassikern - man glömmer att göra saker tillsammans, sk "vi-tid". Däremot får man "egentid" men den gör inte så mycket för det där som gör att vi vill vara tillsammans med vår partner. För "vi-tiden" möjliggör att vi påminns vad det var som gjorde att man föll för sin aprtner, att underhålla den där känslan som måste finnas mellan två personer, att få mötas utanför mamma-pappa rollerna och vara man och kvinna igen. Slarvar vi med "vi-tiden" så kommer det sakta men säkert smyga sig på - den där känslan att man bara är mer vänner än man/kvinna som älskar varandra.
I TS fall vill jag inte gissa vad det är som har har lett dem dit där de är idag. Men en sak är 100% säker och det är att så länge Mr Love finns i omgivningen så kommer TS förhållande (och hennes man) inte ha en chans. Allt Mr Love gör är nu förknippat med kärlek, passion, eld, spänning, ja allt det som vi hoppas hitta i ett förhållande. TS man däremot får klä sig i den totala motsatsen oavsett om han är skydlig eller inte. Han får bara respresentera slentrian, olust, vardagsslit, räkningar/städa/jobba/krav, "det gamla livet" osv. Han har inte en chans mot Mr Love. Inte sålänge du är emotionellt knuten till honom. Jag har skrivit det tidigare och säger det igen - jag tror det är få människor som har tillräckligt med kärlek att det räcker till att älska två personer (och då menar jag älska och inte bara sex). I detta fallet så får Mr Love allt och TS man får nöja sig med några korvören som blir över.
TS är i en förälskelse. Den kan hålla i sig i några månader. Det kan pågå i 2 år. Det varierar mao. Men sanningen är dock den att den alltid tar slut. Och försöker övergå till en djupare kärlek. 8 utav 10 förälskelser tar sig inte förbi denna punkt utan det dör ut - det var bara en förälskelse. Och man förvånas ofta över att lika snabbt som den kraftfullt blossade upp och tog kontroll över ens sinne dygnet runt så försvann den nästan lika snabbt. Och ibland kan man undra hur man kunde blir så förälskad i den personen.
Med det sagt så får väl TS känna efter var hon står. Dock skall hon vara medveten om att hon tänker med hjärtat under en förälskelse och inte med hjärnan vilket ofta inte leder till några bra beslut. Men jag är övertygad om att den mesta av tiden TS spenderar med sin man så är hon "frånvarande" och med Mr Love. Då är det lite väl svårt att förvänta sig att gamla känslor skall kunna ha en chans att hitta tillbaka och få plats.
TS har gått igenom ett avslöjande. Där allt har ställts på sin spets. Och hon borde med respekt för Mr Love och hans fru fortsätta att inte ha någon kontakt. Så de får en ärlig chans att laga sitt förhållande. Men jag blir lite tveksam över TS sätt att uttrycka sig. Ofta kan man läsa in "jag är inte värd" eller "han är värd så mycket bättre". Men även att TS önskar (självdestruktivt?) att hennes fantastiska man hittar någon annan. Det kan vara med gott uppsåt. Men det kan även vara ett sätt att förminska sig själv och kan bottna i en dålig självbild. För ibland kan vi leka med scenarios där vi spelar ut olika möjligheter och alternativ på problem som vi står inför. Men "teater" är en sak - verklighet en annan. Och går det över till att genomföras så kan det plötsligt bli ett brutalt uppvaknande och man inser att detta var ju inte det jag egentligen ville. Ett klassikt exempel på detta är separationen där man vill flytta isär. Men så den dag han/hon står där med lådorna i dörren så inser man vad man håller på att göra - och förlora. Det kanske är mänskligheten i ett nötskal, att vi har svårt att verkligen förstå saker förrän det verkligen händer och vi får känna av konsekvenserna.
Tillsist så en liten kommentar om det rollen som "den perfekt hustrun" som TS nu känner att hon måste uppfylla. För att man skall kunna gå vidare som ett par efter en otrohetsaffär så måste den bedragne få älta och älta det inträffade. Tömma hela ryggsäcken. Och den otrogne måste lägga alla korten på bordet så att inget dyker upp senare. För det handlar oerhört mycket om att bygga upp tilliten igen (detta kan man skriva hur mycket som helst om). Men - sen måste den som har bedragit återta sin plats i förhållandet. Dvs ta sitt utrymme som partner i ett förhållande och inte klä på sig rollen som den evigt skyldige. Den som inte har någon rätt att ställa krav, den som inte "får" eftersom man har gjort det man har gjort, den som bara "måste" och inte får ifrågasätta det. Dvs det gäller att undvika stigmata. För om man klär sig i den rollen (antigen själv eller så gör ens partner det) så kommer förhållandet aldrig att repa sig i min ögon. Så TS måste fråga sig - är det hennes man som projicerar denna "skuld" på henne eller är det faktiskt så att hennes skam/skuld/dåliga självbild/whatever gör att hon tar på sig denna roll själv?
Först tyckte jag att TS uttryckte en "exit" som hon ville göra ur sitt förhållande och Mr Love blev verktyget eftersom hon inte vågar/klarar av att bryta själv (för att såra mannen eller tveksam över om det är rätt beslut). Men när jag läste inlägget en gång till så började jag tvivla på att det bara handlade om en exit. Jag kan ha fel men det känns som om det finns mer än bara "saknad attraktion" under ytan. Det får gärna TS rätta mig i

. Priset är säkert högt (och kunde även vara oundvikligt) men utdelningen är ovärderlig när det gäller erfarenhet - om andra men kanske mest om sig själv. Håller tummarna för att det blir dubbel vinst.